Polska w światowej lidze usług dla biznesu. Ich eksport rośnie

Kryzys wywołany pandemią może przyspieszyć rozwój eksportu nowoczesnych usług z naszego kraju.

Publikacja: 08.10.2020 12:25

Polska w światowej lidze usług dla biznesu. Ich eksport rośnie

Foto: Z tegorocznego raportu ABSL wynika, że działające w naszym kraju centra BSS świadczą usługi w 38 językach obcych. Źródło: Adobe Stock

O ile sektor nowoczesnych usług dla biznesu ma już silną markę jednego z największych pracodawców w Polsce, o tyle dopiero ostatnio wypłynął jako jeden z czołowych eksporterów. Do 19,8 mld dol. wzrosła w minionym roku wartość usług świadczonych dla zagranicznych klientów przez działające w Polsce centra usług wspólnych (SSC/GBS), outsourcingu (BPO), badań i rozwoju (R&D) oraz IT – wynika z najnowszych danych branżowego Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL).

CZYTAJ TAKŻE: Eksport do Stanów Zjednoczonych rośnie mimo pandemii

Eksperci ABSL zwracają uwagę, że w ubiegłym roku sektor nowoczesnych usług dla biznesu odpowiadał już za 27,5 proc. wartości eksportu usług komercyjnych z Polski, podczas gdy w 2005 r., czyli rok po wejściu Polski do UE, było to jedynie 7,7 proc. tej sprzedaży.

Impuls inwestycyjny

Ubiegłoroczne przychody z eksportu sektora były ponad trzykrotnie wyższe niż jeszcze na początku tej dekady, gdy wybuch kryzysu finansowego nasilił w Polsce falę inwestycji w centra usług biznesowych, w tym zwłaszcza w centra SSC uruchamiane przez międzynarodowe korporacje. Obecnie prawie dwie trzecie z ponad 1500 centrów usług działających w naszym kraju stanowią podmioty z zagranicznym kapitałem – najczęściej amerykańskim, skandynawskim i niemieckim. Skład sektora ma duży wpływ na przyspieszony w ostatnich latach rozwój jego eksportu, gdyż lokowane w Polsce centra SSC/GBS przejmują obsługę kolejnych procesów i kolejnych rynków. Ten trend jest widoczny także w czasie pandemii – wiosną tego roku 12 proc. firm członkowskich ABSL stwierdziło w sondażu, że Covid-19 spowodował migracje kolejnych procesów biznesowych do Polski.

CZYTAJ TAKŻE: Zatoka Perska (Arabska) to region szukający żywności

Jak zwraca uwagę dr hab. Stanisław Umiński, profesor Uniwersytetu Gdańskiego i konsultant ABSL, eksport jest przywilejem niewielu firm, tych najbardziej produktywnych. Co więcej, usługi trudno wchodzą w sferę obrotów międzynarodowych, więc zwiększając eksport, sektor nowoczesnych usług biznesowych dowodzi swojej wysokiej konkurencyjności.

CZYTAJ TAKŻE: Jak skorzystać na wolnym handlu z Wietnamem?

Przedstawiciele branży twierdzą, że jest to efekt wysokiej jakości sektora usług biznesowych w Polsce, który zatrudnia już ponad 340 tys. pracowników. Prawie 82 proc. z nich pracuje w centrach z zagranicznym kapitałem, które z reguły są nastawione na obsługę klientów spoza Polski.

Kryzysowa szansa

Z tegorocznego raportu ABSL wynika, że działające w naszym kraju centra BSS świadczą usługi w 38 językach obcych, a prawie co trzecie obsługuje klientów w co najmniej dziesięciu językach. Zdaniem ekspertów ABSL dzięki dostępności wysoko wykwalifikowanych specjalistów znających języki obce Polska stała się jedną z najlepszych lokalizacji dla sektora nie tylko w skali Europy, ale i świata.

CZYTAJ TAKŻE: FTA. Umowy wielkiego strachu i wielkich możliwości

Paweł Panczyj, dyrektor ds. strategii i rozwoju ABSL, zaznacza, że na rosnącą wartość eksportu polskiego sektora usług dla biznesu wpływa jego dojrzałość i różnorodność. Branża przesuwa się systematycznie w kierunku bardziej zaawansowanych usług finansowych, doradczych i informatycznych, o większej wartości dodanej, zmniejszając udział prostych operacji back office. To z kolei podwyższa wartość ich eksportu.

CZYTAJ TAKŻE: Vademecum Eksportera

Jak ocenia Jacek Levernes, honorowy prezes ABSL, kryzys gospodarczy, który zmusza firmy do szukania oszczędności, będzie w najbliższych latach sprzyjał przyspieszeniu rozwoju sektora BSS w Polsce m.in. dzięki nowym inwestycjom z zagranicy. Tę opinię potwierdzają dane Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), która prowadzi teraz 43 projekty z sektora nowoczesnych usług dla biznesu – siedem więcej niż rok wcześniej. Jak mówi Jan Kamoji-Czapiński, dyrektor Centrum Inwestycji PAIH, zagraniczne firmy coraz częściej chcą tworzyć w Polsce globalne huby, czyli centra specjalizujące się w wybranych procesach o ogólnoświatowym zasięgu. A to stwarza szanse dalszego rozwoju eksportu tego sektora.

O ile sektor nowoczesnych usług dla biznesu ma już silną markę jednego z największych pracodawców w Polsce, o tyle dopiero ostatnio wypłynął jako jeden z czołowych eksporterów. Do 19,8 mld dol. wzrosła w minionym roku wartość usług świadczonych dla zagranicznych klientów przez działające w Polsce centra usług wspólnych (SSC/GBS), outsourcingu (BPO), badań i rozwoju (R&D) oraz IT – wynika z najnowszych danych branżowego Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL).

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał Partnera
Wskaźnik Zdrowia Organizacji docenia Wartę
Materiał Promocyjny
Zaufanie i wartość reputacji w partnerstwach biznesowych – nadchodzi Przemysł 4.0
Materiał partnera
Eksperci z SAPERE dołączyli do EY
Materiał Promocyjny
AI w szkoleniach językowych dla pracowników
Materiał partnera
Rozgrywka o fotel lidera w produkcji żywności zrównoważonej już trwa