FOPNL – info o wartościach odżywczych na froncie opakowań

Prawdopodobnie już w 2021 r. producenci żywności będą zobowiązani do umieszczania z przodu opakowania informacji o wartościach odżywczych. Eksperci uważają, że taka ekspozycja wpłynie na zmianę zachowań konsumenckich, a producenci zostaną zmuszeni do reformulacji swoich produktów.

Publikacja: 29.10.2020 00:26

Wkrótce producenci żywności będą zobowiązani do umieszczania z przodu opakowania informacji o wartoś

Wkrótce producenci żywności będą zobowiązani do umieszczania z przodu opakowania informacji o wartościach odżywczych. Źródło: Adobe Stock

Foto: Wkrótce producenci żywności będą zobowiązani do umieszczania z przodu opakowania informacji o wartościach odżywczych. Źródło: Adobe Stock

Wymóg by zdecydowana większość żywności opakowanej zawierała informacje o wartości odżywczej (często umieszczone na tylnej części opakowania) obowiązuje od 2016 r. I zapisany jest w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Celem jego wprowadzenia było umożliwienie konsumentom dokonywania świadomych wyborów żywieniowych.

CZYTAJ TEŻ: Zatoka Perska (Arabska) to region szukający żywności

Sporo wyjątków od nakazu

Jednak ten nakaz nie dotyczy wszystkich środków spożywczych. Wyłączonych jest w sumie 19 środków spożywczych, w tym: produkty nieprzetworzone, które zawierają pojedynczy składnik lub pojedynczą kategorię składników; produkty przetworzone, w przypadku których jedynym procesem przetwarzania, jakim je poddano, jest dojrzewanie, i które obejmują pojedynczy składnik lub pojedynczą kategorię składników; zioła, przyprawy lub ich mieszaniny; napary ziołowe i owocowe, herbata, herbata bezkofeinowa, herbata instant lub rozpuszczalna lub ekstrakt herbaty, bezkofeinowa herbata instant lub rozpuszczalna lub ekstrakt herbaty, które nie zawierają innych dodanych składników niż środki aromatyzujące, które nie zmieniają wartości odżywczej herbaty; żywność w opakowaniach lub pojemnikach, których największa powierzchnia jest mniejsza niż 25 cm2; żywność, w tym żywność wytwarzana ręcznie, dostarczana bezpośrednio przez wytwórcę małych ilości produktów konsumentowi finalnemu lub miejscowym placówkom handlu detalicznego bezpośrednio zaopatrującym konsumenta finalnego.

CZYTAJ TEŻ: Bez flagi ani rusz, czyli jak znakować mięso

Poza tym w wielu państwach członkowskich Unii Europejskiej istnieją narodowe systemy znakowania. W efekcie Komisja Europejska została zobowiązana przez Parlament Europejski do wypracowania dla wszystkich członków UE jednolitego, zharmonizowanego systemu znakowania żywności z przodu opakowania (ang. front of pack nutrition labelling, skrót FOPNL).

W trosce o zdrowie konsumentów

Właściwe, pełne i rzetelne informowanie konsumentów o wartościach odżywczych stało się palącym problemem, gdy opublikowano raport na temat otyłości w państwach członkowskich UE. W 2014 roku 51,6 proc. ludności Unii (osób powyżej 18. roku życia) miało nadwagę. Otyłość stanowi poważny problem zdrowia publicznego, ponieważ znacząco zwiększa ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych, takich jak choroby układu krążenia, cukrzyca typu 2 i niektóre rodzaje nowotworów. Ponadto, eksperci szacują, że z zagrożeniami związanymi z nieprawidłową dietą można powiązać w Unii Europejskiej 950 tys. zgonów i ponad 16 mln straconych lat życia. Taki stan otyłości przekłada się m.in. na duże wydatki na służbę zdrowia oraz koszty społeczne (np. zasiłki z pomocy społecznej).

CZYTAJ TEŻ: Produkty wegetariańskie i wegańskie. UE narzuci zmianę nazw

Uznano, iż należy dokonać zmian prawnych, które pociągną za sobą zmiany w nawykach żywieniowych. Niektóre państwa, gdzie problem stał się już nabrzmiały same opracowały system znakowania. Ponadto, swoje systemy, we współpracy z firmami z branż produkujących żywność, wprowadziły również niektóre prozdrowotne organizacje społeczne. W sumie na poziomie państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa istnieje 6 publicznych (inicjatywa i realizacja wyszła od organu władzy publicznej) i 4 prywatne systemy typologii i formatów etykietowania dotyczącego wartości odżywczej na przodzie opakowania.

CZYTAJ TEŻ: Opakowanie w Chinach to czynnik sukcesu

W Polsce wprowadzono znak „Wiem, co wybieram”, który jest częścią międzynarodowego programu „Healthy Choice”, zachęcający do ograniczenia spożycia czterech składników odżywczych: cukru, tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych typu trans i soli (sodu). Ma on status „prywatny” a nie „publiczny”.

FOPNL – kto i co będzie musiał zmienić?

Polska jest za wprowadzeniem systemu FOPNL. Z prezentowanych  przez polski rząd stanowisk można dowiedzieć się, że etykietowanie dotyczące wartości odżywczej na przodzie opakowania ułatwi konsumentom dokonywanie świadomych wyborów żywieniowych, przyczyni się do stosowania zdrowej i zrównoważonej diety. W rezultacie wprowadzenie takiego warunku dla przedsiębiorców przyniesie korzyści dla ich zdrowia i jakości życia polskich konsumentów, poprzez zdrowszą i bardziej zbilansowaną dietę.

CZYTAJ TEŻ: Jak Chińczycy kupują żywność?

Jeden, wspólny system w UE zapewni, że każdy mieszkaniec Unii będąc w innym kraju członkowskim spotka się z oznaczeniem, które będzie znał ze swojego kraju i będzie miał jasność co do wartości odżywczej danego produktu. W ten sposób zostanie wyeliminowane zjawisko dezorientacji konsumenckiej wynikającej np. z małej wiedzy o zrównoważonej diecie, jak i nieznajomości języka danego kraju.

CZYTAJ TEŻ: Promocja żywności – te dziedziny i te rynki mają dać zyski w 2021 r.

Skutkiem wprowadzenia jednolitego systemu, na początku obowiązywania jednolitego systemu FOPNL, może być to, że niektóre produkty mogą z dnia na dzień utracić swój blask rynkowy i konkurencyjny, bowiem składniki użyte do ich produkcji zakwalifikują je jako niezdrowe. W opinii ekspertów wprowadzenie jednego systemu FOPNL, w kontekście zwiększającej się mody zdrowego odżywania oraz nowej strategii od pola do stołu” (ang. „Farm to Fork”), wymuszającej zmianę produkcji na bardziej prozdrowotną i proekologiczną, zmusi tysiące producentów żywności, w tym polskich, do reformulacji produktów. W przeciwnym razie dosłownie momentalnie wypadną z rynku.

CZYTAJ TEŻ: Eksport żywności do krainy 7641 wysp

Z uwagi na to, że w prawie unijnym istnieje grupa środków spożywczych, którym nadano specjalny status i reżim prawny, to eksperci postulują, aby rozważyć ich wykluczenie ze znakowania systemem FOPNL. Chodzi tu przede wszystkim o żywność oznaczoną jako chronione oznaczenie geograficzne (ChOG), chroniona nazwa pochodzenia (CHNP) czy też preparaty do żywienia niemowląt.

FOPNL – nie ma co czekać

Warto więc, by polscy producenci żywności, szczególnie z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, nie czekając na przyjęcie systemu FOPNL, już dziś zaczęli weryfikację receptur, bo gdy za kilka miesięcy wejdzie w życie nowe prawo, może się wówczas okazać, że będzie za późno, gdyż ich konkurencja okaże się bardziej przezorna i dostosuje się dużo wcześniej. O korzyściach płynących z odpowiednio wcześniejszego zmian, w kontekście podboju rynków trzecich, takich jak np. Chiny czy Japonia, nie trzeba wspominać, bo są oczywiste jak zbilansowana dieta.

Wymóg by zdecydowana większość żywności opakowanej zawierała informacje o wartości odżywczej (często umieszczone na tylnej części opakowania) obowiązuje od 2016 r. I zapisany jest w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Celem jego wprowadzenia było umożliwienie konsumentom dokonywania świadomych wyborów żywieniowych.

CZYTAJ TEŻ: Zatoka Perska (Arabska) to region szukający żywności
Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Marketing & Sprzedaż
Sprawna komunikacja najlepszą inwestycją MŚP w nadchodzących miesiącach?
Marketing & Sprzedaż
E-sklepom przez smartfony umykają gigantyczne przychody
Marketing & Sprzedaż
Małe firmy idą w online. I to trzy razy szybciej niż przed pandemią
Marketing & Sprzedaż
Google wprowadza dwa nowe narzędzia dla polskich MŚP
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Marketing & Sprzedaż
TikTok – które branże małego biznesu się reklamują?