Digitalizacja – MŚP jej chcą, ale się wstrzymują. Dlaczego?

Digitalizacja w sektorze MŚP napotyka na problemy,
Digitalizacja w sektorze MŚP napotyka na problemy, choćby natury finansowej. Źródło: Adobe Stock

Segment małych i średnich przedsiębiorstw coraz poważniej myśli o pełnym wejściu w nurt digitalizacji usług. Jednak znaczna część biznesów nadal wstrzymuje się przed ostateczną decyzją.

Jakie są powody pewnej stagnacji w trendzie cyfryzowania działalności biznesowej w krajowych realiach? Na taki stan rzeczy składa się kilka czynników, choć wspólnym mianownikiem są przede wszystkim finanse.

Pandemia przyspiesza digitalizację… regionalnie

W powszechnym przekonaniu lockdown przyczynił się do popularyzacji rozwiązań cyfrowych nie tylko w sferze publicznej, ale i środowisku biznesowym. I faktycznie — znaczna część przedsiębiorstw wprowadziła przynajmniej hybrydowy tryb pracy, a detaliści chętnie stawiali pierwsze kroki na rynku e-commerce. Jednakże, w skali całego kontynentu rodzimi przedsiębiorcy pozostają nieco w tyle za konkurencją m.in. z Zachodu. Powód? Przede wszystkim kwestie budżetowe i brak możliwości finansowania inwestycji.

CZYTAJ TEŻ: Pracownicy się przebranżawiają. Z gastronomii do IT?

Według przytaczanych przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) wyników badań Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), zarówno amerykańskie, jak i europejskie firmy w bardzo podobny sposób inwestują swoje środki w dobie pandemii, a najbardziej odczuwalnym trendem jest cyfryzacja przedsiębiorstw. PIE podaje, że tylko duńskie firmy aż w 67,7 proc. deklarowały zwiększenie istoty nowych technologii nie tylko w obliczu koronawirusa, ale również w dłuższej perspektywie. Średnia unijna z kolei wynosi 50,4 proc., a pod kreską ponownie znalazły się kraje środkowo-wschodnie (z wyjątkiem Węgier i Litwy).

CZYTAJ TEŻ: Leasing dla startupów IT. EFL wspiera nowe firmy

Rekordowo niski wskaźnik nastroju na digitalizację ma Słowacja (18 proc.) i Estonia (18,6 proc.), choć na tym tle o wiele lepiej wypada Polska z 9. pozycją w Unii (43,8 proc.). W tym też kontekście pojawiają się liczne obawy o kolejne rozwarstwienie. Już nie tylko pomiędzy regionami w danym kraju, ale również pogłębienie różnic w kwestii cyfryzacji oraz wprowadzania innowacji w całej strukturze unijnej.

Krajowe MŚP z problemami, ale doceniają digitalizację

Zastój w digitalizacji polskiego MŚP to bezpośrednia konsekwencja już wcześniejszych spadków w płynności finansowej krajowych przedsiębiorstw. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego sytuacja finansowa segmentu MŚP znacznie ucierpiała względem roku 2019. Biznesy zatrudniające od 10 do 49 pracowników notowały odczuwalny spadek płynności – z 4 proc. aż 24 proc. Ponadto, 56 proc. małych działalności deklaruje znaczące trudności z uzyskaniem kredytu od tradycyjnych instytucji finansowych. Powód? Przede wszystkim bariery w prowadzeniu biznesu.

Według badań zespołu Polcom oraz Intel, pomimo ogólnych problemów z uzyskaniem środków na rozwój i innowacje, 23 proc. polskich przedsiębiorstw z segmentu MŚP chce zwiększyć nakłady na IT, a aż 41 proc. planuje utrzymać dotychczasowy budżet na cyfryzację. Optymizmu dodają deklaracje 1/3 biznesów, które określają swoją transformację w kierunku sieci jako zaawansowaną, a co 5. podmiot jest już w fazie wdrażania rozwiązań cyfrowych.

CZYTAJ TEŻ: Ulga B+R. Co można zyskać i jak skorzystać?

Kolejnym argumentem przemawiającym za wdrażaniem digitalizacji biznesu są deklarowane benefity, po udanych procesach cyfryzacyjnych. Aż 94 proc. respondentów stwierdziło, że rozwój infrastruktury sieciowej przełożył się na wzmocnienie bezpieczeństwa i zachowania ciągłości działań w firmie. W 85 proc. przypadków niezaprzeczalnym plusem digitalizacji była automatyzacja powtarzalnych czynności, a w 84 proc. – sprawniejsze przetwarzanie danych. Nieco mniej oczywistymi (lub mniej eksploatowanymi) obszarami było zwiększenie wykorzystania chmury obliczeniowej (52 proc.) oraz sztucznej inteligencji i technologii uczenia maszynowego (38 proc.).

Digitalizacja – kto robi przerwę od inwestycji?

Z drugiej zaś strony pojawia się wątek firm z segmentu MŚP, które nie mogą skorzystać z potencjału zwiększonej cyfryzacji. Dla przykładu według danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w dobie koronawirusa ponad połowa firm działających w Czechach i Chorwacji deklarowała zmniejszenie jakichkolwiek inwestycji (głównie z obszaru digital), chociaż w Polsce i Rumunii trend był wyraźnie słabszy. Odpowiednio 38,9 proc. oraz 38,6 proc. (4. i 3. najniższy wskaźnik w całej Europie).

Co za tym idzie, nadwiślańskie realia faktycznie nie serwują najlepszej atmosfery do intensyfikacji działań cyfryzacyjnych, a głównymi obawami są nie tylko finanse, a obawa o utratę kontroli nad przetwarzaniem i bezpieczeństwem danych (74 proc.). Ten czynnik może wynikać jeszcze z nie w pełni ukształtowanej świadomości polskich przedsiębiorców o potencjale przeniesienia części zadań na oprogramowania, co potwierdza powtarzająca się w 52 proc. przypadków deklaracja o niewystarczających kompetencjach chmurowych.

CZYTAJ TEŻ: Transformacja cyfrowa w ponad połowie firm nabrała tempa

Nie zmienia to jednak faktu, że efektywne przekształcanie przedsiębiorstw jest w stanie na stałe odmienić rodzimą scenę MŚP. Pomimo tymczasowego zastoju w decyzjach o digitalizacji aż 84 proc. ankietowanych uważa, że cyfryzacja jest w stanie zagwarantować zwiększenie obrotów danego biznesu. I faktycznie — digitalizacja to dobry kierunek — zarówno w trakcie, jak i po covidzie.

Autor jest przewodniczącym rady nadzorczej polskiego fintechu Provema.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Czy trzeba płacić podatek od szczepionki na grypę?

Jeśli pracodawca sfinansuje pracownikom profilaktyczne szczepienia przeciw grypie może się okazać, że pracownik otrzymał ...

Co ma robić 23 mln małych i średnich unijnych firm

Europejski zielony ład i transformacja cyfrowa to dwa główne obszary, które już teraz determinują ...

Szansa dla start-upów deep-tech na 100 tys. euro i działalność globalną

Polskie start-upy działające na rynku technologii cyfrowych mogą wziąć udział w EIT Digital Challenge ...

Restrukturyzacja to teraz szansa dla wielu firm.

Restrukturyzacja – coraz mniej czasu dla MŚP

Uproszczone postępowanie o zatwierdzenie układu to narzędzie restrukturyzacyjne wprowadzone przez jedną z ustaw tzw. ...

Jaki jest chiński klient?

Zmniejszenie zagrożenie epidemią w Chinach przywraca szanse eksportowe dla polskich firm, w tym eksporterów ...

Diety zagraniczne, a koszty uzyskania przychodów

Pracodawca do kosztów uzyskania przychodu może w całości zaliczyć wydatki z tytułu diet, których ...