Sześciomiesięczne wydarzenie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA) przeszło już do historii. Można bez wahania stwierdzić, że była to wystawa na bardzo wysokim poziomie, co w ogromnej mierze jest zasługą gospodarzy – Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które jako pierwszy kraj arabski w historii gościły Expo. Emiratczycy stanęli na wysokości zadania i to nie tylko dlatego, że krajom afrykańskim ufundowali pawilony. Expo w Dubaju było wydarzeniem niezwykle widowiskowym, kolorowym, ale jednocześnie nowoczesnym i dającym wiele możliwości do współpracy pomiędzy krajami z całej kuli ziemskiej. Atmosfera na Expo była naprawdę wspaniała i to przez całe sześć miesięcy trwania wystawy.

Liczba i różnorodność odbywających się tam wydarzeń o tematyce gospodarczej, kulturalnej, naukowej i sportowej była naprawdę olbrzymia. Co ważne, swoją, całkiem pokaźną cegiełkę do sukcesu Expo 2020 w Dubaju dołożyła też Polska będąc jednym ze 192 oficjalnych wystawców. Obecność naszego państwa była naprawdę zauważalna i to na wielu polach. Nasz kraj był choćby jedynym, który zorganizował dwa tak duże fora gospodarcze.

Polski wkład w sukces Expo w Dubaju

- Nasz pawilon był jednym z najpopularniejszych pawilonów. Odwiedziło go 1,5 mln. Tym samym był jednym z dwudziestu najchętniej odwiedzanych pawilonów na Expo, a tych było aż 230, przy liczbie 192 oficjalnych wystawców – mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej na Expo 2020 w Dubaju.

Co może napawać narodową dumą polski pawilon otrzymał dwie prestiżowe nagrody. Zajął pierwsze miejsce w kategorii dużych pawilonów (o powierzchni od 2,501 do 5 tys. m2) w konkursie World Expo Awards organizowanym przez EXHIBITOR Magazine, który swe nagrody wręcza od ponad 30 lat. To światowa, prestiżowa rywalizacja, w której nagradzani są autorzy koncepcji będących swoistym crème de la crème światowych imprez wystawienniczych. EXHIBITOR wręczał swe nagrody choćby w latach: 2010, 2012, 2015 i 2017 nagradzając najbardziej zjawiskowe, robiące wrażenie konstrukcje, które można było oglądać na Światowych Wystawach Expo w: Chinach, Korei Płd., Włoszech i Kazachstanie.

Czytaj więcej

Polska doceniona - polski pawilon z główną nagrodą na Expo 2020 w Dubaju

Polski pawilon otrzymał też srebrną nagrodę Biura Wystaw Światowych (Bureau International des Expositions - BIE) za aranżację ekspozycji. To oficjalny konkurs organizowany dla wszystkich wystawców na Expo przez Biuro Wystaw Światowych, czyli organizację odpowiedzialną za nadzór wystaw światowych. Polska zajęła II miejsce za aranżację w kategorii wnętrz pawilonów średniej wielkości.

Czytaj więcej

Kolejna nagroda dla Polski na EXPO 2020. Polski pawilon ze srebrnym medalem

- Jesteśmy jedynym ze wszystkich pawilonów, który uzyskał dwie nagrody przyznane przez niezależne, międzynarodowe gremia eksperckie, które doceniły nasz pawilon zarówno za architekturę, jak i za wystrój wnętrz – podkreśla Malinowski. I jak dodaje, w pawilonie przez 182 dni trwania wystawy działo się naprawdę bardzo wiele.

– Odbyło się łącznie ponad 1000 wydarzeń. Średnio to 5 wydarzeń dziennie. To m.in. 540 recitali chopinowskich, w których wzięło udział 43 tys. osób. Odbyło się też 20 wystaw czasowych. Prezentowaliśmy regiony, firmy, instytucje, całą polską gospodarkę. To także ponad 20 seminariów i konferencji biznesowych. 180 warsztatów dla dzieci i młodzieży. 5 koncertów muzycznych na dużej scenie Expo – wylicza Malinowski.

Podczas Expo 2020 w Dubaju odbyło się wiele koncertów muzycznych. Grali m.in. Coldplay i Alicia Keys

Podczas Expo 2020 w Dubaju odbyło się wiele koncertów muzycznych. Grali m.in. Coldplay i Alicia Keys. Polska też zorganizowała 5 koncertów, m.in. z udziałem Golec Orkiestra.

Artur Osiecki

Polski biznes nie próżnował

Na obecności naszego kraju na Expo w Dubaju mógł skorzystać i skorzystał też polski biznes, którego przedstawiciele byli licznie reprezentowani w Emiratach.

– Łącznie 2500 polskich firm zaangażowało się w naszą obecność na Expo. Naszym głównym celem było wzmocnienie relacji biznesowych między Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, a także między naszym krajem a państwami afrykańskimi. I oba te cele, patrząc choćby po frekwencji na dwóch najważniejszych wydarzeniach o charakterze gospodarczym, a więc Polsko-Arabskim Forum Gospodarczym i Polsko-Afrykańskim Forum Gospodarczym, udało się zrealizować – mówi Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

Pierwsze z wydarzeń, czyli Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze, które odbyło się 6 grudnia 2021 r. zgromadziło 800 uczestników. Drugie - Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze, które odbyło się 28 marca 2022 r. zgromadziło 400 uczestników. Wzięli w nim udział przedstawiciele 21 krajów afrykańskich, w tym najważniejszych potęg gospodarczych tego kontynentu takich jak: Nigeria, RPA i Egipt.

Czytaj więcej

O handlu między Polską a Afryką w Dubaju. Trwa Forum Gospodarcze Polska-Afryka

Jednak jak wskazuje szef PAIH, dwa duże fora gospodarcze to oczywiście nie wszystko jeśli idzie o kwestie ekonomiczne. 300 firm otrzymało bowiem dofinansowanie unijne w ramach programu "Go to Brand" realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), a 33 firmy w programie partnerskim realizowanym przez PAIH. Odbyło się też ponad 750 spotkań z inwestorami, firmami, przedstawicielami innych pawilonów. 9 województw i 1 miasto (Łódź) zorganizowało wystawy czasowe. Odbyło się też 15 konferencji regionalnych, w których wzięło udział 770 osób, w tym 330 przedsiębiorców zagranicznych. Z kolei dwustronne umowy ze swymi emirackimi odpowiednikami podpisały m.in. PAIH, KUKE, KIG i KSSE – wylicza Drynda. I jak przypomina, polskie firmy brały też udział w wielu wiodących, światowych targach odbywających się w Dubaju podczas trwania wystawy Expo.

Ostatnie dni Expo 2020 w Dubaju to było prawdziwe oblężenie wystawy przez zwiedzających z całego świ

Ostatnie dni Expo 2020 w Dubaju to było prawdziwe oblężenie wystawy przez zwiedzających z całego świata.

Artur Osiecki

A co z najważniejszymi efektami, czyli nowymi kontraktami biznesowymi zawartymi przez polskich przedsiębiorców? Te mają nadejść i to już wkrótce.

- Przedsiębiorcy ze Śląska, Dolnego Śląska oraz Pomorza i Podlasia finalizują już kontrakty – zapewnia prezes PAIH i dodaje, że sama Agencja widzi duży potencjał biznesowy w krajach arabskich i afrykańskich.

- Expo już za nami, ale praca na polu współpracy z krajami arabskimi i afrykańskimi oczywiście nie. Już w drugiej połowie br. odbędzie się PAIH Forum Biznesu, na którym będziemy kontynuować wątek współpracy z krajami Afryki i Bliskiego Wschodu – zapowiada prezes PAIH.

Co ciekawe, są i dość nieoczywiści wygrani pobytu w Dubaju. – Na pewno jedną z firm, która osiągnęła sukces finansowy, wizerunkowy i do tego negocjuje już kontrakty w Dubaju jest operator restauracji w naszym pawilonie – wskazuje Monika Dyląg-Sajór, zastępca komisarza generalnego sekcji polskiej Wystawy Światowej Expo 2020 Dubaju. - Polska restauracja (red. – z Bydgoszczy) w naszym pawilonie zaserwowała nie tylko dziesiątki tysięcy polskich dań, ale i sprzedała też 100 tys. lodów świderków. To był nieoczekiwany, ale i zarazem absolutny hit – dodaje Dyląg-Sajór.

Jak bezpośrednio, od jednego z managerów restauracji, dowiedziała się „Rzeczpospolita” bydgoscy restauratorzy negocjują już otwarcie kilku punktów sprzedaży lodów w tym mieście z przedstawicielami rodziny królewskiej z Dubaju. Jeden z nich ma się mieścić bezpośrednio w jednej z królewskich rezydencji.

Ile kosztowało nas Expo w Dubaju?

Polska obecność na Expo w Dubaju kosztowała rodzimego podatnika 84 mln zł. - Czy to dużo? Niekoniecznie. Co ważne, koszt ten nie zmienił się pomimo opóźnienia wystawy o rok – podkreśla Monika Dyląg-Sajór.

Pierwotnie Expo w Dubaju zgodnie zresztą z nazwą, czyli Expo 2020 miało rozpocząć się z początkiem października 2020 roku. Tak się jednak nie stało na skutek wybuchu globalnej pandemii koronawirusa. Wystawę opóźniono o rok i finalnie rozpoczęła się 1 października 2021 r. choć roku w nazwie wydarzenia już nie zmieniono. Wystawę przez sześć miesięcy jej trwania ostatecznie odwiedziło 24 mln gości, co w świetle trwania pandemii można poczytać za dobry wynik. Wielu z wizytujących mogło dowiedzieć się też sporo o Polsce.

- Nasz pawilon odwiedziło 1,5 mln osób, ale przekazy medialne o Polsce dotarły do 175 mln osób poprzez media tradycyjne i do kolejnych 85 mln ludzi poprzez zasięg w social mediach – podsumowuje Dyląg-Sajór.

Czas na Osakę

W Dubaju trwają już prace porządkowe po wystawie. Większość pawilonów zostanie zapewne rozebrana, ale nie wszystkie. Nie jest jeszcze przesądzony los polskiego pawilonu. Być może nagrodzona bryła pozostanie na miejscu w Dubaju. W tej sprawie trwają wciąż rozmowy z Emiratczykami, którzy teren Expo 2020 przekształcą w miasteczko rozrywki i kultury pozostawiając dużą cześć powstałej na potrzeby Expo infrastruktury.

Expo w Dubaju, jak i pierwsze podsumowania tej imprezy już za nami, a tymczasem na horyzoncie jawi się już kolejna wystawa światowa. Ma się ona odbyć w japońskiej Osace w roku 2025, dokładnie od 13 kwietnia do 13 października 2025 r. Do 19 kwietnia br. już 105 krajów i regionów oraz 7 organizacji międzynarodowych potwierdziło swój udział w japońskim Expo.

- Nie wyobrażam sobie, aby nas tam zabrakło. Chcemy być obecni w Osace na Expo w Japonii. Tym bardziej, że znaczenie Polski w świecie rośnie. Rośnie też globalne zainteresowanie Polską także ze względu na naszą podziwianą powszechnie na świecie postawę względem uchodźców z Ukrainy - mówi Grzegorz Piechowiak, wiceminister rozwoju i technologii.

- Japończycy już teraz pytają nas co nowego jako kraj pokażemy w Japonii – dodaje Piechowiak, wskazując, że resort rozwoju zaczyna już pracować nad polską obecnością w kraju kwitnącej wiśni.

Do otwarcia Expo w Osace pozostało 1086 dni. Tyle Polska i inne kraje mają czasu na przygotowania.