Arval zapowiada abonament samochodowy a’ la Netflix

Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska
Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska i prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. fot. RM_bindupphoto.pl

Mniejsze firmy mogą najwięcej zyskać na wynajmie aut. W 2020 r. w wynajmie długoterminowym znajdował się już co czwarty samochód osobowy nabywany przez przedsiębiorców – mówi Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska i prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

 Jakie usługi oferujecie aktualnie małym i średnim przedsiębiorcom?

Wynajem długoterminowy nie jest już zarezerwowany dla największych firm i żadne rozwiązania nie są zastrzeżone tylko dla dużych przedsiębiorstw. Małe i średnie firmy, a także właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych to dla nas bardzo ważne grupy klientów. Oferujemy im pełną gamę naszych usług. A portfel tych rozwiązań nieustannie się powiększa. Niezależnie od wielkości firmy, Arval oferuje wynajem długo- i średnioterminowy samochodów osobowych lub LCV, także w wersjach elektrycznych. Dla firm mamy też alternatywne formy mobilności, jak rowery czy rozwiązanie carsharingowe. To właśnie mniejsze firmy mogą najwięcej zyskać na wynajmie w Arval, ponieważ korzystają z naszej siły zakupowej i otrzymują ofertę cenową, której niewielkiemu przedsiębiorstwu nie udałoby się wynegocjować u dealera samochodowego.

Jednak pierwotnie działalność Arvala była nastawione na korporacje, ale to się chyba zmieniło przez ostatnie lata?

To prawda, na początku była to usługa zaimportowana przez korporacje z krajów, w których znajdowały się ich centrale. Międzynarodowe przedsiębiorstwa chciały budować w Polsce flotę na takich samych zasadach, jak w innych krajach, czyli w wynajmie z pełną obsługą, bez zmartwień o opłacanie ubezpieczenia, wymianę opon czy serwisowanie i przeglądy. Jednak w ciągu kilku ostatnich lat rozwiązanie to stało się na tyle popularne, że zaczęliśmy poszerzać grono klientów. Najpierw o firmy z segmentu MŚP. Później o sektor publiczny. A w ubiegłym roku także o klientów indywidualnych. Dziś jest to znacząca część naszej działalności. Już ponad 9 tys. samochodów, czyli niemal 20 proc. wynajmowanej przez nas floty, użytkowanych jest przez małe i średnie przedsiębiorstwa oraz klientów indywidualnych. To także segment, który rośnie w Arval najszybciej. W 2020 r. odnotował najwyższą dynamikę wzrostu r/r pod względem liczby pojazdów.

Jestem przekonany, że wynajem będzie coraz popularniejszy wśród mniejszych firm i klientów indywidualnych, ponieważ obserwujemy bardzo silny trend polegający na rezygnacji z posiadania na rzecz użytkowania, które jest wygodniejsze i bardziej elastyczne. Nasze usługi wpisują się w oczekiwania osób, które nie chcą martwić się o żadne formalności związane z korzystaniem z pojazdu oraz o jego dalszą odsprzedaż.

Jak na waszą działalność wpłynęła pandemia?

Już przed pandemią COVID-19 skupialiśmy się na dostosowaniu naszej oferty do światowych megatrendów, takich jak: – przeciwdziałanie zmianom klimatycznym poprzez popularyzację bezemisyjnej i proekologicznej mobilności, – postępująca cyfryzacja, bycie ciągle on-line, – nowe możliwości jakie dają zaawansowane rozwiązania telematyczne, czy też wyjątkowo istotny dla nas trend odchodzenia przez konsumentów od konieczności posiadania na własność na rzecz użytkowania (np.: mieszkania, środki transportu, ekonomia współdzielenia itp.)

Pandemia przyspieszyła te zmiany. Dołożyła aspekt sanitarny, zniechęcający do publicznego transportu i wzmocniła nasze przekonanie, że mobilność to już nie tylko samochody.

W ubiegłym roku opublikowaliśmy nasz nowy, globalny plan strategiczny Arval Beyond, który wyznacza nam nowy cel – nie skupiamy się wyłącznie na samochodach a przebudowujemy swój model biznesowy i podążamy w stronę tzw. zrównoważonej mobilności.

Co to oznacza w waszym przypadku?

Pełną gamę środków transportu, w tym mikromobilność. To również mobilność rozumiana jako usługa (tzw. MaaS), bezemisyjne zrównoważone napędy, partnerstwa rynkowe i inne rozwiązania ułatwiające korzystanie z usług mobilności czy też usługi bazujące na możliwościach jakie dają dzisiejsze pojazdy. W dobie koronawirusa widzimy ogromne zapotrzebowanie na rozwiązania podkreślające bezpieczeństwo i wpisujące się w ideę zrównoważonego rozwoju. Firmy stanęły w obliczu wielu przeciwności. Chodzi mi.in. o ryzyko zdrowotne, pogorszenie sytuacji finansowej, problem z systemami motywacyjnymi, które częściowo z powodu obostrzeń przestały funkcjonować. Dobre rozwiązania z zakresu mobilności mogą pomóc te problemy rozwiązać. Kryzys sanitarny zwiększył popyt na pojazdy dostępne od ręki, np. w ramach re-leasingu (wynajmu pojazdów używanych). Zaczęła liczyć się elastyczność, którą zapewnia wynajem średnioterminowy. Wreszcie wszelkie alternatywy dla dojazdu pracowników do biur komunikacją publiczną. Na pewno mogę więc powiedzieć, że pandemia COVID-19 postawiła przed nami wiele wyzwań. W Arval staramy się te wyzwania zamienić na nowe możliwości rynkowe i wprowadzać rozwiązania, które ułatwią życie naszym klientom.

Jest pan też prezesem Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). Cały rynek też oparł się „zarazie”?

COVID zdecydowanie nie oszczędzał branży motoryzacyjnej. W Europie w 2020 r. odnotowano największe w historii analiz statystycznych spadki sprzedaży nowych samochodów. W całej Unii Europejskiej sprzedano w minionym roku o 3 mln nowych aut osobowych mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 23,7 proc. r/r. W Polsce wynik był bardzo podobny – sprzedaż nowych samochodów była o 22,9 proc. niższa w stosunku do roku 2019. Na tym tle możemy mówić o bardzo dobrym wyniku wynajmu długoterminowego. Dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wskazują, że łączna flota w wynajmie utrzymywała się i nawet lekko wzrosła w 2020 roku o 2 proc. r/r. Daleko nam więc do notowanych wcześniej dwucyfrowych wzrostów, ale na tle innych modeli finansowania jesteśmy zdecydowanym wygranym. Warto wspomnieć, iż w zeszłym roku w wynajmie długoterminowym znajdował się już co czwarty samochód osobowy nabywany przez przedsiębiorców w naszym kraju.

Wiele firm związanych z motoryzacją podejmuje starania o lepszy klimat. Czy Arval też jest aktywny na tym polu?

Redukcja emisji CO2 to jeden z najważniejszych celów naszej strategii Arval Beyond. W wynajmowanej przez nas flocie, do 2025 r. planujemy zmniejszyć emisję CO2 co najmniej o 30 proc. Oczywistym krokiem jest więc zwiększanie udziału ekologicznych pojazdów we flotach naszych klientów. Naszą ambicją jest, aby za cztery lata nasza flota w 25 proc. była zelektryfikowana. Oznacza to, że przy planowanych 100 tys. samochodów we flocie, aż 25 tys. będzie miało napęd hybrydowy lub w pełni elektryczny. Gama dostępnych modeli takich pojazdów jest coraz szersza i z łatwością można ją dopasować do różnych potrzeb i modeli biznesowych naszych klientów. Warto wspomnieć, iż w Arval również mocno stawiamy na auta dostawcze tzw. LCV, w tym także eLCV czyli dostawczaki z napędem elektrycznym. Wierzymy, że to one są przyszłością miejskiego transportu i dynamicznie rosnącej branży kurierskiej. Jako przykład mogę wspomnieć nasz ostatni kontrakt z firmą kurierską DHL na wynajem 33 MAN-ów eTGE, które już rozwożą paczki w Warszawie, Gdańsku i Poznaniu.

Jednak jak już wspomniałem, Arval to już nie tylko firma oferująca samochody. Naszym krokiem w stronę mobilności i jednocześnie czystszego powietrza jest także oferta wynajmu rowerów tradycyjnych i elektrycznych, którą w przyszłości będziemy rozszerzać o inne środki transportu. Jestem zdania, że dziś nie można już mówić o mobilności bez silnego nacisku na ekologię. A Arval stoi w Polsce na czele tej zielonej rewolucji w naszej branży.

Jak może się kształtować rynek wynajmu aut w najbliższych miesiącach po pandemii?

Możemy przyjąć, że spowodowane przez pandemię zmiany oczekiwań klientów nie cofną się, gdy wrócimy do normalności, choć pewnie nie będzie to ta sama normalność, którą znaliśmy wcześniej. Przykładowo w ostatnim roku zupełnie powszechne stało się np. zamawianie samochodu przez internet. Dla klientów indywidualnych i firm z sektora MŚP to obecnie jeden z głównych kanałów zakupowych i choć wpływ na jego rozwój miała troska o bezpieczeństwo i niechęć klientów do wychodzenia z domu w czasie pandemii to z pewnością to rozwiązanie pozostanie z nami na stałe.

Zyskiwać na popularności będą także wszelkie alternatywy dla kupna samochodu. Z jednej strony inne środki transportu, jak rowery czy hulajnogi, a z drugiej elastyczne formy użytkowania aut. Mam na myśli m.in. wynajem, współdzielenie pojazdów, ale także rozwiązanie abonamentowe, nad którym obecnie pracujemy. Chcielibyśmy stworzyć abonament samochodowy a’ la Netflix – klient płaci co miesiąc, dopóki faktycznie z pojazdu korzysta.

Przyszłością mobilności jest też cyfryzacja. Już teraz mocno stawiamy na tzw. connected cars. To samochód wymyślony na nowo, zazwyczaj ciągle on-line z nowymi możliwościami np. sterowaniem za pomocą aplikacji. Daje to niesamowite możliwości nowych usług, np. bezkontaktowego dostarczania przesyłek kurierskich do bagażnika samochodu. Pracujemy też nad wprowadzeniem aplikacji typu MaaS, która umożliwi optymalizację miejskich dojazdów poprzez możliwość wyboru adekwatnych do sytuacji środków transportu.

I wreszcie trend, którego pandemia nie powstrzymała, a wręcz go wzmocniła – elektromobilność. Zielona rewolucja rozwija się w najlepsze i trudno byłoby ją zatrzymać. Wymuszają ją nowe normy emisji spalin nakładane przez regulatorów na producentów aut, a sprzyjają jej m.in. coraz większa dostępność pojazdów, rozwój infrastruktury do ładowania, preferencje dla aut EV w miastach (możliwość korzystania z bus pasów i bezpłatne parkingi), a przede wszystkim rosnąca świadomość społeczeństwa, że to od naszych wyborów zależy w jakim świecie będą żyły kolejne pokolenia.

– rozmawiał Artur Osiecki

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Czeka nas fala niewypłacalności firm

Eksperci z Euler Hermes nie mają wątpliwości. Koronawirus stworzył bombę niewypłacalności z opóźnionym zapłonem ...

Kazachstan jest nr 1 w Azji Środkowej jeśli idzie o wolność gospodarczą.

Wolność gospodarcza krajów Azji Środkowej. Kazachstan nr 1

Jak kształtuje się wolność gospodarcza krajów Azji Środkowej w świetle wyników rankingu The Heritage ...

Specjaliści IT są w cenie.

Komu najlepiej płacą w IT? Specjaliści od Big Data w cenie

Przekształcanie danych w informacje biznesowe, analiza i zarządzanie nimi to dziś jedna z najbardziej ...

Nie płać składek ZUS mechanizmem split payment

Z rachunku VAT można od 1 listopada 2019 r. opłacać m.in. składki ZUS. Jednak ...

Jest paragon z NIP, jest faktura. Tak wskazuje resort finansów

Jeśli sprzedawca wystawił paragon z NIP nabywcy oznacza to, że wystawił fakturę uproszczoną. W ...

80 mln zł na innowacje dla MŚP

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) prowadzi w tym roku cztery konkursy „Bony na innowacje ...