Niezbędnik przedsiębiorcy: zakaz amortyzacji * skarbówka o fikcyjnym samozatrudnieniu * podatek od herbaty * obowiązkowe cyberbezpieczeństwo * dyrektywa SUP * hotel dla współpracowników

• Ważny wyrok ws. zakazu amortyzacji budynków mieszkalnych
• Skarbówka o wysyłaniuetatowców na samozatrudnienie
• Wydatki firm idące w miliony złotych? Krytyka rządowego projektu
• Już obowiązują nowe obowiązki firm związane z dyrektywą plastikową
• Kłopotliwa herbata dla załogi
• Nocleg dla współpracownika - czy da się wrzucić w koszty?
• Ważne terminy na ten tydzień

Publikacja: 07.07.2024 23:18

Niezbędnik przedsiębiorcy:  zakaz amortyzacji * skarbówka o fikcyjnym samozatrudnieniu * podatek od herbaty * obowiązkowe cyberbezpieczeństwo * dyrektywa SUP * hotel dla współpracowników

Foto: Adobe Stock

Sąd: zakaz amortyzacji nie dla każdego

Firma kupiła lokal mieszkalny, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Do końca 2022 r. dokonywano od niego odpisów amortyzacyjnych, gdyż mieszkania było (i jest) wykorzystywane jako biuro firmy. Podatnik chciał od skarbówki potwierdzenia, że nadal ma prawo zaliczać do kosztów odpisy amortyzacyjne od mieszkania-biura, aż do momentu jego pełnego zamortyzowania. W przeciwnym razie dojdzie do naruszenia ochrony interesów w toku oraz ochrony praw nabytych. Podkreślił, że zakaz amortyzacji miał na celu ograniczenie zjawiska minimalizowania dochodu pasywnego z tytułu wynajmowanych mieszkań. Tymczasem jego lokal nie został nabyty z zamiarem jego odpłatnego wynajmowania i czerpania korzyści finansowych. 

Fiskus oczywiście nie dał się przekonać takimi argumentami. Ale wojewódzki sąd administracyjny stanął po stronie podatnika. W jego ocenie wyłączenie odpisów amortyzacyjnych nie ma zastosowania, gdy nabyty przed 1 stycznia 2022 r. lokal mieszkalny służy firmie za siedzibę i pełni jedynie funkcje biurowe. Zdaniem sądu przemawia za tym nie tylko treść spornych przepisów, ale także cel nowelizacji oraz zasady konstytucyjne. 

Czytaj więcej

Ważny wyrok sądu ws. zakazu amortyzacji budynków mieszkalnych

Fiskus ostrzega: nie robić z pracownika biznesmena na niby

Najnowsze stanowisko skarbówki to przestroga dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą zoptymalizować swoje podatki zmieniając etatowych pracowników w samozatrudnionych współpracowników. Współpraca z takim jednoosobowym przedsiębiorcą jest oczywiście  łatwiejsza i tańsza, bo nie trzeba za niego płacić ZUS, zaliczek na PIT, wypłacać chorobowego ani odprawy w razie zwolnienia itp.  Skarbówka doskonale o tym wie, lecz dotychczas nie kwestionowała w trakcie kontroli.

Teraz może się to zmienić, bo oceniając plany jednej z firm doszła do wniosku, że takie wymuszone samozatrudnienie może być fikcyjne, a wynikające z niego korzyści mogą uszczuplić wpływy podatkowe do państwowej kasy. Założenie działalności gospodarczej daje bowiem możliwość stosowania korzystniejszej stawki podatkowej.  

Czytaj więcej

Skarbówka stopuje wysyłanie pracowników na samozatrudnienie

Nadmiarowe obowiązki firm w projekcie ws. cyberbezpieczeństwa

Projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa znalazł się w ogniu ostrej krytyki m.in. za nakładanie na polskich przedsiębiorców większych obowiązków niż wymagane dyrektywą NIS2, którą ma implementować.

Ministerstwo Rozwoju i Technologii wskazuje, że koszty wymiany sprzętu lub oprogramowania np. w sektorze prywatnym mogą być liczone w setkach milionów złotych. – Może to oznaczać konieczność podjęcia przez przedsiębiorców niezamierzonych inwestycji, które następnie przełożą się na zmniejszone wpływy do budżetu państwa w podatku dochodowym, gdyż dla firm koszt wymiany sprzętu będzie kosztem uzyskania przychodu. Wyższe koszty prowadzenia działalności będą miały przełożenie też na inne branże, co dalej może skutkować zmniejszeniem poziomu inwestycji w Polsce – przestrzega MRiT.

Jarosław Bartniczuk z Business Centre Club ma jednak wątpliwości, czy nakłady te będzie można traktować jako koszt, bo podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa oznacza zniwelowanie potencjalnych strat. Podobnie jak polisa AC w przypadku samochodu.

Czytaj więcej

Nowa ustawa wymusi na firmach wydatki idące w miliony złotych

Rewolucji w opakowaniach cd.

Od 1 lipca  przedsiębiorców obowiązują nowe wymogi w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłaty produktowej. Producenci napojów w jednorazowych pojemnikach z tworzyw sztucznych zobowiązani są do stosowania zakrętek i wieczek wykonanych z tworzyw sztucznych, które są trwale do nich przymocowane.

Przedsiębiorcy mają też umożliwić klientom  zakup napoju czy posiłku w alternatywnych opakowaniach wielokrotnego użytku, np. przestawić się na naczynia szklane lub z innego trwałego materiału. Klienci mogą też mieć ze sobą własne naczynie i uniknąć dodatkowej opłaty w wysokości 20 lub 25 groszy, którą od 1 stycznia muszą być pobierane za kupno produktów jednorazowego użytku.

Czytaj więcej

Od 1 lipca nowe obowiązki dla firm. Chodzi o dyrektywę SUP

Jak uniknąć podatku od herbaty dla pracownika

Fiskus stoi na stanowisku, że oddane do dyspozycji pracownikom pudełko z herbatą jest ich przychodem, bo tylko gotowe napoje (woda mineralna, soki czy kawa) korzystają ze zwolnienia na podstawie przepisów o bhp. 

Nie oznacza to jednak, że pracodawca musi naliczyć pracownikowi przychód i potrącić zaliczkę na PIT.  — Można  argumentować, że takie świadczenie jest przekazywane w interesie pracodawcy, a nie pracownika. Nie jest więc spełniona jedna z przesłanek przychodu, które wymienił Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13). Można też twierdzić, że sposób przekazania świadczenia nie powinien decydować o prawie do zwolnienia z PIT — twierdzi doradca podatkowy Wojciech Jasiński. 

Jednak jego zdaniem najprościej jest zmienić sposób dystrybucji herbaty. Nie dawać jej osobno każdemu pracownikowi, tylko wyłożyć opakowania w ogólnodostępnym pomieszczeniu. - Wtedy nie da się zindywidualizować świadczenia, nie wiadomo bowiem, kto skorzystał z herbaty i ile zabrał saszetek — tłumaczy ekspert, a skarbówka to potwierdza.

Czytaj więcej

Od herbaty dla pracownika czasami trzeba zapłacić podatek. Oto, jak go uniknąć

Hotel dla zleceniobiorcy można odliczyć

Zapewnienie hotelu współpracownikom jest standardem rynkowym i przyczynia się do sprawniejszego wykonywania powierzonych im zadań - potwierdziła skarbówka.

Chodzi o zleceniobiorców i podwykonawców działających w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Takie osoby wykonują  zadania zarówno w centrali firmy, jak i w innych lokalizacjach, także zagranicą. Firma płaci za ich noclegi w hotelach, a także za przeloty samolotami bądź przejazdy pociągami i autobusami.

Fiskus zgodził się, że takie wydatki może rozliczyć w kosztach, bo mają związek z tworzeniem dostarczanych przez firmę rozwiązań.

Czytaj więcej

Zapewnienie hotelu współpracownikom spółki w kosztach firmy

WAŻNE TERMINY

8 lipca

PONIEDZIAŁEK

√ zapłata podatku dochodowego w formie karty podatkowej za czerwiec 2024 r.
√ zapłata zryczałtowanego podatku dochodowego od należności wypłaconych zagranicznej osobie prawnej z tytułów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 3–6, a także m.in. z tytułu odsetek i należności licencyjnych (art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o CIT), pobranego w czerwcu 2024 r.
√ wpłata zryczałtowanego podatku dochodowego pobranego w czerwcu 2024 r. od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych
√ przekazanie przez płatnika podatnikowi informacji CIT-7 o wysokości pobranego w czerwcu 2024 r. podatku dochodowego od dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych
√ zapłata przez spółkę przejmującą zryczałtowanego podatku od dochodu uzyskanego w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, pobranego w czerwcu 2024 r.
√ złożenie PIT-NZ i PIT-NZS – deklaracji o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków za czerwiec 2024 r. oraz wpłata podatku należnego wynikającego z deklaracji złożonych za miesiące od stycznia 2019 r. do czerwca 2024 r., jeżeli do utraty składnika majątku doszło w czerwcu 2024 r.
√ złożenie CIT-NZ – deklaracji o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków za czerwiec 2024 r. oraz wpłata podatku należnego wykazanego w tej deklaracji

10 lipca

ŚRODA

√ złożenie zgłoszenia INTRASTAT za czerwiec 2024 r.

Sąd: zakaz amortyzacji nie dla każdego

Firma kupiła lokal mieszkalny, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Do końca 2022 r. dokonywano od niego odpisów amortyzacyjnych, gdyż mieszkania było (i jest) wykorzystywane jako biuro firmy. Podatnik chciał od skarbówki potwierdzenia, że nadal ma prawo zaliczać do kosztów odpisy amortyzacyjne od mieszkania-biura, aż do momentu jego pełnego zamortyzowania. W przeciwnym razie dojdzie do naruszenia ochrony interesów w toku oraz ochrony praw nabytych. Podkreślił, że zakaz amortyzacji miał na celu ograniczenie zjawiska minimalizowania dochodu pasywnego z tytułu wynajmowanych mieszkań. Tymczasem jego lokal nie został nabyty z zamiarem jego odpłatnego wynajmowania i czerpania korzyści finansowych. 

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Niezbędnik przedsiębiorcy
Niezbędnik przedsiębiorcy: zanim zrobisz sobie wakacje od ZUS * SSE bez ulg? * zabezpieczenie auta w leasingu a KUP * rozliczenie strat po oszustwie * sporne prawa do utworów pracowniczych
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Niezbędnik przedsiębiorcy
Niezbędnik przedsiębiorcy: płaca minimalna * podatek od budowli * bilety na Euro 2024 a koszty * współpraca biznesowa małżonków * składka zdrowotna
Niezbędnik przedsiębiorcy
Niezbędnik przedsiębiorcy: płaca minimalna * wakacje od ZUS * podatek od dzierżawy znaków towarowych * rozliczenia podatkowe - ile zabierają czasu * jak firmy obniżają koszty najniższych płac
Niezbędnik przedsiębiorcy
Niezbędnik przedsiębiorcy: biznesowy garnitur w KUP? * czy nieodliczony VAT to koszt? * co z odliczeniem studiów z marketingu * płatności gotówkowe * luka vatowska *
Niezbędnik przedsiębiorcy
Niezbędnik przedsiębiorcy: podatek od lekarzy * składki od dowozu cateringu * Dzień Dziecka a PIT * zatrudnienie cudzoziemców * szanse e-sklepów