Przez Oslo po „zielone” granty z Norwegii

Przedsiębiorcy zainteresowani dotacjami z funduszy norweskich na pro-środowiskowe projekty mogą się najpierw udać na spotkania B2B, które odbędą się w ramach Oslo Innovation Week, aby nawiązać tam kontakty z firmami norweskimi.

Jesienią br. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosi konkursy grantowe w ramach bieżącej edycji tzw. grantów norweskich w sekcji „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje”. W okresie 2014-2021 władze Norwegii powierzyły PARP realizację programu grantów norweskich dla przedsiębiorców. Agencji przekazano największą w historii  Norweskiego Mechanizmu Finansowego kwotę 85 mln euro dotacji dla polskich firm.

Inwestując te pieniądze PARP planuje m.in. pomoc finansową dla opracowania i wprowadzania innowacji produktowych lub procesowych, które zmniejszają negatywny wpływ działania firm na  środowisko. Rozwiązania te powinny być nowe przynajmniej w wymiarze przedsiębiorstwa, choć PARP zachęca do tworzenia i komercjalizacji rozwiązań innowacyjnych w skali rynku. Dotacje będą mogły pokryć do 70 proc. kosztów kwalifikowanych projektów, a maksymalna kwota grantu to nawet 8 mln zł.

Partnerstwo mile widziane

Co ważne, czynnikiem zwiększającym szansę otrzymania dofinansowania będzie realizacja projektu w partnerstwie z podmiotem norweskim. Dlatego PARP zachęca rodzimych przedsiębiorców, którzy współpracują już z Norwegią lub mają pomysł na wspólne przedsięwzięcie biznesowe z podmiotem norweskim do udziału w zbliżającej się międzynarodowej giełdzie kooperacyjnej i konferencji, które obędą się 25 września br. w Oslo. PARP współorganizuje te wydarzenia z Innovation Norway i już do nich zaprasza. W ocenie ekspertów Agencji spotkania B2B są najlepszą okazją do poznania partnerów z Norwegii. To efektywny, tani i wygodny sposób na przedstawienie się wielu potencjalnym kontrahentom biznesowym w jednym miejscu i czasie.

Giełda to spotkanie przeznaczone dla firm realizujących projekty pro-środowiskowe, które wpisują się w zakres tzw. gospodarki obiegu zamkniętego, a w szczególności: – zmniejszają zużycie materiałów i innych zasobów, – wydłużają żywotność produktów, materiałów i zasobów, – ograniczają produkcję odpadów, – wykorzystują biomasę jako źródło energii w miejsce nieodnawialnych źródeł energii oraz – chronią obszary lądowe i wodne przed zanieczyszczeniem poprzez neutralizowanie istniejących koncentracji odpadów i zanieczyszczeń, ograniczanie ich nowych źródeł, a także tworzenie biodegradowalnych plastików.

Udział w spotkaniach to szansa na znalezienie partnera z Norwegii, ale też inspiracji do realizacji projektu z zakresu zielonych technologii, a tym samym na zwiększenie prawdopodobieństwa pozyskania dotacji, które wkrótce zaoferuje PARP. Giełda kooperacyjna odbędzie się w ramach Oslo Innovation Week (więcej na: www.oiw.no). To najważniejsza w Norwegii impreza skupiająca innowatorów, start-upy, menedżerów i inwestorów. Udział w giełdzie i towarzyszących jej wydarzeniach jest bezpłatny. Jej uczestnicy pokrywają jednak we własnym zakresie koszty transportu i zakwaterowania. Przysługuje im: – wpis do internetowego katalogu uczestników giełdy kooperacyjnej; – indywidualny harmonogram spotkań; – udział w branżowym wydarzeniu networkingowym w przeddzień giełdy kooperacyjnej tj. 24 września (to nieformalna okazja do nawiązywania kontaktów i prowadzenia dłuższych rozmów biznesowych); – wsparcie logistyczne, pomoc przy rejestracji oraz podczas trwania giełdy; – lunch w dniu giełdy kooperacyjnej.

Jak działać?

Zainteresowani przedsiębiorcy krótko opisują potencjalny projekt grantowy oraz rolę poszukiwanego partnera norweskiego w formularzu rejestracyjnym on-line na https://breaking-barriers.b2match.io/. Treść formularza podlega weryfikacji i zatwierdzeniu przez organizatorów. Dane zarejestrowanych firm umieszczane są w katalogu na stronie internetowej giełdy kooperacyjnej. Następnie z katalogu on-line zarejestrowani uczestnicy dokonują wyboru firm, z którymi chcieliby spotkać się podczas giełdy. A 25 września br. już podczas giełdy przy ponumerowanych stolikach odbędą się serie uprzednio zaaranżowanych indywidualnych spotkań po 20 minut każde. Ich oficjalnym językiem będzie angielski.

– To nietypowe spotkania B2B, bo przeznaczone dla potencjalnych wnioskodawców grantów norweskich. Chodzi przede wszystkim o nawiązanie partnerstw projektowych, aby wspólnie z podmiotem norweskim złożyć wniosek o grant, który otrzyma w konkursie dodatkowe punkty za partnerstwo. Wybierając się na spotkania do Oslo, warto więc mieć już konkretny pomysł na projekt grantowy i na to, jaką rolę powinna w nim pełnić firma czy instytucja norweska. Takie spotkania to skuteczny sposób na poznanie wielu potencjalnych partnerów w krótkim czasie. Biznesowe „szybkie randki” są często nadzwyczaj inspirujące i owocują długoterminową współpracą – mówi „Rzeczpospolitej” Sylwia Banaszkiewicz z Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości w PARP.

– Bardzo zachęcamy przedsiębiorców do zainteresowania się grantami norweskimi, bo to znakomita możliwość dofinansowania projektów pro-środowiskowych, czyli „uzielenienia” firmy w sytuacji, gdy rosną wymagania ustawodawców, konsumentów i partnerów biznesowych dotyczące wpływu przedsiębiorstw na środowisko – dodaje Banaszkiewicz i jak podkreśla firmy często noszą się z zamiarem wprowadzenia pro-środowiskowych zmian w bliżej nieokreślonej przyszłości, a to jest właśnie najlepszy moment na urzeczywistnienie tych planów ze wsparciem z Norwegii.

– Pod względem biurokratycznym pozyskanie grantu będzie nieco prostsze, niż w przypadku funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, natomiast szanse na skorzystanie z dofinansowania do 1 mln euro zależą też oczywiście od liczby dobrze przygotowanych wniosków, które otrzymamy. Rozpoczęcie naboru wniosków ogłosimy jesienią br., a potrwa on prawdopodobnie do wczesnej wiosny, będzie więc dużo czasu na przygotowanie i złożenie przemyślanych projektów – zapowiada ekspertka PARP.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Branża rolno-spożywcza oczekuje tarczy proeksportowej

Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora rolnego oraz rolno-spożywczego mają konkretne oczekiwania w ...

Jak się nie umawiać

Dobra umowa biznesowa to taka, która reguluję współpracę w sposób wyczerpujący. A do tego ...

Polska sankcja VAT jest niezgodna z prawem UE.

Sankcja VAT? Jest szansa na odzyskanie pieniędzy

Polska sankcja VAT przewidziana w art. 112b ust. 2 ustawy o podatku od towarów ...

Praca w biurze podczas pandemii – praktyki z Chin

Jak wygląda życie codzienne i funkcjonowanie biznesu w Chinach, pisze specjalnie dla serwisu firma.rp.pl ...

Jak zatrudnić prezesa na Białorusi

Polscy przedsiębiorcy są zainteresowani działalnością gospodarczą na Białorusi. Jak wyglądają wybrane aspekty prowadzenia biznesu ...

Koronawirus. 1,7 mld zł na leasing i pożyczki

Przedsiębiorcy, szczególnie z branży transportowej, mogą skorzystać z pomocy. Chodzi o leasing operacyjny z ...