200 mln zł na innowacje w stoczniach

Źródło: Pixabay

Jeszcze tylko przez trzy tygodnie przedsiębiorcy i ich konsorcja zainteresowane dotacjami na innowacje w przemyśle stoczniowym mogą składać wnioski do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Chodzi o pieniądze z programu sektorowego INNOship realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Ma on na celu finansowanie badań przemysłowych oraz prac rozwojowych nad innowacyjnymi rozwiązaniami dla sektora stoczniowego. INNOship ma zwiększyć konkurencyjność tego sektora w perspektywie do 2023 r. Program, którego inicjatorem była Remontowa Holding zakłada finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć w zakresie projektowania i produkcji jednostek pływających, w tym także nowych systemów zasilania w energię, jak również nowatorskich technologii wspierających infrastrukturę portową i stoczniową.

Tylko trzy programy sektorowe w br.

INNOship, jak i pozostałe programy sektorowe jest realizowany w ramach działania 1.2 Sektorowe programy B+R będącego częścią Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Wszystkie programy sektorowe służą realizacji dużych przedsięwzięć B+R, ważnych dla rozwoju poszczególnych branż/sektorów gospodarki. Mogą też służyć wyłanianiu tzw. inteligentnych specjalizacji, zgodnie z koncepcją przedsiębiorczego odkrywania. W br. NCBR zaplanowało konkursy jedynie w trzech, z kilkunastu, programów sektorowych. Poza programem INNOship ogłoszono je także w programach: INNOSTAL (kierowany do przemysłu stalowego) oraz GameINN (kierowany do branży gier video). W przypadku tego ostatniego w br. odbędą się nawet dwa konkursy. Pierwszy już się odbył, a drugi jest planowany w IV kwartale br.). Zaś w przypadku INNOSTALU przyjmowanie wniosków w jedynym tegorocznym konkursie zakończyło się całkiem niedawno, bo 19 sierpnia.

Wnioski do 16 września

W programie INNOship nabór wniosków o dofinansowanie wciąż trwa. NCBR czeka na nie jeszcze trzy tygodnie, do 16 września. Centrum przeznaczyło na ten konkurs 200 mln zł. Pieniądze te są przeznaczone na B+R (badania  przemysłowe  i/lub  eksperymentalne  prace  rozwojowe,  które  mogą  być uzupełnione o prace przedwdrożeniowe). O dotacje mogą się ubiegać: przedsiębiorstwa, konsorcja firm oraz konsorcja naukowo-przemysłowe (składające się z maksymalnie trzech podmiotów, w tym co najmniej jednego przedsiębiorstwa i jednej jednostki naukowej). Liderem konsorcjum musi być zawsze przedsiębiorstwo. Dotowane projekty można realizować wyłącznie w regionach słabiej rozwiniętych, a więc we wszystkich poza Mazowszem. Okres ich realizacji nie może przekraczać 48 miesięcy. Minimalna wartość kosztów kwalifikowanych wynosi 1mln zł, a maksymalna to 60 mln zł.

To drugi konkurs w programie INNOship. W pierwszym zorganizowanym w 2018 r.  na projekty badawczo – rozwojowe dedykowane sektorowi stoczniowemu i offshore przeznaczono 120 mln zł. Wtedy NCBR przyznało dofinansowanie pierwotnie jedynie siedmiu z 25 złożonych projektów, a po uwzględnieniu protestów ich liczba wzrosła do dziewięciu. Dotację otrzymała m.in. spółka Remontowa Electrical Solutions wraz ze spółką NMG. Nieco ponad 6 mln zł ma posłużyć powstaniu zintegrowanego systemu modelowania oraz graficznego projektowania instalacji elektrycznych na statkach.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Koronawirus. Czego obawia się branża mleczarska

Największym zagrożeniem dla zachowania stabilności polskiego mleczarstwa może być to, co do dnia kryzysu ...

Mikropożyczka – umorzenie bez wniosku już pewne

Przedsiębiorcy, którzy zawnioskowali o pożyczkę z urzędu pracy w wysokości 5000 zł w ramach ...

Jak dostać postojowe z ZUS przy umowach cywilnoprawnych

Wypłata świadczeń postojowych z ZUS to m.in. pomoc dla osób na umowach: o dzieło, ...

Po leasing do ARP

Okres umowy leasingu w ARP wynosi maksymalnie pięć lat. Minimalna opłata wstępna to 10 ...

Koronawirus. Włoska tarcza dla firm

Włoskie firmy są wielkimi ofiarami pandemii koronawirusa. Czy pomoc im przyznana może mieć zastosowanie ...

Koronawirus. Prawa i obowiązki pracodawców i pracowników

Ogłoszenie pandemii koronawirusa spowodowało, że wiele firm musiało drastycznie zmienić zasady pracy. Aby ułatwić ...