Przez Oslo po „zielone” granty z Norwegii

Przedsiębiorcy zainteresowani dotacjami z funduszy norweskich na pro-środowiskowe projekty mogą się najpierw udać na spotkania B2B, które odbędą się w ramach Oslo Innovation Week, aby nawiązać tam kontakty z firmami norweskimi.

Jesienią br. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosi konkursy grantowe w ramach bieżącej edycji tzw. grantów norweskich w sekcji „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje”. W okresie 2014-2021 władze Norwegii powierzyły PARP realizację programu grantów norweskich dla przedsiębiorców. Agencji przekazano największą w historii  Norweskiego Mechanizmu Finansowego kwotę 85 mln euro dotacji dla polskich firm.

Inwestując te pieniądze PARP planuje m.in. pomoc finansową dla opracowania i wprowadzania innowacji produktowych lub procesowych, które zmniejszają negatywny wpływ działania firm na  środowisko. Rozwiązania te powinny być nowe przynajmniej w wymiarze przedsiębiorstwa, choć PARP zachęca do tworzenia i komercjalizacji rozwiązań innowacyjnych w skali rynku. Dotacje będą mogły pokryć do 70 proc. kosztów kwalifikowanych projektów, a maksymalna kwota grantu to nawet 8 mln zł.

Partnerstwo mile widziane

Co ważne, czynnikiem zwiększającym szansę otrzymania dofinansowania będzie realizacja projektu w partnerstwie z podmiotem norweskim. Dlatego PARP zachęca rodzimych przedsiębiorców, którzy współpracują już z Norwegią lub mają pomysł na wspólne przedsięwzięcie biznesowe z podmiotem norweskim do udziału w zbliżającej się międzynarodowej giełdzie kooperacyjnej i konferencji, które obędą się 25 września br. w Oslo. PARP współorganizuje te wydarzenia z Innovation Norway i już do nich zaprasza. W ocenie ekspertów Agencji spotkania B2B są najlepszą okazją do poznania partnerów z Norwegii. To efektywny, tani i wygodny sposób na przedstawienie się wielu potencjalnym kontrahentom biznesowym w jednym miejscu i czasie.

Giełda to spotkanie przeznaczone dla firm realizujących projekty pro-środowiskowe, które wpisują się w zakres tzw. gospodarki obiegu zamkniętego, a w szczególności: – zmniejszają zużycie materiałów i innych zasobów, – wydłużają żywotność produktów, materiałów i zasobów, – ograniczają produkcję odpadów, – wykorzystują biomasę jako źródło energii w miejsce nieodnawialnych źródeł energii oraz – chronią obszary lądowe i wodne przed zanieczyszczeniem poprzez neutralizowanie istniejących koncentracji odpadów i zanieczyszczeń, ograniczanie ich nowych źródeł, a także tworzenie biodegradowalnych plastików.

Udział w spotkaniach to szansa na znalezienie partnera z Norwegii, ale też inspiracji do realizacji projektu z zakresu zielonych technologii, a tym samym na zwiększenie prawdopodobieństwa pozyskania dotacji, które wkrótce zaoferuje PARP. Giełda kooperacyjna odbędzie się w ramach Oslo Innovation Week (więcej na: www.oiw.no). To najważniejsza w Norwegii impreza skupiająca innowatorów, start-upy, menedżerów i inwestorów. Udział w giełdzie i towarzyszących jej wydarzeniach jest bezpłatny. Jej uczestnicy pokrywają jednak we własnym zakresie koszty transportu i zakwaterowania. Przysługuje im: – wpis do internetowego katalogu uczestników giełdy kooperacyjnej; – indywidualny harmonogram spotkań; – udział w branżowym wydarzeniu networkingowym w przeddzień giełdy kooperacyjnej tj. 24 września (to nieformalna okazja do nawiązywania kontaktów i prowadzenia dłuższych rozmów biznesowych); – wsparcie logistyczne, pomoc przy rejestracji oraz podczas trwania giełdy; – lunch w dniu giełdy kooperacyjnej.

Jak działać?

Zainteresowani przedsiębiorcy krótko opisują potencjalny projekt grantowy oraz rolę poszukiwanego partnera norweskiego w formularzu rejestracyjnym on-line na https://breaking-barriers.b2match.io/. Treść formularza podlega weryfikacji i zatwierdzeniu przez organizatorów. Dane zarejestrowanych firm umieszczane są w katalogu na stronie internetowej giełdy kooperacyjnej. Następnie z katalogu on-line zarejestrowani uczestnicy dokonują wyboru firm, z którymi chcieliby spotkać się podczas giełdy. A 25 września br. już podczas giełdy przy ponumerowanych stolikach odbędą się serie uprzednio zaaranżowanych indywidualnych spotkań po 20 minut każde. Ich oficjalnym językiem będzie angielski.

– To nietypowe spotkania B2B, bo przeznaczone dla potencjalnych wnioskodawców grantów norweskich. Chodzi przede wszystkim o nawiązanie partnerstw projektowych, aby wspólnie z podmiotem norweskim złożyć wniosek o grant, który otrzyma w konkursie dodatkowe punkty za partnerstwo. Wybierając się na spotkania do Oslo, warto więc mieć już konkretny pomysł na projekt grantowy i na to, jaką rolę powinna w nim pełnić firma czy instytucja norweska. Takie spotkania to skuteczny sposób na poznanie wielu potencjalnych partnerów w krótkim czasie. Biznesowe „szybkie randki” są często nadzwyczaj inspirujące i owocują długoterminową współpracą – mówi „Rzeczpospolitej” Sylwia Banaszkiewicz z Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości w PARP.

– Bardzo zachęcamy przedsiębiorców do zainteresowania się grantami norweskimi, bo to znakomita możliwość dofinansowania projektów pro-środowiskowych, czyli „uzielenienia” firmy w sytuacji, gdy rosną wymagania ustawodawców, konsumentów i partnerów biznesowych dotyczące wpływu przedsiębiorstw na środowisko – dodaje Banaszkiewicz i jak podkreśla firmy często noszą się z zamiarem wprowadzenia pro-środowiskowych zmian w bliżej nieokreślonej przyszłości, a to jest właśnie najlepszy moment na urzeczywistnienie tych planów ze wsparciem z Norwegii.

– Pod względem biurokratycznym pozyskanie grantu będzie nieco prostsze, niż w przypadku funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, natomiast szanse na skorzystanie z dofinansowania do 1 mln euro zależą też oczywiście od liczby dobrze przygotowanych wniosków, które otrzymamy. Rozpoczęcie naboru wniosków ogłosimy jesienią br., a potrwa on prawdopodobnie do wczesnej wiosny, będzie więc dużo czasu na przygotowanie i złożenie przemyślanych projektów – zapowiada ekspertka PARP.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Francja to dla nas czwarty rynek

Polska od lat odnotowuje dodatni bilans handlowy w obrocie towarowym z Francją. W 2018 ...

FindAir tworzy technologię do walki z astmą

Fundusz BLDG Venture finansuje innowacyjny projekt rodzimego startupu FindAir. Chodzi o stworzenie algorytmów sztucznej ...

Polska traci miliardy złotych. Ten proceder uderza nawet w leki

Podrabiane kosmetyki, odzież, elektronika czy leki biją w naszą gospodarkę. Gdyby nie ten proceder, ...

Sztuczna inteligencja w służbie przedsiębiorcom

Widać wyraźny związek pomiędzy inwestycjami przedsiębiorstw w nowe technologie a ich wynikami finansowymi. To ...

Nasz eksport ma się bardzo dobrze

7 proc. wzrostu eksportu w 2018 r. (r./r.). To jest to, co zakładaliśmy i ...

Wolni strzelcy po godzinach

Niemal połowa polskich freelancerów traktuje dochody ze zleceń tylko jako dodatek do stałej pensji. ...