Pawilon narodowy Polski zbudowany z drewna wyróżnia się na tle
innych stoisk narodowych (króluje stal i szkło). I od początku wystawy otwartej 1 października 2021 r. przyciąga zainteresowanie
zwiedzających. Nie tylko wyglądem, ale też m.in. wewnętrzną i zewnętrzną strefą dla dzieci (mini plac zabaw na świeżym powietrzu przed pawilonem), ofertą kulturalną (już pierwszego dnia odbyły się minirecitale szopenowskie oraz koncert Karoliny Cichej & Spółki) oraz
gastronomiczną (polską restaurację usytuowano na zewnątrz pawilonu wzdłuż pasażu, w którym zlokalizowane są m.in. pawilony Korei Południowej, Belgii, Francji, Tajlandii, Iranu i Chile).
Generalnie jednak Polska stawia na biznes i przedstawienie oferty ekonomiczno-gospodarczej oraz turystycznej naszego kraju. Odbędzie się ponad 1000 spotkań promujących m.in. przedsiębiorców, regiony i różne gałęzie przemysłu. W różnych formatach zaprezentuje się w Dubaju ok. 2,5 tys. polskich firm. Większość na żywo w polskim pawilonie, a część na odległość poprzez prezentacje medialne. Niektórzy polscy przedsiębiorcy pojawią się nawet w innych pawilonach.
Polski pawilon na EXPO 2020 w Dubaju widziany od strony pawilonu belgijskiego.
- Ostatnie miesiące były dla całego świata trudne ze względu na pandemię, ale polska gospodarka się obroniła. I dalej stawiamy na gospodarkę, na biznes i polskich przedsiębiorców. Chcemy, nie zważając na trudności związane z trwaniem pandemii, aby zawierali oni dzięki obecności na EXPO nowe kontrakty m.in. w krajach arabskich i afrykańskich. Mocno liczymy na wymierne efekty naszej działalności - mówił podczas ceremonii otwarcia polskiego pawilonu Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Czytaj więcej
Przez 6 miesięcy, licząc od 1 października br., na EXPO odbędzie się niemal 1000 wydarzeń o charakterze gospodarczym i kulturalnym, z których najważniejsze to: Dzień Polski, Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze oraz Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze.
W ceremonii wziął też udział Omar Shehadeh, szef biura oficjalnych uczestników EXPO Dubaj 2020, co można poczytać za ważny gest w stronę naszego kraju. - Polski pawilon jest jednym z najpiękniejszych. Cieszę się też, że Polska zaufała organizatorom EXPO 2020 Dubai. Dzięki wspólnemu wysiłkowi pokonaliśmy wiele trudności, także tych związanych z pandemią koronawirusa - powiedział w polskim pawilonie Omar Shehadeh.
W Dubaju zobaczymy większość polskich regionów
Na EXPO zaprezentuje się też 10 z 16 polskich województw. Pierwszym, obecnym już w Dubaju, jest Podlasie z czasową wystawą pn. „Xylopolis. Miasto zasilane naturą”.
Abstrakcyjny obraz na płótnie autorstwa prof. Leona Tarasewicza wystawiony w polskim pawilonie na EXPO w Dubaju będący częścią wystawy czasowej województwa podlaskiego.
- To dla nas ogromny zaszczyt i wyzwanie, ale my mieszkańcy województwa podlaskiego lubimy wyzwania. Od tego jak się tu zaprezentujemy będzie zależeć to jak będzie postrzegał nasz cały świat - mówił podczas ceremonii otwarcia pawilonu Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego.
Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny
1,8 mln gości na horyzoncie
Jak mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej na EXPO 2020 w Dubaju w polskim pawilonie spodziewanych jest 1,8 mln gości. - Przez sześć najbliższych miesięcy będzie on główną areną prezentacji naszego kraju. To doskonała wizytówka Polski. To nie tylko spektakularna architektura, ale też wspaniała atmosfera i duch. Nasz pawilon wybija się na tle innych pawilonów. Oferujemy ponad 1000 wydarzeń o charakterze gospodarczym, edukacyjnym, kulturalnym i edukacyjnym. Zaprezentujemy też polskie regiony, zarówno od strony gospodarczej, jak i turystycznej – mówił podczas ceremonii otwarcia Adrian Malinowski.
Pierwszą kolejkę do polskiego pawilonu na EXPO 2020 w Dubaju uformowali polscy dziennikarze.
EXPO po raz pierwszy organizowane jest w kraju arabskim i na
Bliskim Wschodzie. Emiratczycy jako gospodarze wydarzenia przykładają dużą
staranność do nagłośnienia i oprawy tego wydarzenia. W centrum, ale i w najdalszych zakątkach Dubaju
ustawiono tablice, znaki oraz zawieszono plakaty informujące o EXPO 2020. Wystawa jest też
tematem wielu rozmów co można usłyszeć choćby w dubajskim metrze. Wydaje się, że większość obywateli
Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz osób tu mieszkających i pracujących zamierza odwiedzić
wystawę. Już dziś, podczas jej pierwszego dnia, pojawiły się tysiące gości z całego świata. Gospodarze Światowej Wystawy EXPO 2020 w Dubaju spodziewają się finalnie 18 mln gości, którzy przez najbliższe sześć miesięcy złożą 25 mln wizyt. Polska chce "uszczknąć z tego tortu" 10 proc., czyli zapowiadane przez Adriana Malinowskiego 1,8 mln gości.
Wnętrze polskiego pawilonu na EXPO 2020 w Dubaju. Polski stół. To instalacja, która symbolizuje znaczenie hasła polskiej ekspozycji tj. Kreatywność inspirowana naturą.
Jak wskazują przedstawiciele PAIH za opracowanie projektu oraz koncepcji architektoniczno-tematycznej pawilonu oraz wystawy odpowiada pracownia WXCA wraz ze studiem Bellprat Partner. Wspólnie stworzyli immersyjną, przenikającą się przestrzeń, zapraszającą odwiedzających do doświadczania polskiej natury, kultury i innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Pawilon ma inspirować i dzielić się ze światem wieloma rozwiązaniami dla świadomej, zrównoważonej przyszłości. Za szczegółową koncepcję narracji ekspozycji, kluczowe doświadczenia oraz produkcję wszystkich materiałów multimedialnych odpowiada konsorcjum Science Now, Stellar Fireworks i Tellart, które jest także pomysłodawcą „Polskiego Stołu” i strefy V „Poland. Landscapes of creativity”. Generalnym Wykonawcą Pawilonu Polski jest z kolei konsorcjum Międzynarodowe Targi Poznańskie – FM Aldentro.