AI Challenge dla wszystkich, także MŚP

adobestock

Ruszyła inicjatywa AI Challenge. Ma ona przybliżać Polakom temat sztucznej inteligencji. Pomysłodawca, Fundacja Digital Poland, chce, by w ciągu roku przynajmniej 1 proc. Polaków poznał zasady AI. Zaprasza do udziału w projekcie także małe i średnie firmy.

Fundacja Digital Poland zainicjowała program pod hasłem AI Challenge. Jego celem jest przybliżenie Polakom podstaw sztucznej inteligencji (z ang. Artificial Intelligence, AI). A także popularyzacja tematyki nowych technologii. Inicjatywa jest skierowana zarówno do osób prywatnych, jak i do firm.

AI zmieni nasz świat

– Tak jak wiele światłych umysłów na całym świecie uważamy, że sztuczna inteligencja zmieni świat. Tak jak niegdyś elektryczność. Wpłynie na każdy obszar tak gospodarki, automatyzując pracę, jak i naszego życia codziennego – mówi „Rzeczpospolitej” Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland.

I zwraca uwagę na wymiar społeczny zmian, które są przed nami.

Społeczeństwa boją się rzeczy, których nie znają. I stąd właśnie wziął się pomysł na AI Challenge. Chodzi o to, by oswoić społeczeństwo z nowymi technologiami, tak by nie były im przeciwne. I dlatego właśnie proponujemy kurs podstaw AI – wyjaśnia.

CZYTAJ TAKŻE:Zwrot w kierunku cyfrowym

Jak dodaje, inspiracją dla AI Challenge była inicjatywa zapoczątkowana w Finlandii, pod nazwą Elements of AI. – Finowie przygotowali darmowe szkolenie z podstaw sztucznej inteligencji dla każdego. I postawili sobie za cel, żeby wyszkolić 1 proc. społeczeństwa. I my się do tego przyłączamy – mówi Piotr Mieczkowski.

Darmowe szkolenie online z AI

Fundacja Digital Poland zaprasza zatem wszystkich chętnych do skorzystania z bezpłatnego kursu online. Kursy są dostępne na platformie Navoica.pl. Platformę tę przygotował Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI), znajdujący się pod nadzorem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Jak czytamy na stronie Navoica.pl, kurs jest przeznaczony dla osób zainteresowanych informacjami o tym, czym jest sztuczna inteligencja, skąd się wzięła i do czego można jej używać. Zagadnienia są opisane prostym językiem oraz ilustrowane przykładami, co sprawia, że nauka jest łatwa i przyjemna.

Kurs składa się z pięciu rozdziałów. Dostęp do poszczególnych rozdziałów jest swobodny. Chętni mogą sami wybrać interesujący fragment. I w dowolnym czasie oraz tempie zapoznać się z jego treścią.

Kurs jest dostępny w dwóch wariantach: podstawowym (ok. 1 godziny) oraz dla bardziej dociekliwych (kilka godzin).

Dla firm, w tym MŚP

Obok osób prywatnych fundacja zachęca przedsiębiorstwa do wzięcia udziału w projekcie. – Mamy już potwierdzony udział kilkunastu dużych spółek. To m.in. ING, Orange i PGE. Firmy te zadeklarowały, że 1 proc. ich pracowników odbędzie szkolenie z zakresu AI – mówi Piotr Mieczkowski.

Ale szczególnie fundacja zaprasza do udziału w przedsięwzięciu podmioty z sektora małych i średnich firm. Chodzi także o zachęcenie przedsiębiorców do korzystania z nowych technologii. A z tym sektorze MŚP nie jest niestety najlepiej.

Jak wskazuje Piotr Mieczkowski, tegoroczna edycja Digital Economy and Society Index (DESI, Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego), plasuje Polskę na odległym, 24. miejscu wśród 28 krajów Unii Europejskiej. Indeks ten mierzy poziom cyfryzacji gospodarki i społeczeństwa w Europie oraz poszczególnych krajów.

CZYTAJ TAKŻE:Polski biznes wciąż nie jest 4.0

Przypomnijmy, że w DESI 2019 polskie MŚP wypadają dość słabo. Generalnie, jeśli chodzi o integrację technologii cyfrowej w przedsiębiorstwach, Polska zajmuje 26. miejsce w UE. A jeśli chodzi o MŚP, z elektronicznych narzędzi wymiany informacji korzysta 26 proc. z nich (22. miejsce w UE), z mediów społecznościowych 10 proc. (26. miejsce), a z chmury 7 proc. (27. miejsce). Wśród wniosków raportu znalazło się motywowanie MŚP do cyfryzacji swojej działalności.

– Mocno zachęcamy małych i średnich przedsiębiorców do udziału w szkoleniu. Jest ono bezpłatne, odbywa się po polsku. Staraliśmy się je tak przygotować, by było przyjazne dla użytkowników – podkreśla dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland.

Pochwal się certyfikatem

Po zakończeniu kursu na portalu Navoica każdy otrzymuje certyfikat. I chcemy, by ludzie ten certyfikat „wrzucali” do mediów społecznościowych z hashtagiem #AIChallenge. I w ten sposób zachęcali kolejne osoby do uczestnictwa w kursie, do podjęcia wyzwania. Stąd nazwa AI Challenge – podsumowuje Piotr Mieczkowski.

Fundacja Digital Poland chce za darmo, online, przeszkolić z AI ok. 1. proc. Polaków, czyli prawie 400 tys. osób. Piotr Mieczkowski liczy, że taki wynik uda się osiągnąć w ciągu roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: zakaz pracy dla chorego

Czy pracodawca podejrzewając oznaki choroby zakaźnej u pracownika może nie dopuścić go do pracy? ...

Czy koronawirus przyspieszy robotyzację firm

Decyzja o zainwestowaniu w roboty może być w obecnych warunkach rynkowych trudna. Jednak część ...

22 startupy ze wsparciem od PARP

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła listę startupów, które otrzymały wsparcie w kwocie do miliona ...

Zawirowania w światowym handlu niepokoją eksporterów

Wojna handlowa na linii USA–Chiny, rosnący protekcjonizm na wielu rynkach, przedłużający się brexit oraz ...

Koronawirus. Powstała platforma do walki z COVID-19

Powstała specjalna platforma do wymiany informacji i ofert dotyczących walki z koronawirusem. Mogą z ...

Jak poradzić sobie na chińskim rynku

Chińczycy w kontaktach biznesowych z zagranicznymi firmami i menadżerami stosują rozmaite sztuczki i chwyty. ...