Najwięcej, bo 36 proc. badanych małych i średnich firm (MŚP), jako główny cel stawia sobie pozyskanie nowych kontrahentów oraz nabywców ich produktów i usług. Na drugim miejscu jest utrzymanie obecnych klientów. Tak zakłada 30 proc. uczestników sondażu.
Badanie na zlecenie Diners Club Polska przeprowadziła pod koniec 2019 roku firma IBRIS. Objęło ono 500 właścicieli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski.
Jakie są priorytety MŚP
Według badania, chociaż walka o nowych klientów nadal jest na pierwszym miejscu, to w 2020 r. firmy MŚP będą o nich zabiegać rzadziej niż w dwóch ostatnich latach. W 2018 r. zapowiadało to 51 proc., a w 2019 – 41 proc. badanych. Z kolei dwukrotnie większa niż przed dwoma laty jest teraz grupa tych, którym wystarczy utrzymanie obecnych kontrahentów.
CZYTAJ TAKŻE: Jerzy Kwieciński: udział polskiego MŚP w eksporcie może być wyższy
– Stopniowo spowalnia dynamika wzrostu gospodarczego. To sprawiło, że więcej przedsiębiorców chce się skupić przede wszystkim na już pozyskanych klientach oraz ograniczać koszty – komentuje wynik sondażu Monika Masztakowska z Diners Club Polska.