Rząd przygotował projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Ma on na celu wdrożenie do krajowego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/633 z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych. Zastąpi ona obowiązującą ustawę o takiej samej nazwie. Projektowana ustawa dotyczy:
- 100 tys. handlowców zajmujących się obrotem produktami rolnymi lub spożywczymi,
- 16 tys. przetwórców zajmujących się wytwarzaniem produktów rolnych lub spożywczych lub napojów oraz
- 940 tys. producentów rolnych sprzedających surowce rolne na rynek.
Państwa członkowskie muszą opublikować i przyjąć krajowe przepisy wprowadzające dyrektywę do 1 maja 2021 r., a ich obowiązywanie ma się rozpocząć najpóźniej 1 listopada 2021 r.
Produkty rolne – jakie będą nowości?
W projekcie ustawy przewidziano wiele zmian. Wśród nich są nowe definicje, co w praktyce znaczy zmianę zakresów podmiotowych, jak i przedmiotowych. I tak rozszerzono definicję produktów rolnych i spożywczych. Projekt stanowi, że są to produkty wymienione w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a także produkty niewymienione w tym załączniku, ale przetworzone z przeznaczeniem do spożycia z wykorzystaniem produktów wymienionych w tym załączniku. W praktyce znaczy to, że nowa definicja obejmuje m.in.: pasze, zwierzęta żywe, nasiona i owoce oleiste będące przedmiotem produkcji rolników.
CZYTAJ TEŻ: Czeska „ustawa żywieniowa” poczeka. To dobra wiadomość dla polskiej spożywki
Nowa definicję przyjęto także dla nabywcy, którym według projektu jest przedsiębiorca lub podmiot, o którym mowa w art. 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, który bezpośrednio lub pośrednio nabywa od dostawcy produkty rolne lub spożywcze.