Sztuczna inteligencja w służbie przedsiębiorcom

Pixabay

Widać wyraźny związek pomiędzy inwestycjami przedsiębiorstw w nowe technologie a ich wynikami finansowymi. To skutek oszczędności i optymalizacji.

Ponad 70 proc. firm na świecie deklaruje, że wykorzystuje lub planuje wykorzystać w ciągu najbliższego roku rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Ponad połowa wskazała, że rozwiązania związane z robotyzacją już są wykorzystywane na poziomie całego przedsiębiorstwa – wynika z analizy KPMG.

Gdy myślimy o nowych technologiach i automatyzacji na myśl przychodzi nam przede wszystkim możliwość obniżenia kosztów. Okazuje się jednak, że możliwości te są zdecydowanie większe. Z badania KPMG wynika, że niemal jedna trzecia firm dzięki pomocy inteligentnej automatyzacji chce poprawić jakość obsługi klientów i interakcji z nimi, a 23 proc. chciałoby zmienić model obsługi. Zaledwie 1 proc. ankietowanych skupia się na optymalizacji kosztów lub redukcji zatrudnienia. Przy czym eksperci podkreślają, że roboty mogą przejmować realizację rutynowych, powtarzalnych i niewymagających decyzji zadań operacyjnych – czyli z jednej strony pozwalają redukować etaty – ale również często pozwalają „uwolnić” tych pracowników do realizacji innych, bardziej wartościowych zadań.

Technologie oparte na sztucznej inteligencji są wykorzystywane przede wszystkim w usługach i przemyśle. Warto jednak odnotować, że sprawdzają się również w rolnictwie. Przykładem może być rozwiązanie firmy DHI GRAS, która otrzymała wsparcie zarówno od Microsoftu jak i National Geographic. Nowa technologia pomaga oszacować, ile wody oddają rośliny podczas odparowywania. Algorytm przetwarza te dane, a następnie – zderzając je z warunkami pogodowymi – opracowywane są schematy i konkretne ilości wody, która będzie potrzebna do optymalnego nawodnienia pól. Rozwiązanie jest teraz testowane na obszarze 2 tysięcy hektarów użytków rolnych w Ugandzie, a pierwsze wyniki są bardzo pozytywne – szacuje się, że zużycie wody na badanej przestrzeni może zostać mocno zmniejszone. DHI GRAS podkreśla, że jego rozwiązanie ma na celu dotarcie z technologią do każdego zakątka globu. Dlatego firma zdecydowała się bezpłatnie udostępnić rozwiązanie każdemu, kto będzie chciał je u siebie przetestować.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Eksport rośnie, deficyt spada

Belgia to jeden z czterech ledwie krajów Unii Europejskiej, z którymi notujemy ujemne saldo ...

Ile płacić pracownikom?

Rekordowo niskie bezrobocie i brak wykwalifikowanych fachowców sprawiają, że pracodawcy muszą płacić coraz więcej. ...

Wietnam zachęci do ekspansji w Azji

Umowa o wolnym handlu pomiędzy Unią Europejską i Wietnamem szerzej otworzy polskim firmom dostęp ...

Co potrafią innowatorzy z Mazowsza

Smart Berries, Solhotair i SensoriumLab to firmy – laureaci tegorocznej edycji konkursu „Startuj z ...

Dwa akceleratory branży spożywczej startują w Warszawie

Będą szukać innowacyjnego jedzenia, opakowań, zarządzania śmieciami i zdrowych pomysłów na restauracje. FoodForward rusza ...

Przedsiębiorcy mogą stracić 6 na 10 klientów

Aż 62 proc. Polaków płaci zbliżeniowo – wynika z badań Santander Bank Polska. Z ...