Korea Południowa to najbardziej cyfrowe społeczeństwo świata. Nie dziwi więc, że południowokoreański rynek e-commerce kwitnie w najlepsze. Jak podaje południowokoreańska agencja prasowa Yonhap jego wartość osiągnęła w 2020 roku 104,1 mld dolarów, odnotowując prawie 20 proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2019. Według firmy badawczej Koncept Analytics w latach 2021-2025 ma on zachować tę dynamikę rozwoju.
Dla porównania według szacunków firmy konsultingowej PwC w 2020 r. wartość polskiego rynku e-commerce wyniosła ok. 27 mld dolarów z prognozą średniorocznego wzrostu na poziomie 12 proc. do 2026 r. W jaki sposób polskie firmy mogą wykorzystać potencjał południowokoreańskiego boomu? W niniejszym tekście przedstawiam kilka podpowiedzi.
Korea Południowa – internet wszechobecny
Na rozwój południowokoreańskiego rynku e-commerce bez wątpienia duży wpływ ma niezwykle rozwinięta infrastruktura sieciowa w tym kraju, a także wysoki odsetek Koreańczyków korzystających na co dzień z internetu. Według danych Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) za 2019 r. ponad 96 proc. Koreańczyków ma do niego dostęp.
CZYTAJ TEŻ: E-handel w Azji to wyzwanie, a chiński e-commerce to wzorzec
Nie ma w tym nic dziwnego, bo kraj ten był także jednym ze światowych pionierów masowego usieciowienia całego społeczeństwa. Gdy jeszcze w 2007 r. mniej niż połowa Polaków miała dostęp do internetu, w Korei Południowej było to już prawie 80 proc. Kraj ten należy także do światowej czołówki pod względem szybkości transferu danych, a także jako jeden z pierwszych skutecznie uruchomił sieć 5G, opartą na rodzimej technologii Samsunga. Ponad 90 proc. Koreańczyków w wieku do 69 lat regularnie korzysta z sieci. Specyfika ta znajduje odzwierciedlenie na rynku e-commerce, gdzie zakupów dokonuje 60 proc. osób w wieku 50-59 lat i ponad 30 proc. wśród konsumentów w wieku 60-69 lat, co jest w światowym porównaniu wysokim wynikiem.
Zakupy smartfonem z dostawą w ciągu kilku godzin
Południowokoreański rynek e-commerce jest zdominowany przez lokalnych graczy, takich jak Coupang. W 2010 r. firma ta oferowała swoim klientom kupony zniżkowe na wybrane produkty i usługi, a w 2013 r. stała się platformą wielostronną pozwalającą przedsiębiorcom na sprzedaż ich produktów w sieci. Z biegiem lat Coupang wywalczył sobie pozycję lidera, przyzwyczajając klientów do niskich cen, które od początku stanowiły wyróżnik firmy.