Bliski Wschód pokochał polskie kosmetyki

Kolejne polskie firmy kosmetyczne podbijają swymi wyrobami rynki arabskie znad Zatoki Perskiej (Arabskiej). I wiążą z nimi duże nadzieje na wzrost przychodów.

Publikacja: 31.01.2023 19:22

Polskie kosmetyki to jeden z naszych hitów eksportowych. Aktualnie coraz lepiej sprzedają się nad Za

Polskie kosmetyki to jeden z naszych hitów eksportowych. Aktualnie coraz lepiej sprzedają się nad Zatoką Perską (Arabską).

Foto: Adobe Stock

Ostatni przykład to firma kosmetyczna Miraculum, która w grudniu 2022 r. zrealizowała pierwszą sprzedaż produktów JOKO do nowego klienta z Arabii Saudyjskiej. W jej ocenie to ważny krok w budowaniu świadomości tej marki wśród konsumentów w krajach Zatoki Arabskiej, choć tamtejsi konsumenci znają już dość dobrze kosmetyki znad Wisły i to niejednej firmy.

We wrześniu 2022 r. Miraculum notowane na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych poinformowało o realizacji kontraktu dla kontrahenta z Arabii Saudyjskiej o wartości ok. 430 tys. dolarów, a jednocześnie o zawarciu kolejnego kontraktu o wartości niemal 300 tys. dolarów. – Rok 2023 zapowiada się obiecująco. Na pierwszy kwartał zaplanowana jest dostawa zamówienia dla klienta z Arabii Saudyjskiej o wartości 300 tys. dolarów. Trwają prace związane z produkcją. Realizacja tego kontraktu pozytywnie przełoży się na przychody spółki – mówi Sławomir Ziemski, członek zarządu Miraculum.

Kierunek Zatoka Arabska

Sprzedaż eksportowa tej firmy w 2022 r. wzrosła o 47 proc. r/r i wyniosła w ubiegłym roku 10,9 mln zł. Firma sprzedaje już swe produkty do ponad 40 krajów m.in. do Iraku, Rumunii i Hiszpanii. Jednak, w ocenie Miraculum, największy potencjał na dynamiczny wzrost cechuje rynki: Arabii Saudyjskiej, Iraku, Jordanii, Izraela, Kazachstanu i Mołdawii. Szczególne znaczenie dla spółki mają rynki Zatoki Perskiej, gdyż kontrakty z tego regionu mogą bezpośrednio przełożyć się na wzrost przychodów.

Czytaj więcej

Ramadan. Rola prezentu w biznesie z Bliskim Wschodem

- Ambicją Miraculum jest poszerzanie dostępności naszych produktów na rynkach arabskich i budowa rozpoznawalności naszych marek, co powinno przełożyć się na przywiązanie klientów do naszych kosmetyków, a czego konsekwencją będzie coraz wyższa wartość sprzedaży. Cały czas pracujemy nad nowymi kontraktami i w najbliższym czasie planujemy pierwsze dostawy do nowych klientów m.in w Królestwie Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA) – mówi Marek Kamola, członek zarządu Miraculum.

Rosnący rynek

Takie plany nie dziwią Adriana Malinowskiego, komisarza generalnego sekcji polskiej na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju. - Rynek kosmetyczny w krajach Bliskiego Wschodu jest jednym z najszybciej rozwijających się na świecie, a polscy producenci coraz śmielej starają się wchodzić na te rynki. Warto podjąć wysiłek, gdyż popyt na kosmetyki stale rośnie. ZEA są wśród dziesięciu rynków o największych wydatkach na tego typu produkty na świecie, a mieszkańcy Arabii Saudyjskiej, Kataru czy Bahrajnu również wydają lub będą wydawać w niedalekiej przyszłości ogromne kwoty – mówi „Rzeczpospolitej” Malinowski. I jak wskazuje, na Bliskim Wschodzie znajdziemy takie polskie marki jak znane rodzimym konsumentom: Eveline Cosmetics, Dr Irena Eris, Ziaja, czy właśnie Miraculum, ale też są tam już i mniejsi producenci jak: YOPE, Hi Skin czy Clochee.

Czytaj więcej

Expo w Dubaju za Polską. Expo w Osace przed Polską

Również Maciej Białko, prezes Gulf Business Link LLC, firmy doradczej operującej w ZEA widzi duży potencjał sprzedaży polskich kosmetyków nad Zatoką Perską. – W Emiratach mamy ogromne możliwości w zakresie sprzedaży: żywności, mebli i wystroju wnętrz, IT i innowacji oraz właśnie kosmetyków – wylicza Białko wskazując, że jeden z przykładów sukcesu to firma Inglot. – Aktualnie polskie kosmetyki idą bardzo mocno do przodu – podkreśla nasz rozmówca od kilkunastu lat mieszkający w Dubaju.

Czytaj więcej

Białko: W Emiratach o Polsce usłyszeli wreszcie wszyscy. Trzeba to wykorzystać

- Kosmetyki pochodzące z Polski mają w regionie opinię nowoczesnych, wysokiej jakości, naturalnych produktów, które śmiało mogą konkurować z uznanymi światowymi markami zarówno jakością, jak i ceną – uważa Malinowski. Jednocześnie podkreśla, że rozważając wejście na Bliski Wschód warto dobrze się przygotować . – Warto zadbać o certyfikaty halal, przygotować właściwą unikalną propozycję sprzedaży (cechę oferty) dla tego rynku, czy też zweryfikować strategię marketingową, która w tej części świata znacznie będzie różnić się od kreacji na rynki europejskie – wylicza Adrian Malinowski.

Z kolei Białko podpowiada, że firmy kosmetyczne (zresztą nie tylko one) powinny uczestniczyć w targach w Dubaju, bo są to niemal zawsze imprezy wystawiennicze o wydźwięku globalnym. I tak działa m.in. Miraculum. Firma zresztą wprost informuje, że nowe umowy zagraniczne, to konsekwencja udziału w międzynarodowych imprezach targowych. Jednym z najważniejszych wydarzeń w ostatnim okresie były targi Beautyworld Middleeast w Dubaju. Szereg rozmów z potencjalnymi partnerami zaowocował podpisaniem kontraktów m.in. z kontrahentami z Izraela czy Iraku i Palestyny.

Ostatni przykład to firma kosmetyczna Miraculum, która w grudniu 2022 r. zrealizowała pierwszą sprzedaż produktów JOKO do nowego klienta z Arabii Saudyjskiej. W jej ocenie to ważny krok w budowaniu świadomości tej marki wśród konsumentów w krajach Zatoki Arabskiej, choć tamtejsi konsumenci znają już dość dobrze kosmetyki znad Wisły i to niejednej firmy.

We wrześniu 2022 r. Miraculum notowane na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych poinformowało o realizacji kontraktu dla kontrahenta z Arabii Saudyjskiej o wartości ok. 430 tys. dolarów, a jednocześnie o zawarciu kolejnego kontraktu o wartości niemal 300 tys. dolarów. – Rok 2023 zapowiada się obiecująco. Na pierwszy kwartał zaplanowana jest dostawa zamówienia dla klienta z Arabii Saudyjskiej o wartości 300 tys. dolarów. Trwają prace związane z produkcją. Realizacja tego kontraktu pozytywnie przełoży się na przychody spółki – mówi Sławomir Ziemski, członek zarządu Miraculum.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
EXPO
Jest wreszcie firma, która zbuduje pawilon Polski na Expo w Osace
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
EXPO
W Emiratach powstała Polska Rada Biznesu
EXPO
Droga polskich firm na Expo w Osace
EXPO
Światowa Wystawa Expo 2030 odbędzie się w Rijadzie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
EXPO
Rusza program partnerski dla firm zainteresowanych Expo 2025 w Osace