Polacy boją się chmury

Adobe Stock

Najchętniej z technologii rozwiązań chmurowych korzystają Włosi i Brytyjczycy. Rodzime firmy do chmury przekonują się powoli, a główną przeszkodą w korzystaniu z usług w chmurze są obawy dotyczące bezpieczeństwa danych.

Aż 87 proc. podmiotów w naszym kraju nadal opiera swoją infrastrukturę IT na lokalnych rozwiązaniach, podczas gdy tylko 27 proc. korzysta z rozwiązań chmurowych – wynika z raportu przygotowanego na zlecenie Aruba Cloud. Głównymi czynnikami zachęcającymi do przejścia do chmury są dostępność usług przez internet (39 proc.), wyższy poziom bezpieczeństwa w obliczu ataków cybernetycznych (38 proc.) i oferowana elastyczność (36 proc.). Niemniej jednak 63 proc. respondentów wskazuje, że główną przeszkodą w korzystaniu z usług w chmurze są obawy dotyczące bezpieczeństwa danych.

W pozostałych europejskich krajach sytuacja wygląda inaczej. Przykładem mogą być Włochy. Przeprowadzone w ciągu ostatnich ośmiu lat kampanie uświadamiające lokalnych przedsiębiorców w zakresie technologii chmurowych okazały się skuteczne. Teraz we Włoszech 82 proc. średnich i dużych organizacji korzysta z co najmniej jednej usługi w chmurze publicznej, a 23 proc. stosuje chmurę jako wsparcie dla lokalnych rozwiązań. Tendencja ta dotyczy nie tylko dużych organizacji, ale także MŚP, które w 74 proc. przypadków uznają chmurę za skuteczny sposób wprowadzania innowacji w firmie.

Innym krajem, który w pełni przekonał się do chmury jest Wielka Brytania. Jeszcze siedem lat temu nawet połowa tamtejszych firm nie korzystała z usług w chmurze. Obecnie odsetek firm, które przeszły na model chumurowy wynosi aż 88 proc.

Można śmiało zakładać, że w Polsce chmura też będzie zyskiwać popularność z uwagi na jej atuty. Paweł Jakubik, członek zarządu polskiego oddziału Microsoftu podkreśla, że nieograniczony dostęp do mocy obliczeniowej, dostępny na „wyciągnięcie klawiatury”, daje biznesowi niespotykane wcześniej możliwości skalowania działalności i jeszcze łatwiejszego dotarcia na kolejne rynki. Bez oparcia w chmurze, przedsiębiorca nie będzie miał możliwości zastosowania najnowszych rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe, internet rzeczy czy big data. Technologii, które skutecznie budują przewagę rynkową.

– Dobrym przykładem tego, jak polskie firmy mogą osiągać globalny sukces dzięki wykorzystaniu platformy chmurowej jest firma Synerise – polski startup wykorzystujący sztuczną inteligencję dedykujący swoje rozwiązanie branży handlowej, czy MedApp – polska firma, która dzięki AI i VR rewolucjonizuje kardiologię i kardiochirurgię. Innym przykładem jest Żabka i wdrożona przez nią wspólnie z Microsoft koncepcja sklepu jutra – wskazuje Jakubik.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

PGNiG ma partnera do wspierania startupów

PGNiG pozyskało partnera do akceleracji startupów. Jest to akcelerator IDEA Global firmy HugeTech. Przy ...

Fifth Ave NYC - Piąta Aleja w Nowym Jorku.

Eksport do Stanów Zjednoczonych rośnie mimo pandemii

Eksport towarowy z Polski do USA wyniósł w pierwszym półroczu 3,5 mld euro, tj. ...

Przedsiębiorcy mogą stracić 6 na 10 klientów

Aż 62 proc. Polaków płaci zbliżeniowo – wynika z badań Santander Bank Polska. Z ...

HiTech Zone chce wspierać ekspansję MSP w Chinach

Polski klaster technologiczny HiTech Zone chce wspierać przedsiębiorców z małych i średnich firm, którzy ...

Ulga termomodernizacyjna ma przyśpieszyć rozwój fotowoltaiki.

Ulga termomodernizacyjna a działalność gospodarcza w domu

Prowadzenie działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym lub wydzielenie części powierzchni na lokal użytkowy nie ...

Tarcza branżowa to m.in. dotacja do 5 tys. zł.

Tarcza branżowa – mikro-dotacja dla firm

O mikro-dotację z tarczy branżowej w wysokości do 5 tys. zł będą mogli się ...