SaaS – już 3/4 firm wynajmuje programy zamiast je kupować

SaaS to oprogramowanie, którego nie trzeba fizycznie posiadać w firmie, a jedynie korzystać w ramach dostępu w chmurze.
SaaS to oprogramowanie, którego nie trzeba fizycznie posiadać w firmie, a jedynie korzystać w ramach dostępu w chmurze. Źródło: Adobe Stock

Biznes coraz chętniej sięga po rozwiązania typu Software as a Service (SaaS). Chodzi o oprogramowanie, którego nie trzeba fizycznie posiadać w firmie, a jedynie korzystać w ramach dostępu w chmurze.

Znaczenie SaaS rośnie. Z raportu BetterCloud wynika, że liczba takich programów w przedsiębiorstwach wzrosła w ciągu trzech lat z 16 aż do 80. To rozmaite narzędzia – od wewnętrznego komunikatora, po oprogramowanie do prowadzenia sprzedaży w sieci.

CZYTAJ TEŻ: Model myśliwego i farmera – sprzedawaj tak jak start-upy

Spośród ponad 15 tys. firm na świecie oferujących oprogramowanie w formie dostępu do platformy SaaS, zdecydowana większość powstała w minionej dekadzie. Jednak najbardziej popularni przedstawiciele tej kategorii to nie właściciele kultowych marek technologicznych. Do największych w sektorze SaaS należą Salesforce (dostawca narzędzi chmurowych), Shopify (platforma e-commerce), Service Now (platforma do zarządzania procesami w firmie), Zoom (narzędzie do telekonferencji), Atlassian (narzędzia dla programistów) czy Workday (narzędzia do zarządzania finansami i zasobami ludzkimi). Dziś już 70 proc. aplikacji dla biznesu opiera się na modelu SaaS. Eksperci szacują, że 73 proc. firm i organizacji korzysta już głównie z oprogramowania SaaS.

Chmura dobra dla biznesu

– Model usług w chmurze typu SaaS, który świetnie nadaje się do rozwiązań z obszaru rozrywki, jest tak samo użyteczny dla biznesu. Koszt stworzenia dedykowanego oprogramowania często bywa zaporowy dla dużego grona przedsiębiorców, którzy potrzebują fachowych narzędzi, by konkurować w swojej branży. SaaS obniża próg wejścia. Pozwala skorzystać z narzędzi, potrzebnych w rozwoju, a dotąd pozostających poza zasięgiem finansowym – mówi Oliwia Tomalik, manager w Shoper.

– W naszym sektorze widzimy, że SaaS ogromnie ułatwia uruchomienie sklepów internetowych przez nowych sprzedawców. Inwestycja w oprogramowanie staje się rozsądnym kosztem prowadzenia działalności – dodaje.

CZYTAJ TEŻ: Pracownicy tych zawodów zmienią branżę. Na IT

Shoper jest przykładem dostawcy oprogramowania, który w pierwotnym modelu sprzedaży nie oferował swojego produktu jako usługi działającej w chmurze. Przez pierwsze lata działalności firmy narzędzia dla sprzedawców internetowych były sprzedawane na płytach CD. Analitycy z Grand View Research wskazują, że podstawowym czynnikiem rozwoju sektora e-commerce w nowej dekadzie będzie szybko rosnąca liczba sprzedawców działających w internecie i przewidują, iż udział w rynku sklepów opartych na rozwiązaniach chmurowych (takich jak SaaS), który już w 2019 r. wynosił 77 proc., w kolejnych latach jeszcze bardziej wzrośnie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Jak złożyć wniosek do ZUS o zwolnienie ze składek

Tradycyjna metoda to złożenie papierowego wniosku w jednym z oddziałów ZUS lub wysłanie go ...

Stomatolog bardzo pożądany

Najpowszechniejszym dodatkiem do pensji jest dodatkowy pakiet opieki medycznej. Odsetek osób otrzymujących benefity różni ...

E-arbitraż może być wsparciem dla polskich eksporterów.

Czy polscy eksporterzy mogą skorzystać na e-arbitrażu?

Zagraniczne sądy respektują wyroki polskich arbitrów. To wsparcie dla rodzimych eksporterów. E-arbitraż może być ...

Kompleksowa pomoc dla polskich firm w Wielkiej Brytanii

Bank Gospodarstwa Krajowego otworzył w Londynie zagraniczne przedstawicielstwo. Ma ono m.in. wspierać polskie firmy. ...

Minister finansów przedłuża zerowy VAT na niektóre darowizny

Tylko na podpis ministra finansów i publikację w Dzienniku Ustaw czeka rozporządzenie, które ma ...

Czy firmy powinny bać się recesji?

Wzrost poziomu aktywności zawodowej ludności nie wystarcza już, aby rekompensować malejącą co roku liczbę ...