Zmienia się nie tylko nasza świadomość ekologiczna, ale również coraz częściej na jej skutek zmienia się również prawo. Przedsiębiorcy stają więc przed wyzwaniem zredukowania ilości jednorazowego plastiku, styropianu i folii do minimum, jednak w zamian potrzebują innych rozwiązań. Należy do nich między innymi wybór ekologicznych opakowań.
Czym są ekologiczne opakowania?
W dużym uproszczeniu ekologiczne opakowania to takie, które powstają z naturalnych materiałów, można je użyć wielokrotnie, ich proces rozkładu jest krótki, łatwo poddać je recyklingowi. Spełniają dwa główne wymogi:
· Odpowiedzialna produkcja - przy użyciu ekologicznych technologii, najlepszych praktyk i z wykorzystaniem odpowiedzialnie pozyskanych surowców.
· Ekoprojektowanie - uwzględniające kryteria rynkowe dotyczące wydajności i kosztów oraz wpływ produktu na środowisko podczas całego cyklu jego życia.
Dlatego właśnie coraz więcej firm sięga po kartony wykonane z tektury falistej. Często pojawia się jednak wątpliwość – tektura to papier, a papier pozyskuje się z drzew, które przecież trzeba wyciąć – czy to jest ekologiczne? Tekturę, z której wykonane są kartony, produkuje się z otrzymywanej w procesie recyklingu pulpy drzewnej i surowców pochodzących z recyklingu. Opakowania z tektury zawierają średnio 68% materiału pozyskanego z recyklingu. Nie pozyskuje się więc nowego papieru, a przetwarza ten, który i tak już jest w obiegu. W procesie recyklingu papier jest rozdrabniany i podgrzewany w wodzie. Następnie nanosi się go na matrycę, odwadnia, suszy i prasuje gorącym walcem. Taka masa papiernicza powstała z makulatury jest mieszana z masą włóknistą z drewna. Dzięki temu można z niej później formować zarówno warstwę płaską tektury, tzw. liner, jak i warstwę pofalowaną, tzw. fluting. . Zwykle do produkcji tektury używa się trzech lub pięciu takich warstw, przez co kartony bez problemu wytrzymują spore obciążenia i nawet najbardziej wymagający transport.
Gdzie kupić ekologiczne pudełka, kartony, pojemniki?
Jeśli prowadzimy swój własny biznes i chcemy wpisać się w ekologiczne potrzeby, warto postawić na pro-środowiskowe rozwiązania na każdym stopniu. W kwestii pakowania produktów doskonałym rozwiązaniem są kartony z tektury falistej. Czym kierować się przy wyborze producenta?
· Sprzedaż detaliczna oraz hurtowa
W zależności od tego, czy prowadzimy dużą firmę, czy kameralną manufakturę, nasze zapotrzebowanie na ilości opakowań będzie bardzo różne. Jeśli już je określimy, warto znaleźć producenta, który może zaoferować nam atrakcyjną ofertę hurtową lub posiada szeroki wybór w swoim e-sklepie, w którym możemy dokonać zakupu, gdy akurat będziemy tego potrzebować.
· Dbałość producenta o środowisko naturalne
Warto poświęcić kilka minut, by zapoznać się z polityką firmy, u której chcemy się zaopatrywać. Jeśli zależy nam na byciu eko, warto, by nasz dostawca nie tylko oferował nam ekologiczne opakowania, ale sam podczas ich produkcji dbał o środowisko naturalne. Niektóre z nich chętnie dzielą się swoimi osiągnięciami, certyfikatami.
· Dostępność produktów
Na rynku opakowań w ostatnim czasie było z tym różnie, jednak są dostawcy, którzy nie mieli z tym żadnego problemu, między innymi dzięki temu, że sami są producentami, którzy posiadają fabryki papieru w wielu krajach i produkują również w Polsce
· Doświadczenie i profesjonalizm
Długa historia firmy, sposób jej rozwoju, obecność na wielu rynkach i nieskalana opinia wśród klientów to kolejne aspekty, które warto wziąć pod uwagę. Dlaczego? Gwarantują nam profesjonalne podejście do nas jako klientów, kompleksowe doradztwo, szeroką gamę rozwiązań i produktów.
Jednym z dostawców, który spełnia wszystkie te warunki jest światowy lider w produkcji ekologicznych opakowań, czyli Smurfit Kappa. Ta powstała w 1934 roku firma obecna jest w 36 krajach i od lat sama mocno angażuje się w misję ochrony środowiska, co dokumentuje i udostępnia swoim klientom.
Dlaczego eko-opakowania są tak istotne?
Cały świat stoi dziś przed wielkim wyzwaniem i ogromną odpowiedzialnością, które są związane z koniecznością wprowadzenia zmian w imieniu ochrony środowiska naturalnego. Szybko rozwijające się społeczeństwa nie zawsze zdawały sobie świadomość z konsekwencji wyborów i szybującego postępu gospodarczego. W ostatnich dekadach, szczególnie zaś ostatnich latach, coraz częściej słyszymy o tym, że jeśli nie stawimy czoła temu wyzwaniu, nie będziemy w stanie odwrócić niektórych procesów, które mogą doprowadzić do nieodwracalnych, szkodliwych zmian na naszej planecie.
Organizacje międzynarodowe tworzą plany, które powinny być wdrożone przez kraje członkowskie, by móc przeciwdziałać globalnemu ociepleniu i jego skutkom, postępującej degradacji planety, nadmiernemu wydobywaniu surowców naturalnych, zanieczyszczeniu powietrza i wód oraz innym zjawiskom, które realnie zagrażają przyszłości ludzi i Ziemi. Do takich planów należą między innymi agenda Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030 stworzona przez ONZ czy strategie klimatyczne Unii Europejskiej (strategia do 2020, opracowywanie strategii prowadzącej do zeroemisyjności do 2050). Europejska Agencja Środowiska (EEA) w swoim raporcie o stanie środowiska w Europie na rok 2020, stwierdziła, że skalę wszelkich zmian nie tylko trzeba zdecydowanie poszerzyć, ale również przyśpieszyć, byśmy mogli odwrócić bieg wydarzeń prowadzących do całkowitej degradacji środowiska naturalnego. Stąd wiele odpowiedzialnych przedsiębiorstw szuka rozwiązań prowadzących do redukcji śladu węglowego, podejmowania racjonalnych decyzji energetycznych, innowacyjnych technologii, które pozwolą na zmianę w procesie produkcji i transportu.
Z tego wszystkiego wynika nie tylko zwiększenie świadomości osób odpowiadających za politykę środowiskową w poszczególnych na krajach. Na szczęście wzrasta poziom świadomości ekologicznej wśród koncernów, większych i mniejszych firm, ale również konsumentów. Nie tylko coraz więcej ludzi segreguje śmieci, racjonalnie korzysta z wody, unika plastikowych opakowań jednorazowego użytku, oszczędza energię, sięga po jej naturalne źródła, ale również w procesie zwykłych zakupów zwraca uwagę na to, jak firma, w której kupuje, dba o środowisko. Pojawia się coraz więcej głosów oburzenia na zbyt wiele plastikowych wypełniaczy w przesyłkach, wykorzystywanie folii zamiast papieru, a nawet pakowanie każdego produkt w osobne, plastikowe worki. Coraz częściej z ust kupujących padają takie słowa: „Jeśli sklep przysyła produkty zapakowane w folię bąbelkową, to kolejny raz od nich nie zamawiam, a w ankiecie oceny usługi wpisuję swoje uwagi”. Potwierdzają to też dane. Jak wskazuje raport przygotowany na zlecenie Smurfit Kappa, 88% firm potwierdza, że konsumenci oczekują od nich przejrzystych praktyk dotyczących zrównoważonego rozwoju. Co więcej, dostosowanie się do tych oczekiwań to droga do tego, by wzmocnić relację między marką a klientami. Konsumenci coraz częściej kierują się w swoich wyborach argumentami związanymi z ochroną środowiska naturalnego, natomiast zadaniem każdej odpowiedzialnej firmy powinno być odpowiedzenie na potrzeby klienta i… naszej planety.
Materiał Promocyjny