Zdradzieckie telefony do firm

Adobe Stock

W ostatnim czasie znacznie zwiększyła się liczba ataków z wykorzystaniem zagranicznych numerów telefonów. Problem dotyka nie tylko osób fizycznych, ale także wielu przedsiębiorców. Jak nie dać się oszukać?

Prawie dwie trzecie krajowych firm odnotowało zakłócenia i przestoje funkcjonowania spowodowane aktywnością cyberprzestępców. Już co trzynasty e-mail zawiera złośliwe oprogramowanie, a 25 proc. internautów w Polsce w 2018 r. padło ofiarą tzw. phishingu. Jednocześnie tylko 35 proc. przedsiębiorstw na polskim rynku posiada strategię cyberbezpieczeństwa. Te statystyki wyglądają niepokojąco.

Jeszcze do niedawna ataki hakerów kojarzyły się wyłącznie z komputerami, ale wraz z upowszechnieniem się smartfonów i tabletów coraz gorzej w statystykach wypada sektor mobilny. Okazuje się, że na czujności trzeba się mieć nie tylko gdy korzystamy z internetu i załatwiamy sprawy online. Możemy paść ofiarą oszustów nawet wtedy, gdy po prostu odbierzemy telefon. Dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorców.

Eksperci CyberRescue, czyli firmy specjalizującej się w ratowaniu osób, które padły ofiarą cyberataków zanotowali w ostatnim czasie znaczący wzrost liczby zgłoszeń, dotyczących połączeń z podejrzanymi numerami. Wszystkie te zgłoszenia łączył fakt, że wykonane były z zagranicznych numerów. Jeżeli użytkownik nieświadomie odebrał bądź oddzwonił na taki numer,​ jego konto obciążane było bardzo wysoką kwotą za choćby kilka sekund rozmowy. Eksperci stwierdzili, że najczęściej numery atakujących pochodziły z takich krajów jak Somalia, Republika Konga, Papua Nowa Gwinea, Nigeria, Wyspy Zielonego Przylądka, Zanzibar czy Uzbekistan i zaczynały się od cyfr +252, +247, +243, +675, +263 oraz +238.
Jak wskazuje Weronika Bartczak, ekspertka z CyberRescue koszt takiej rozmowy może być bardzo wysoki, ponieważ minuta połączenia np. z Mongolią czy Zimbabwe to aż 13 zł.
Znany jest przypadek ofiary ataku, która musiała zapłacić ponad 1500 zł, co wynikało z tego, że oszuści zasymulowali zakończenie wciąż trwającej rozmowy.

Jak się przed tym uchronić? Przede wszystkim kiedy dostrzeżemy na ekranie podejrzany numer kierunkowy, nie wolno takiego połączenia odbierać. Co więcej, w sytuacji gdy jesteśmy atakowani więcej niż jeden raz, warto zablokować taki numer. Może to uchronić przed przypadkowym odebraniem niechcianego połączenia.

Z powodu oszustów tylko w 2017 r. światowa gospodarka straciła zawrotną kwotę 600 mld dolarów – oszacowało McAfee i CSIS. Z kolei Zurich Insurance przewiduje, że w 2030 r. straty mogą sięgnąć nawet 1,2 biliona dolarów, co będzie się równać niemal 1 proc. światowego PKB.

Instytut Kościuszki podkreśla, że w kontekście tych alarmujących danych wyraźnie widać, że sektor prywatny musi stać się bardziej istotnym elementem budowania cyberbezpieczeństwa, także poprzez tworzenie rozwiązań technologicznych na coraz bardziej wyrafinowane ataki. Do tego konieczna jest edukacja, bo najsłabszym ogniwem w tym całym łańcuchu niezmiennie jest człowiek.

Mogą Ci się również spodobać

W poszukiwaniu najniższych podatków

Całkowity koszt płac pracodawców w naszym regionie jest bliski 160 proc. średniej płacy netto ...

Targi Gitex 2019 w Dubaju czekają na polskie firmy

Rodzimi przedsiębiorcy z branży ICT mogą skorzystać z promocji na stoisku zorganizowanym przez Polską ...

Nawet milion do wzięcia dla startupów

Jak przekuć na biznes innowacyjny pomysł? Jak aplikować o unijny grant? Doradzą w Warszawie ...

Sposób na zebranie: krótko, na temat, na stojąco, z wnioskami

Niemal każdy menedżer ma codziennie przynajmniej jedno służbowe spotkanie. Zebrania zajmują mu jedną trzecią ...

Innovation Coach – eksperci poszukają firm – beneficjentów i pomogą im przy innowacjach

Ruszył projekt Innovation Coach kierowany do firm zainteresowanych pracami badawczo-rozwojowymi. To instrument, który ma ...