Zdalna praca – kosztowna i niebezpieczna

Praca zdalna - kto zwykle płaci za sprzęt?
Praca zdalna - aż 41 proc. badanych zakup biurka, wygodnego krzesła, laptopa czy drukarki pokryło z własnej kieszeni. Źródło: Adobe Stock

Duża część pracowników zamierza kontynuować pracę zdalną po zakończeniu pandemii. Niestety, wielu z nich ignoruje korporacyjne zasady bezpieczeństwa.

Zdalna praca to wciąż postępująca rzeczywistość. Co więcej, jak wynika z badania przeprowadzonego przez CyberArk aż 95 proc. pracowników chce pracować zdalnie, nawet kiedy pobyt w biurze nie będzie zagrażał infekcją Covid-19. Jednakże 67 proc. respondentów nie przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Najczęściej łamią wytyczne poprzez wysyłanie dokumentów służbowych na prywatne adresy e-mail, udostępnianie hasła czy instalowanie podejrzanych aplikacji. 69 proc. zadeklarowało używane firmowych urządzeń do użytku osobistego, w tym gier czy zakupów online. Takie zachowania stawiają pod znakiem zapytania opłacalność kontynuowania zdalnej pracy.

CZYTAJ TEŻ: Praca zdalna, a awaria internetu. Kto zapewnia internet?

– Ochrona zdalnych miejsc pracy wymaga wdrożenia odpowiednich narzędzi bezpieczeństwa. W innym przypadku trzeba liczyć się z poważnymi konsekwencjami cyberataku. Przykładowo przeciętny koszt będący następstwem ataku ransomware wynosi ponad 80 tys. dol. Zatem szybko może się okazać, że straty przewyższają oszczędności – tłumaczy Mariusz Politowicz z firmy Marken.

Zdalna praca czy się opłaca?

A to nie jedyny problem. Kwestią sporną jest bowiem opłacalność home office. Okazuje się, że 77 proc. pracowników wyższe rachunki za pracę z domu pokrywa z własnej kieszeni. Aż 41 proc. badanych zakup biurka, wygodnego krzesła, laptopa czy drukarki pokryło z własnej kieszeni. Większość firm nie zwróciła zatrudnionym poniesionych kosztów – wskazują dane Personnel Service.

CZYTAJ TEŻ: Praca zdalna: czy firma zwróci ci za prąd? Prawnik wyjaśnia

Z raportu wynika, że najczęściej wydatki na sprzęt ponoszą osoby od 18 do 24 roku życia – aż 64 proc. młodych kupiło nowy produkt po przejściu na home office, w porównaniu do zaledwie 28 proc. 25-34-latków. Jedynie 17 proc. pracodawców po przejściu na pracę zdalną wzięło na siebie pokrycie części rosnących opłat.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Spotkania w siódmej edycji Programu Handlu Zagranicznego (PHZ) poświęcono eksportowi w formule e-commerce.

E-commerce to szansa na większy polski eksport

Polscy przedsiębiorcy dość ostrożnie podchodzą do sprzedaży zagranicznej w formule e-commerce. Pandemia jednak po ...

Co z ochroną znaku towarowego zarejestrowanego na Wyspach po brexicie?

Brexit a ochrona znaku towarowego w Wielkiej Brytanii

Co z ochroną znaku towarowego zarejestrowanego w Wielkiej Brytanii po brexicie? Rzecznik patentowy odpowiada. ...

Zielona Księga na temat fundacji rodzinnej tuż, tuż

Jeszcze we wrześniu Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii opublikuje tzw. Zieloną Księgę nt. fundacji rodzinnej ...

„Głos podatnika”. Każdy może zgłosić pomysł na prostsze podatki

Ministerstwo Finansów podążyło drogą Ministerstwa Rozwoju i uruchomiło aplikację „Głos podatnika”. Teraz każdy może ...

Jak stosować przepisy o zwolnieniach grupowych

Gospodarczym skutkiem epidemii koronawirusa będą m.in. zwolnienia grupowe. Jednak przywołanie ustawy o zwolnieniach grupowych ...

Branża eventowa. Pandemia wyłączyła co dwudziestą firmę

Branża eventowa, która według danych Głównego Urzędu Statystycznego obejmuje ponad 38 tys. firm w ...