SaaS – już 3/4 firm wynajmuje programy zamiast je kupować

SaaS to oprogramowanie, którego nie trzeba fizycznie posiadać w firmie, a jedynie korzystać w ramach dostępu w chmurze.
SaaS to oprogramowanie, którego nie trzeba fizycznie posiadać w firmie, a jedynie korzystać w ramach dostępu w chmurze. Źródło: Adobe Stock

Biznes coraz chętniej sięga po rozwiązania typu Software as a Service (SaaS). Chodzi o oprogramowanie, którego nie trzeba fizycznie posiadać w firmie, a jedynie korzystać w ramach dostępu w chmurze.

Znaczenie SaaS rośnie. Z raportu BetterCloud wynika, że liczba takich programów w przedsiębiorstwach wzrosła w ciągu trzech lat z 16 aż do 80. To rozmaite narzędzia – od wewnętrznego komunikatora, po oprogramowanie do prowadzenia sprzedaży w sieci.

CZYTAJ TEŻ: Model myśliwego i farmera – sprzedawaj tak jak start-upy

Spośród ponad 15 tys. firm na świecie oferujących oprogramowanie w formie dostępu do platformy SaaS, zdecydowana większość powstała w minionej dekadzie. Jednak najbardziej popularni przedstawiciele tej kategorii to nie właściciele kultowych marek technologicznych. Do największych w sektorze SaaS należą Salesforce (dostawca narzędzi chmurowych), Shopify (platforma e-commerce), Service Now (platforma do zarządzania procesami w firmie), Zoom (narzędzie do telekonferencji), Atlassian (narzędzia dla programistów) czy Workday (narzędzia do zarządzania finansami i zasobami ludzkimi). Dziś już 70 proc. aplikacji dla biznesu opiera się na modelu SaaS. Eksperci szacują, że 73 proc. firm i organizacji korzysta już głównie z oprogramowania SaaS.

Chmura dobra dla biznesu

– Model usług w chmurze typu SaaS, który świetnie nadaje się do rozwiązań z obszaru rozrywki, jest tak samo użyteczny dla biznesu. Koszt stworzenia dedykowanego oprogramowania często bywa zaporowy dla dużego grona przedsiębiorców, którzy potrzebują fachowych narzędzi, by konkurować w swojej branży. SaaS obniża próg wejścia. Pozwala skorzystać z narzędzi, potrzebnych w rozwoju, a dotąd pozostających poza zasięgiem finansowym – mówi Oliwia Tomalik, manager w Shoper.

– W naszym sektorze widzimy, że SaaS ogromnie ułatwia uruchomienie sklepów internetowych przez nowych sprzedawców. Inwestycja w oprogramowanie staje się rozsądnym kosztem prowadzenia działalności – dodaje.

CZYTAJ TEŻ: Pracownicy tych zawodów zmienią branżę. Na IT

Shoper jest przykładem dostawcy oprogramowania, który w pierwotnym modelu sprzedaży nie oferował swojego produktu jako usługi działającej w chmurze. Przez pierwsze lata działalności firmy narzędzia dla sprzedawców internetowych były sprzedawane na płytach CD. Analitycy z Grand View Research wskazują, że podstawowym czynnikiem rozwoju sektora e-commerce w nowej dekadzie będzie szybko rosnąca liczba sprzedawców działających w internecie i przewidują, iż udział w rynku sklepów opartych na rozwiązaniach chmurowych (takich jak SaaS), który już w 2019 r. wynosił 77 proc., w kolejnych latach jeszcze bardziej wzrośnie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Stomatolog bardzo pożądany

Najpowszechniejszym dodatkiem do pensji jest dodatkowy pakiet opieki medycznej. Odsetek osób otrzymujących benefity różni ...

Wydatki na ochronę przed koronawirusem można ująć w kosztach

Firmy, które w związku z zagrożeniem koronawirusem inwestują w środki dezynfekujące dla pracowników, mogą ...

Koronawirus. Pożyczki dla firm na specjalnych warunkach

Przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o pożyczki na preferencyjnych warunkach. Ich rodzaje będą zależały ...

Jak pandemia zmieni branżę nowych technologii

Branża technologiczna powinna się skupić na tym, co od zawsze robi najlepiej. Czyli na ...

Ile płacić pracownikom?

Rekordowo niskie bezrobocie i brak wykwalifikowanych fachowców sprawiają, że pracodawcy muszą płacić coraz więcej. ...

Koszty pracy specjalistów to jeszcze nasz atut

Na tle krajów regionu w Polsce zatrudnienie specjalisty jest stosunkowo tanie, także pod względem ...