Polski biznes wciąż nie jest 4.0

Polskie firmy za mało inwestują w Internet Rzeczy i Przemysł 4.0
Pexels

Pojęcia Internetu Rzeczy i Przemysł 4.0 są w ostatnich latach odmieniane przez wszystkie przypadki. Jednak statystyki są bezwzględne. Zachodnie przedsiębiorstwa już korzystają lub w wkrótce zaczną korzystać z tych rozwiązań. A w Polsce wciąż niewiele firm decyduje się na inwestycje w takie technologie.

Internet Rzeczy to branża warta setki miliardów dolarów (w 2022 r. ma to być 640 mld dol. – szacuje firma badawcza MarketsandMarkets). Częścią tego sektora jest Przemysłowy Internet Rzeczy – Industrial Internet of Things (IIoT). Jest to technologia Internetu Rzeczy przeznaczona m.in. dla biznesu i przemysłu.

Według badań instytutu Statista, wartość tej branży w samych tylko Stanach Zjednoczonych wzrośnie w ciągu najbliższych trzech lat o ok. 25 proc. – z 50 do 75 mld dol. Wynika to z faktu, że aż 45 proc. tamtejszych fabryk i zakładów wprowadziło już rozwiązania opierające się na IoT. A kolejne 22 proc. ma zamiar zrobić to w przeciągu roku – podaje Forrester Research.

Internet Rzeczy wkracza do firm

Eksperci twierdzą, że obecnie rozwiązania IIoT stają się podstawą tworzenia nowoczesnych fabryk i obszarów przemysłowych.

– Przemysłowy Internet Rzeczy pozwala nie tylko na komunikację między maszynami. Ale co istotniejsze, dostarcza osobom zarządzającym informacje, które pomagają podejmować trafniejsze, strategiczne decyzje dotyczące optymalizacji pracy i rozwoju biznesu – mówi Maciej Lipiński z firmy BCAST, zajmującej się m.in. budową rozwiązań IoT dla przedsiębiorstw.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy boją się chmury

W unijnym rankingu gospodarki cyfrowej DESI 2019 r. Polska znajduje się na odległym, trzecim od końca miejscu. I to zarówno w ogólnym zestawieniu, jak i pod kątem cyfryzacji biznesu. Co gorsza, od lat nasze miejsce nie uległo zmianie.

Na tak niskie notowania Polski w tej dziedzinie wpływa wiele czynników. To m.in. relatywnie niewielka liczba przedsiębiorstw korzystających z Big Data, Data Mining, Machine Learning, używających rozwiązań chmurowych w stopniu zaawansowanym czy też właśnie korzystających z technologii IoT.

Analitycy podkreślają, że cyfrowe zaległości mają duże znaczenie. Bo to właśnie teraz zagraniczne przedsiębiorstwa zyskują przewagę konkurencyjną dzięki implementacji nowych technologii, w tym przemysłowego IoT.

– Zapóźnienia polskich firm na tym etapie mogą być trudne do nadrobienia w przyszłości – przestrzega Maciej Lipiński.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polska w światowej lidze usług dla biznesu. Ich eksport rośnie

Kryzys wywołany pandemią może przyspieszyć rozwój eksportu nowoczesnych usług z naszego kraju. O ile ...

Jak negocjować z Chińczykami?

Negocjacje z chińskimi kontrahentami są jak wojna. Wszystkie ciosy i pułapki są zdaniem Chińczyków ...

Bez flagi ani rusz, czyli jak znakować mięso

Z końcem września 2020 r. wejdą w życie przepisy, które na 110 tys. polskich ...

Inwentaryzacja – przedsiębiorco już czas sprawdzić majątek

Podstawowym terminem przeprowadzenia spisu z natury jest ostatni dzień roku obrotowego. Jednak czynności spisowe ...

Wsparcie PARP dla ekspansji zagranicznej firm z Polski Wschodniej

Trwa ostatnia runda tegorocznego konkursu „Internacjonalizacja MŚP”. Przedsiębiorcy z Polski Wschodniej mogą otrzymać nawet ...

Polskie zegarki to więcej niż tylko ciekawostka

Czasomierze produkuje już dziesięć polskich firm, a rynek szybko się rozwija. Zdobywają klientów także ...