O ile sektor nowoczesnych usług dla biznesu ma już silną markę jednego z największych pracodawców w Polsce, o tyle dopiero ostatnio wypłynął jako jeden z czołowych eksporterów. Do 19,8 mld dol. wzrosła w minionym roku wartość usług świadczonych dla zagranicznych klientów przez działające w Polsce centra usług wspólnych (SSC/GBS), outsourcingu (BPO), badań i rozwoju (R&D) oraz IT – wynika z najnowszych danych branżowego Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL).
CZYTAJ TAKŻE: Eksport do Stanów Zjednoczonych rośnie mimo pandemii
Eksperci ABSL zwracają uwagę, że w ubiegłym roku sektor nowoczesnych usług dla biznesu odpowiadał już za 27,5 proc. wartości eksportu usług komercyjnych z Polski, podczas gdy w 2005 r., czyli rok po wejściu Polski do UE, było to jedynie 7,7 proc. tej sprzedaży.
Impuls inwestycyjny
Ubiegłoroczne przychody z eksportu sektora były ponad trzykrotnie wyższe niż jeszcze na początku tej dekady, gdy wybuch kryzysu finansowego nasilił w Polsce falę inwestycji w centra usług biznesowych, w tym zwłaszcza w centra SSC uruchamiane przez międzynarodowe korporacje. Obecnie prawie dwie trzecie z ponad 1500 centrów usług działających w naszym kraju stanowią podmioty z zagranicznym kapitałem – najczęściej amerykańskim, skandynawskim i niemieckim. Skład sektora ma duży wpływ na przyspieszony w ostatnich latach rozwój jego eksportu, gdyż lokowane w Polsce centra SSC/GBS przejmują obsługę kolejnych procesów i kolejnych rynków. Ten trend jest widoczny także w czasie pandemii – wiosną tego roku 12 proc. firm członkowskich ABSL stwierdziło w sondażu, że Covid-19 spowodował migracje kolejnych procesów biznesowych do Polski.
CZYTAJ TAKŻE: Zatoka Perska (Arabska) to region szukający żywności
Jak zwraca uwagę dr hab. Stanisław Umiński, profesor Uniwersytetu Gdańskiego i konsultant ABSL, eksport jest przywilejem niewielu firm, tych najbardziej produktywnych. Co więcej, usługi trudno wchodzą w sferę obrotów międzynarodowych, więc zwiększając eksport, sektor nowoczesnych usług biznesowych dowodzi swojej wysokiej konkurencyjności.
CZYTAJ TAKŻE: Jak skorzystać na wolnym handlu z Wietnamem?
Przedstawiciele branży twierdzą, że jest to efekt wysokiej jakości sektora usług biznesowych w Polsce, który zatrudnia już ponad 340 tys. pracowników. Prawie 82 proc. z nich pracuje w centrach z zagranicznym kapitałem, które z reguły są nastawione na obsługę klientów spoza Polski.