Już przed okresem pandemii mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MMSP) doceniały znaczenie stosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT). Świadczą o tym wyniki badania, przeprowadzone przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) w IV kw. 2019 r. Wszystkie stwierdzenia na temat efektów zastosowania tych technologii w przedsiębiorstwach, spotkały się w większym stopniu z akceptacją niż z jej brakiem (wykres 1).
Wykres 1. Opinie przedsiębiorstw sektora MMSP na temat wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie badań PIE z IV kwartału 2019 r.
Lepszy wizerunek, niższe zatrudnienie
Największą aprobatę uzyskały stwierdzenia, w których podkreślano istotne znaczenie wykorzystania nowych technologii w komunikowaniu się z dostawcami i klientami, gdyż prowadzi to do poprawy wizerunku przedsiębiorstwa oraz relacji z klientami.
Połowa MMSP zgodziła się z opinią, że cyfryzacja procesu zarządzania firmą wpływa na poprawę konkurencyjności przedsiębiorstwa, a automatyzacja procesów w przedsiębiorstwie pozwala zmniejszyć zatrudnienie.