AI Challenge dla wszystkich, także MŚP

adobestock

Ruszyła inicjatywa AI Challenge. Ma ona przybliżać Polakom temat sztucznej inteligencji. Pomysłodawca, Fundacja Digital Poland, chce, by w ciągu roku przynajmniej 1 proc. Polaków poznał zasady AI. Zaprasza do udziału w projekcie także małe i średnie firmy.

Fundacja Digital Poland zainicjowała program pod hasłem AI Challenge. Jego celem jest przybliżenie Polakom podstaw sztucznej inteligencji (z ang. Artificial Intelligence, AI). A także popularyzacja tematyki nowych technologii. Inicjatywa jest skierowana zarówno do osób prywatnych, jak i do firm.

AI zmieni nasz świat

– Tak jak wiele światłych umysłów na całym świecie uważamy, że sztuczna inteligencja zmieni świat. Tak jak niegdyś elektryczność. Wpłynie na każdy obszar tak gospodarki, automatyzując pracę, jak i naszego życia codziennego – mówi „Rzeczpospolitej” Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland.

I zwraca uwagę na wymiar społeczny zmian, które są przed nami.

Społeczeństwa boją się rzeczy, których nie znają. I stąd właśnie wziął się pomysł na AI Challenge. Chodzi o to, by oswoić społeczeństwo z nowymi technologiami, tak by nie były im przeciwne. I dlatego właśnie proponujemy kurs podstaw AI – wyjaśnia.

CZYTAJ TAKŻE:Zwrot w kierunku cyfrowym

Jak dodaje, inspiracją dla AI Challenge była inicjatywa zapoczątkowana w Finlandii, pod nazwą Elements of AI. – Finowie przygotowali darmowe szkolenie z podstaw sztucznej inteligencji dla każdego. I postawili sobie za cel, żeby wyszkolić 1 proc. społeczeństwa. I my się do tego przyłączamy – mówi Piotr Mieczkowski.

Darmowe szkolenie online z AI

Fundacja Digital Poland zaprasza zatem wszystkich chętnych do skorzystania z bezpłatnego kursu online. Kursy są dostępne na platformie Navoica.pl. Platformę tę przygotował Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI), znajdujący się pod nadzorem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Jak czytamy na stronie Navoica.pl, kurs jest przeznaczony dla osób zainteresowanych informacjami o tym, czym jest sztuczna inteligencja, skąd się wzięła i do czego można jej używać. Zagadnienia są opisane prostym językiem oraz ilustrowane przykładami, co sprawia, że nauka jest łatwa i przyjemna.

Kurs składa się z pięciu rozdziałów. Dostęp do poszczególnych rozdziałów jest swobodny. Chętni mogą sami wybrać interesujący fragment. I w dowolnym czasie oraz tempie zapoznać się z jego treścią.

Kurs jest dostępny w dwóch wariantach: podstawowym (ok. 1 godziny) oraz dla bardziej dociekliwych (kilka godzin).

Dla firm, w tym MŚP

Obok osób prywatnych fundacja zachęca przedsiębiorstwa do wzięcia udziału w projekcie. – Mamy już potwierdzony udział kilkunastu dużych spółek. To m.in. ING, Orange i PGE. Firmy te zadeklarowały, że 1 proc. ich pracowników odbędzie szkolenie z zakresu AI – mówi Piotr Mieczkowski.

Ale szczególnie fundacja zaprasza do udziału w przedsięwzięciu podmioty z sektora małych i średnich firm. Chodzi także o zachęcenie przedsiębiorców do korzystania z nowych technologii. A z tym sektorze MŚP nie jest niestety najlepiej.

Jak wskazuje Piotr Mieczkowski, tegoroczna edycja Digital Economy and Society Index (DESI, Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego), plasuje Polskę na odległym, 24. miejscu wśród 28 krajów Unii Europejskiej. Indeks ten mierzy poziom cyfryzacji gospodarki i społeczeństwa w Europie oraz poszczególnych krajów.

CZYTAJ TAKŻE:Polski biznes wciąż nie jest 4.0

Przypomnijmy, że w DESI 2019 polskie MŚP wypadają dość słabo. Generalnie, jeśli chodzi o integrację technologii cyfrowej w przedsiębiorstwach, Polska zajmuje 26. miejsce w UE. A jeśli chodzi o MŚP, z elektronicznych narzędzi wymiany informacji korzysta 26 proc. z nich (22. miejsce w UE), z mediów społecznościowych 10 proc. (26. miejsce), a z chmury 7 proc. (27. miejsce). Wśród wniosków raportu znalazło się motywowanie MŚP do cyfryzacji swojej działalności.

– Mocno zachęcamy małych i średnich przedsiębiorców do udziału w szkoleniu. Jest ono bezpłatne, odbywa się po polsku. Staraliśmy się je tak przygotować, by było przyjazne dla użytkowników – podkreśla dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland.

Pochwal się certyfikatem

Po zakończeniu kursu na portalu Navoica każdy otrzymuje certyfikat. I chcemy, by ludzie ten certyfikat „wrzucali” do mediów społecznościowych z hashtagiem #AIChallenge. I w ten sposób zachęcali kolejne osoby do uczestnictwa w kursie, do podjęcia wyzwania. Stąd nazwa AI Challenge – podsumowuje Piotr Mieczkowski.

Fundacja Digital Poland chce za darmo, online, przeszkolić z AI ok. 1. proc. Polaków, czyli prawie 400 tys. osób. Piotr Mieczkowski liczy, że taki wynik uda się osiągnąć w ciągu roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Sztuczna inteligencja w służbie przedsiębiorcom

Widać wyraźny związek pomiędzy inwestycjami przedsiębiorstw w nowe technologie a ich wynikami finansowymi. To ...

Fundusze private equity śpią na pieniądzach

Przedsiębiorcy mogą pozyskać finansowanie od funduszy private equity, które mają coraz więcej pieniędzy. Na ...

Firmy muszą uważać na RODO

Większość polskich przedsiębiorstw nadal nie spełnia wymogów stawianych przez RODO. Przykład Morele.net pokazuje, że ...

Coraz więcej polskich firm chce sprzedawać we Francji

Nad Sekwanę eksportujemy coraz więcej. To w dużej mierze zasługa małych i średnich firm, ...

Jak zbudować swoje guanxi?

Nie jest niczym nadzwyczajnym fakt, że Chińczycy będą mówić co innego i robić coś ...

Ponad połowa firm doświadczyła w ostatnim roku naruszenia bezpieczeństwa cybernetycznego

Cyberbezpieczeństwo jak BHP

Hakerzy coraz częściej atakują za pomocą portali społecznościowych. Ich ofiarą mogą paść zarówno osoby ...