Dynamicznie rosnący sektor technologii finansowych (FinTech) ma coraz ciekawszą ofertę dla przedsiębiorców. W porównaniu z tym, co jeszcze do niedawna oferowały przedsiębiorcom banki, liczba narzędzi ułatwiających wzrost biznesu jest wręcz oszałamiająca.
CZYTAJ TAKŻE: Zapłata za towar gotówką pozbawi prawa do ujęcia wydatków w kosztach
Cały czas pojawiają się nowe technologie płatności. W ciągu ostatnich kilkunastu lat praktycznie od zera rozwinęła się potężna branża e-commerce. Problemem nie są już szybkie przelewy międzynarodowe i wymiana walut po korzystnych kursach. Rozwój firm jest też łatwiejszy dzięki możliwości pozyskiwania kapitału przez internet, sieciowym usługom księgowym i doradczym, a także finansowym narzędziom analitycznym.
FinTech – płatności bezgotówkowe
Rozwój płatności bezgotówkowych trwa już od drugiej połowy XX wieku. Jednak w ostatnim czasie szczególnie przyspieszył, a przedsiębiorstwa zaczęły korzystać z coraz bardziej zaawansowanych narzędzi. Szczególnie przydatne są technologie umożliwiające przyjmowanie płatności w sieci lub przez urządzenia mobilne. Do przyjmowania płatności kartą nie jest już potrzebny terminal, dzięki wyspecjalizowanym aplikacjom wystarczy smartfon lub tablet. Firmy, takie jak PayPal czy Blik oferują bardzo łatwe do wdrożenia, coraz szersze rozwiązania. Zaczynają pojawiać się też narzędzia właściwe dla płatności rekrurencyjnych, kierowane do przedsiębiorców, których struktury klienckie składają się z dużej liczby małych podmiotów.
CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus to kolejna szansa dla branży fintech
Technologiczne przedsiębiorstwa finansowe bardzo dużo uwagi poświęcają na rozwój narzędzi umożliwiających sprzedaż online. Praktycznie gotowe sklepy internetowe są oferowane przez takich dostawców jak Shopify czy Shoper. Ich uruchomienie często trwa nie dłużej niż kilka godzin. Mają one wbudowane moduły rozliczeniowe, a także marketingowe. Narzędzia e-commerce pozwalają przedsiębiorcom na gromadzenie ogromnej ilości użytecznych danych o klientach. Można mierzyć efekty oddziaływania reklam i kampanii promocyjnych, mierzyć zaangażowanie klientów, czy ich zainteresowanie poszczególnymi produktami. Dzięki temu przedsiębiorca ma gwarancję, że ponoszone przez niego koszty promocji są uzasadnione poprzez późniejsze przychody ze sprzedaży.
FinTech – crowdfunding
Coraz popularniejsze są sieciowe sposoby pozyskiwania funduszy na działalność małych i średnich przedsiębiorstw. Crowdfunding pozwala na wyszukiwanie potencjalnych inwestorów w sieci. Strony crowdfundingowe to tak naprawdę sklepy z pomysłami na biznes. Pozwalają one inwestorom na lokowanie w różnych przedsięwzięciach nawet bardzo niewielkich kwot.