Sytuacja MŚP po roku pandemii. Na co można liczyć?

Przedsiębiorcy z sektora MŚP mogą liczyć na wsparcie rozwijających się fintechów. A to dopiero początek innowacyjnej hossy.

Publikacja: 17.03.2021 09:47

Sytuacja MŚP po roku pandemii. Na co można liczyć?

Foto: Sytuacja polskiego sektora MŚP jest trudna. Przedsiębiorcy zmagają się z obostrzeniami w prowadzeniu biznesów. Źródło: Adobe Stock

Szczególnie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) odczuwają cyklicznie powracające obostrzenia sanitarne i nadal obowiązujące ograniczenia w działalności gospodarczej. Trudności w uzyskaniu wsparcia ze strony państwa okazały się tylko jedną stroną medalu. Znacząca część firm nie może liczyć również na tradycyjny sektor bankowy. Z odsieczą przychodzą jednak międzynarodowe fundusze i… fintechy.

Problemy mniejszych graczy

Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego sytuacja finansowa najmniejszych firm znacznie ucierpiała względem roku 2019. Skok niestabilnych wskaźników tylko w przypadku mikrofirm, a więc zatrudniających do 9 pracowników, wzrósł z 5 proc. do aż 21 proc. Nieco większe przedsiębiorstwa (od 10 do 49 pracowników) notowały jeszcze bardziej odczuwalny spadek płynności finansowej — z 4 proc. aż 24 proc. W całym segmencie mikroprzedsiębiorstw ponad połowa, bo 53 proc. firm oraz 56 proc. małych działalności deklaruje znaczące trudności z uzyskaniem kredytu od tradycyjnych instytucji finansowych. Powód? Przede wszystkim bariery w prowadzeniu biznesu.

CZYTAJ TEŻ: Restrukturyzacja – coraz mniej czasu dla MŚP

Pomijając kwestię pandemii i obostrzeń sanitarnych, najbardziej uciążliwymi bolączkami mikro oraz małych przedsiębiorstw są rosnące koszty zatrudnienia pracowników, zakupu surowców, a także niewystarczające środki na rozwój i innowacje. Szczególnie ten ostatni aspekt jest istotny z punktu widzenia polskich realiów. Regionalny segment MŚP raczej stara się w ogóle utrzymać na powierzchni, aniżeli rozwijać swoją ofertę, co potwierdzają styczniowe raporty Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). Analitycy z Luksemburga zbadali sytuację zarówno spółek amerykańskich, jak i przedsiębiorców działających w Europie. Wyniki na pierwszy rzut oka — nie napawają optymizmem.

Inwestowanie z covidem w tle

Według przytaczanych przez Polski Instytut Ekonomiczny wyników badań EBI, amerykańskie i europejskie firmy w bardzo podobny sposób inwestują swoje środki, a znaczące różnice zaobserwowano dopiero w przypadku poszczególnych regionów Starego Kontynentu. Dla przykładu, kraje Europy Zachodniej i Północnej wyraźnie stawiają na aktywa niematerialne, czyli m.in. wzmacnianie kapitału organizacyjnego. Diametralnie inną strategię przyjęły państwa regionu środkowo-wschodniego. W dobie koronawirusa ponad połowa firm działających w Czechach i Chorwacji deklarowała zmniejszenie jakichkolwiek inwestycji, chociaż w Polsce i Rumunii trend był wyraźnie słabszy — odpowiednio 38,9 proc. oraz 38,6 proc. (4. i 3. najniższy wskaźnik w całej Europie).

Cyfryzacja sektora MŚP

Najbardziej odczuwalnym trendem była jednak cyfryzacja przedsiębiorstw. Polski Instytut Ekonomiczny podaje, że tylko duńskie firmy aż w 67,7 proc. deklarowały zwiększenie istoty nowych technologii nie tylko w obliczu pandemii, ale również w dłuższej perspektywie. Średnia unijna z kolei wynosi 50,4 proc., a pod kreską ponownie znalazły się kraje środkowo-wschodnie (z wyjątkiem Węgier i Litwy). Rekordowo niski wskaźnik nastroju na digitalizację ma Słowacja (18 proc.) i Estonia (18,6 proc.), choć na tym tle o wiele lepiej wypada Polska z 9. najniższą pozycją w Unii (43,8 proc.). Obawy? Kolejne rozwarstwienie już nie tylko pomiędzy regionami w danym kraju, ale również pogłębienie różnic w kwestii cyfryzacji oraz wprowadzania innowacji w całej strukturze unijnej. Nieco nadziei daje jednak rozwój fintechów oraz Fundusze Norweskie.

Jednak rozwój?

W dobie problemów MŚP z uzyskaniem kredytów od tradycyjnych instytucji to właśnie trend digitalizacji może uratować mniejszych przedsiębiorców. Według raportów Million Insights w skali globalnej rynek platform cyfrowych specjalizujących się we wsparciu finansowania firm ma osiągnąć wartość 15,3 mld dolarów do końca 2026 r. Tylko w Europie pandemia zdynamizowała zainteresowanie fintechami aż o 72 proc. Spółki łączące świat finansów z technologiami to szczególnie kuszące rozwiązanie dla działalności z branży logistycznej, budownictwa, a także FMCG, czyli tzw. dóbr szybkozbywalnych. Konkretnie segment MŚP z kolei może liczyć na zastrzyk gotówki współfinansowany przez Fundusze Norweskie.

CZYTAJ TEŻ: Trzy nowe portale dla MŚP. Mogą pomóc w biznesie

Według zapowiedzi Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej dziewięćdziesiąt małych i średnich działalności może liczyć na wsparcie w ramach konkursu “Rozwój przedsiębiorczości i innowacje”. Szanse na uzyskanie wsparcia z programu współtworzonego przez Fundusze Norweskie mają przede wszystkim firmy działające na rzecz zielonej transformacji, technologii poprawiających jakość życia oraz tzw. niebieskich technologii, czyli rozwoju obszarów morskich i śródlądowych. Ponadto, na wsparcie mogą liczyć przedsiębiorstwa kierowane przez kobiety. Wartość grantów? Dokładnie 60 mln euro.

CZYTAJ TEŻ: Spadek sprzedaży wciąż dużą bolączką w sektorze MŚP

Pomimo pandemicznego letargu, statystycznie wątpliwej sytuacji finansowej MŚP oraz braku konkretnych informacji o odmrożeniu gospodarki, dla mniejszych przedsiębiorstw pojawia się przysłowiowe światełko w tunelu. Jeśli zarówno branża fintechowa, trend digitalizacji, jak i międzynarodowe fundusze będą promowane wśród krajowych przedsiębiorców, mamy szansę na wybicie się z covidowego zastoju.

Autor jest przewodniczącym rady nadzorczej polskiego fintechu Provema.

Szczególnie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) odczuwają cyklicznie powracające obostrzenia sanitarne i nadal obowiązujące ograniczenia w działalności gospodarczej. Trudności w uzyskaniu wsparcia ze strony państwa okazały się tylko jedną stroną medalu. Znacząca część firm nie może liczyć również na tradycyjny sektor bankowy. Z odsieczą przychodzą jednak międzynarodowe fundusze i… fintechy.

Problemy mniejszych graczy

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Partnera
Wskaźnik Zdrowia Organizacji docenia Wartę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał Promocyjny
Zaufanie i wartość reputacji w partnerstwach biznesowych – nadchodzi Przemysł 4.0
Materiał partnera
Eksperci z SAPERE dołączyli do EY
Materiał Promocyjny
AI w szkoleniach językowych dla pracowników
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Rozgrywka o fotel lidera w produkcji żywności zrównoważonej już trwa