Chodzi o pieniądze z programu sektorowego INNOship realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Ma on na celu finansowanie badań przemysłowych oraz prac rozwojowych nad innowacyjnymi rozwiązaniami dla sektora stoczniowego. INNOship ma zwiększyć konkurencyjność tego sektora w perspektywie do 2023 r. Program, którego inicjatorem była Remontowa Holding zakłada finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć w zakresie projektowania i produkcji jednostek pływających, w tym także nowych systemów zasilania w energię, jak również nowatorskich technologii wspierających infrastrukturę portową i stoczniową.
Tylko trzy programy sektorowe w br.
INNOship, jak i pozostałe programy sektorowe jest realizowany w ramach działania 1.2 Sektorowe programy B+R będącego częścią Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Wszystkie programy sektorowe służą realizacji dużych przedsięwzięć B+R, ważnych dla rozwoju poszczególnych branż/sektorów gospodarki. Mogą też służyć wyłanianiu tzw. inteligentnych specjalizacji, zgodnie z koncepcją przedsiębiorczego odkrywania. W br. NCBR zaplanowało konkursy jedynie w trzech, z kilkunastu, programów sektorowych. Poza programem INNOship ogłoszono je także w programach: INNOSTAL (kierowany do przemysłu stalowego) oraz GameINN (kierowany do branży gier video). W przypadku tego ostatniego w br. odbędą się nawet dwa konkursy. Pierwszy już się odbył, a drugi jest planowany w IV kwartale br.). Zaś w przypadku INNOSTALU przyjmowanie wniosków w jedynym tegorocznym konkursie zakończyło się całkiem niedawno, bo 19 sierpnia.
Wnioski do 16 września
W programie INNOship nabór wniosków o dofinansowanie wciąż trwa. NCBR czeka na nie jeszcze trzy tygodnie, do 16 września. Centrum przeznaczyło na ten konkurs 200 mln zł. Pieniądze te są przeznaczone na B+R (badania przemysłowe i/lub eksperymentalne prace rozwojowe, które mogą być uzupełnione o prace przedwdrożeniowe). O dotacje mogą się ubiegać: przedsiębiorstwa, konsorcja firm oraz konsorcja naukowo-przemysłowe (składające się z maksymalnie trzech podmiotów, w tym co najmniej jednego przedsiębiorstwa i jednej jednostki naukowej). Liderem konsorcjum musi być zawsze przedsiębiorstwo. Dotowane projekty można realizować wyłącznie w regionach słabiej rozwiniętych, a więc we wszystkich poza Mazowszem. Okres ich realizacji nie może przekraczać 48 miesięcy. Minimalna wartość kosztów kwalifikowanych wynosi 1mln zł, a maksymalna to 60 mln zł.
To drugi konkurs w programie INNOship. W pierwszym zorganizowanym w 2018 r. na projekty badawczo – rozwojowe dedykowane sektorowi stoczniowemu i offshore przeznaczono 120 mln zł. Wtedy NCBR przyznało dofinansowanie pierwotnie jedynie siedmiu z 25 złożonych projektów, a po uwzględnieniu protestów ich liczba wzrosła do dziewięciu. Dotację otrzymała m.in. spółka Remontowa Electrical Solutions wraz ze spółką NMG. Nieco ponad 6 mln zł ma posłużyć powstaniu zintegrowanego systemu modelowania oraz graficznego projektowania instalacji elektrycznych na statkach.