Najczęściej to nieterminowe wywiązywanie się z umów i zobowiązań oraz próby usprawiedliwiania swoich zaniedbań i błędów koronawirusem. Założenie, że firma może postępować nieuczciwie w wyjątkowych sytuacjach, takich jak np. pandemia, przekłada się na wzrost nierzetelności – pokazują wyniki badania „Rok biznesu w pandemii”, przeprowadzonego w marcu br. przez Instytut MANDS na zlecenie Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru Długów. W ostatnim czasie na własnej skórze doświadczyło tego 78 proc. polskich firm. Zdecydowana większość (80 proc.) z nich wskazuje, że nieuczciwe praktyki nasiliły się właśnie w czasie pandemii. Najczęściej wiązały się one z nieterminowością, czy to w kwestii płatności (35 proc. wskazań), czy realizacji umów (30 proc.). Trzech na dziesięciiu przedsiębiorców spotkało się też z próbą usprawiedliwiania pandemią błędów czy zaniedbań przez kontrahenta.
CZYTAJ TEŻ: Pracownicy się przebranżawiają. Z gastronomii do IT?
Uczciwość przedsiębiorców – pandemia jej nie sprzyja
Sześć najczęściej spotykanych nieuczciwych zachowań kontrahentów w czasie pandemii:
- Niepłacenie w terminie (35 proc.);
- Usprawiedliwianie swoich błędów i zaniedbań pandemią (30 proc.);
- Nieterminowe wywiązywanie się z umów i zobowiązań (30 proc.);
- Niedbałe wywiązywanie się z umów i zobowiązań (20 proc.);
- Oszukiwanie na jakości produktu lub usługi (17 proc.);
- Podnoszenie cen w trakcie lub na koniec umowy (16 proc.).
– Pandemia służy jako wygodna wymówka kontrahentom, którzy z różnych powodów, niekoniecznie związanych z sytuacją epidemiologiczną, są nieuczciwi. Dodatkowo wodą na młyn jest dla nich brak reakcji ze strony samych przedsiębiorców. Okazuje się bowiem, że firmy, które doświadczyły nieuczciwości ze strony partnerów rzadko decydują się na zerwanie z nimi współpracy. Tylko co trzecia firma nie toleruje takich praktyk i rozwiązuje stosunki z niesłownym partnerem biznesowym. Taka postawa powoduje, że wielu kontrahentów pozwala sobie na działania, które w normalnej sytuacji byłyby nie do zaakceptowania – wskazuje Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.