E-commerce to kierunek dla biznesu. Wymusza go pandemia

E-commerce bardzo zyskał na pandemii.
E-commerce zawdzięcza pandemii koronawirusa wielki wzrost. Źródło: Adobe Stock

Pandemia koronawirusa sprawiła, że niemal wszystkie sektory gospodarki nieoczekiwanie znalazły się w trudnej sytuacji. Wprowadzone ograniczenia w przemieszczaniu, handlu i funkcjonowaniu usług spowodowały poważny spadek aktywności gospodarczej. Ratunkiem stał się e-commerce.

Zamknięcie w domach, lęk o zdrowie i niepewność dotycząca miejsca pracy zmieniły priorytety Polaków, ale ich potrzeby nie zniknęły. Dlatego przedsiębiorcy musieli zmierzyć się z nowymi wyzwaniami – dostosowania modelu biznesowego do nowej sytuacji na rynku. Rozwiązaniem stał się internet, gdzie klienci przenieśli swoją aktywność. Pojawił się nowy kanał i sposób zaspokajania ich potrzeb – od codziennych zakupów, przez aktywność fizyczną, aż po rozrywkę.

Od realu do e-commerce

Handel internetowy zdobywa coraz większe znaczenie kosztem kanału tradycyjnego. Jak podaje Santander, już w pierwszych tygodniach pandemii udział e-commerce w polskim handlu detalicznym wzrósł z ok. 5,5 proc. na koniec 2019 r. do prawie 12 proc. Z raportu Gemiusa z czerwca 2020 r. wynika, że już 73 proc. internautów robi zakupy online. Wynik ten jest lepszy od poprzedniego badania aż o 11 p.p. Warto zauważyć, że już jedna trzecia kupujących online korzysta też z zagranicznych serwisów e-commerce.

CZYTAJ TEŻ: Pracownicy tych zawodów zmienią branżę. Na IT

Dlatego wiele podmiotów, które funkcjonowały tylko w świecie offline, w przyspieszonym tempie musiały przejść transformację cyfrową. Firmy, które umiejętnie wykorzystały możliwości internetu, w czasie pandemii odnotowują wzrosty sprzedaży sięgające kilkuset procent, powiększają swoje zespoły, a nawet otwierają się na zagraniczne rynki.

CZYTAJ TEŻ: Rynek pracy – podczas drugiej fali pandemii jest spokojniej

Obecność online niweluje wiele barier. Przekonali się o tym ci, którzy do tej pory obawiali się zakupów w sieci. To, co kiedyś wydawało się problemem („nie mogę sam wybrać, dotknąć produktów, które chcę kupić”), teraz stało się ogromną zaletą („nie muszę wychodzić do sklepu, nie narażam się na kontakt z wieloma osobami, mniej osób dotyka produktów”), a więc gwarancją bezpieczeństwa. Warto zauważyć, że korzystanie z e-zakupów jest już w Polsce na wysokim poziomie i to zarówno pod względem dostępności, bogactwa asortymentu, transportu, metod płatności, promocji oraz cen.

Czy koniec roku to także „żniwa” w e-commerce?

Jesteśmy obecnie w IV kwartale roku, który zazwyczaj jest dla handlu okresem żniw, a często jedyną szansą na realizację planów sprzedażowych. Czy taki będzie i teraz? Na rynku da się zauważyć „umiarkowany optymizm”. Digitalizacja pozwoliła wielu firmom znaleźć szanse na rozwój, np. otwarcie nowych kanałów komunikacji i sprzedaży zwiększających przychody, z drugiej strony – stały rozwój narzędzi marketingu online pomaga opierać strategie biznesowe o bardzo dokładne dane dostarczane w czasie rzeczywistym.

CZYTAJ TEŻ: Sprzedaż i konkurencyjność – największe wyzwania tradycyjnych małych sklepów

Internet to w dzisiejszych czasach właściwy kanał wspierający zarówno małe, lokalne biznesy, jak i duże przedsiębiorstwa. Rozwój e-biznesu powoduje umocnienie znaczenia rozwiązań związanych ze sprzedażą w sieci. Coraz bardziej zaawansowane i dokładnie monitorujące efektywność działań promocyjnych narzędzia marketingu online są doskonałym wsparciem realizacji celów biznesowych firm.

Autor jest CEO w Result Media.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Fundusze unijne łatwiej jest pozyskać i rozliczyć

To efekt nowelizacji tzw. specustawy funduszowej. Chodzi o pakiet rozwiązań, które ułatwiają inwestowanie i ...

Ryzyko inwestycji należy minimalizować.

Jak zmniejszyć ryzyko inwestycji w dobie kryzysu?

Jeszcze niedawno wielu inwestorów starało się opierać swoje strategie inwestycyjne na instrumentach o niskim ...

Koronawirus. Włoski dekret płynności. Co da firmom?

Włoski rząd wprowadza kolejne dekrety pomocowe dla przedsiębiorców, ale ci nie kryją zniecierpliwienia. Chcą ...

Koronawirus. Pomyłka czy pułapka dotycząca pożyczek dla firm

Czytelnik naszego portalu wskazuje na lukę w tarczy antykryzysowej, która uniemożliwia części małych firm ...

Sztuczna inteligencja w służbie przedsiębiorcom

Widać wyraźny związek pomiędzy inwestycjami przedsiębiorstw w nowe technologie a ich wynikami finansowymi. To ...

Druk dokumentów w firmie – atramenty vs laser: zweryfikujmy fakty, obalmy mity!

Pandemia zmieniła wiele w tym gdzie i w jaki sposób pracujemy. Jednym z wyzwań, ...