Polska na EXPO 2020 w Dubaju stawia przede wszystkim na biznes

Już za 2 tygodnie rozpocznie się Światowa Wystawa EXPO w Dubaju. Nasz kraj nastawia się przede wszystkim na promocję gospodarki i rodzimego biznesu, ale nie zabraknie też elementów kultury i sztuki.

Publikacja: 15.09.2021 17:15

Wnętrze pawilonu polskiego na EXPO 2020 w Dubaju.

Wnętrze pawilonu polskiego na EXPO 2020 w Dubaju.

Foto: PAIH

Odroczona o rok Światowa Wystawa EXPO w Dubaju ruszy 1 października br. Co istotne, EXPO po raz pierwszy organizowane jest w kraju arabskim i na Bliskim Wschodzie. Jak podkreśla Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej na EXPO 2020 w Dubaju (formalnie datę zachowano, pomimo że wystawa odbywa się rok później) to ogromne wydarzenie pod kątem organizacji, jak i prezentacji. - Skala przygotowań, zaangażowania czy uczestnictwa krajów, a będzie tam obecnych ponad 190 państw i instytucji, jest naprawdę wielka. Główną areną prezentacji naszego kraju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA) będzie Pawilon Polski. Jest on już prawie gotowy. Trwają w nim ostatnie prace kosmetyczne – mówi Malinowski.

Polski pawilon sąsiaduje z pawilonami Belgii, Korei Południowej, a więc najbardziej zrobotyzowanego kraju świata i Węgier, z którymi nasz kraj od wieków łączą specjalne relacje, których wyrazem jest historyczne przysłowie: Polak, Węgier, dwa bratanki, i do szabli, i do szklanki, występujące zarówno w języku polskim, jak i węgierskim (węg. Lengyel, magyar – két jó barát, együtt harcol, s issza borát).

Czytaj więcej

Okna i drzwi warte miliardy trafiają na Zachód i do USA

Polski pawilon już teraz, przed oficjalnym otwarciem, robi wrażenie. Media arabskie piszą o nim jako o jednym z najbardziej niezwykłych. A jak zdradza kulisy Adrian Malinowski, znane tamtejsze influencerki i celebrytki przychodzą do niego nagrywać krótkie filmiki, które wrzucają potem do sieci. Przy okazji promują więc nasz kraj. - Większość pawilonów to szkło i stal, a nasz to konstrukcja drewniana, pachnąca wciąż świeżym drewnem, co samo w sobie robi już wrażenie na Emiratczykach przyzwyczajonych właśnie do szkła, stali i gorącego piachu. Wkrótce dodamy jeszcze elementy zieleni co zapewne również spodoba się naszym gospodarzom – dodaje komisarz generalny sekcji polskiej na EXPO 2020 w Dubaju.

Polska stawia na gospodarkę

Pawilon to jedno, ale jeszcze ważniejsze jest to co się w nim odbędzie. Jakich więc działań można się zatem spodziewać ze strony Polski w Dubaju?

- Będzie to niepowtarzalna okazja do promocji naszego kraju, ale przede wszystkim naszych przedsiębiorców. Chcą oni zdobywać nie tylko rynki europejskie, ale też pozaeuropejskie tzw. trzecie. Odbędzie się prawie 1000 spotkań promujących m.in. przedsiębiorców, regiony i różne gałęzie przemysłu. Na Bliskim Wschodzie zainteresowanie np. polskimi meblami czy jachtami jest przeogromne – mówi Grzegorz Piechowiak, wiceminister rozwoju i technologii. I jak przypomina, na początku grudnia br. odbędzie się Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze. Już teraz udział w tym wydarzeniu zadeklarowało ponad czterystu polskich przedsiębiorców. Zaś w lutym 2022 r. zaplanowano Forum Gospodarcze Polska-Afryka. I choć termin jest jeszcze dość odległy to już kilka państw afrykańskich zgłosiło chęć udziału.

Czytaj więcej

Polskie lody eksportujemy nawet do Australii i RPA

- Na EXPO będą też obecne spółki Skarbu Państwa m.in. LOT i PKN Orlen. 7 grudnia br. odbędzie się także Dzień Polski z udziałem Prezydenta RP, które będzie gościł wtedy z oficjalną wizytą w ZEA – dodaje Grzegorz Piechowiak.

- Wystawa to olbrzymia szansa na promocję naszego kraju i na to, aby nasi przedsiębiorcy budowali nowe relacje biznesowe. To także szansa na ściągnięcie nowych inwestycji do Polski. A w br. padnie ich rekord, zarówno jeśli idzie o liczbę, jak i wartość – wtóruje Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

- Skupiamy się na Bliskim Wschodzie i Afryce. Chodzi nam przede wszystkim o zwiększenie sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich. Wystawa ma budować wizerunek polskich firm jako solidnych i innowacyjnych. EXPO dla promocji poszczególnych krajów ma charakter trochę podobny do Igrzysk Olimpijskich. To też swego rodzaju rywalizacja. My skoncentrujemy się na aspektach gospodarczych. Właściwie już zaczęliśmy naszą obecność na rynkach arabskich i afrykańskich. Trwa cykl seminariów na ten temat realizowany przez Agencję. Światowa wystawa w Dubaju będzie początkiem polskiej ekspansji na Bliski Wschód i do Afryki - dodaje szef PAIH.

Czytaj więcej

Mrożone truskawki polskim hitem eksportowym

Jak liczna będzie zatem prezentacja polskiego biznesu w Dubaju? - Spodziewamy się 2,5 tys. firm. Na obu ww. forach gospodarczych ma być 700 firm, a 200 będzie prezentowanych medialnie w pawilonie. Ponad 120 przedsiębiorstw będzie obecnych w ramach promocji naszych regionów, które przedstawią swą ofertę gospodarczą i turystyczną. Polskie firmy budowały też nasz pawilon. Ponadto, dzięki współpracy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości prawie 400 rodzimych przedsiębiorstw weźmie udział w wystawie, tam na miejscu w Dubaju – wylicza Drynda.

EXPO 2020 – co w naszym pawilonie?

- Chcemy pokazać dorobek gospodarczy, naukowy, kulturalny, turystyczny i społeczny. Polska wystąpi w Dubaju z hasłem „Kreatywność inspirowana przez naturę”. Pawilon to ponad 2 tys. m2. To przepiękna architektura wykonana z drewna, z rzeźbą kinetyczną. Będzie też content multimedialny. Przez cały czas trwania wystawy będzie też działała strefa wystaw czasowych. Zaprezentujemy tam różne instytucje, regiony, stowarzyszenia – wylicza Adrian Malinowski. I jak podkreśla, EXPO to przede wszystkim współpraca.

Czytaj więcej

E-handel i eksport to dobry duet

- Mamy ponad 40 partnerów merytorycznych, w tym ministerstwa i województwa. Przyświeca nam idea promocji gospodarczej. Po raz pierwszy polski pawilon będzie w pełni dostępny dla firm. Przedsiębiorcom oferujemy specjalną, bezpłatną strefę, w tym salę konferencyjną. Do tego saloniki VIP na spotkania z kontrahentami – mówi komisarz generalny sekcji polskiej na EXPO 2020 w Dubaju.

Odroczona o rok Światowa Wystawa EXPO w Dubaju ruszy 1 października br. Co istotne, EXPO po raz pierwszy organizowane jest w kraju arabskim i na Bliskim Wschodzie. Jak podkreśla Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej na EXPO 2020 w Dubaju (formalnie datę zachowano, pomimo że wystawa odbywa się rok później) to ogromne wydarzenie pod kątem organizacji, jak i prezentacji. - Skala przygotowań, zaangażowania czy uczestnictwa krajów, a będzie tam obecnych ponad 190 państw i instytucji, jest naprawdę wielka. Główną areną prezentacji naszego kraju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA) będzie Pawilon Polski. Jest on już prawie gotowy. Trwają w nim ostatnie prace kosmetyczne – mówi Malinowski.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Moja Firma
Glov – polska marka, która zawojowała świat
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Eksport
Wsparcie dla eksporterów uszyte na nowo
Eksport
Rowery elektryczne nowym hitem polskiego eksportu?
Eksport
Polski drób bezkonkurencyjny na Litwie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Eksport
Jak brexit wpływa na polski handel z Wielką Brytanią?