Wsparcie PARP dla ekspansji zagranicznej firm z Polski Wschodniej

Adobe Stock

Trwa ostatnia runda tegorocznego konkursu „Internacjonalizacja MŚP”. Przedsiębiorcy z Polski Wschodniej mogą otrzymać nawet 800 tys. zł dofinansowania kosztów wprowadzenia swoich produktów i usług na nowe rynki. Mają na to czas do 3 września.

Program prowadzony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ma na celu wspieranie mikro-, małych i średnich firm z województw lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, które mają produkty o potencjale do internacjonalizacji na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym.

– Dofinansowanie można przeznaczyć na opracowanie i wdrożenie nowego modelu biznesowego, w tym m.in. koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń, testów czy licencji, a nawet środków trwałych niezbędnych dla przygotowania się do internacjonalizacji przedsiębiorstwa. Dotacja może objąć też część kosztów m.in. udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych – tłumaczy Arkadiusz Dewódzki, dyrektor Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw PARP.

Nawet 800 tys. zł na przygotowanie ekspansji

Przedsiębiorcy, którzy chcą wejść ze swoimi produktami na rynek szwajcarski lub do jednego z państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego, mogą liczyć na wsparcie do 550 tys. zł. Firmy, które interesują rynki poza tym obszarem mogą otrzymać nawet 800 tys. zł, w tym:

  • maksymalnie 30 zł dofinansowania na pokrycie kosztów usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności;
  • maksymalnie 100 zł na pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności;
  • maksymalnie 100 zł na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności.

Przy czym łączne dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych oraz pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności nie może przekroczyć 150 tys. zł.

Minimalny wkład własny to 15 proc. kosztów projektu. Budżet konkursu wynosi 50 mln zł.

Wsparcie na ekspansję zagraniczną

Szeroki zakres działań, z które przedsiębiorcy mogą dofinansować w ramach w wychodzenia z ofertą na nowe rynki i budowania silnej pozycji na zagranicą sprawia, że mogą z niego korzystać firmy z praktycznie każdej branży.

Ze wsparcia w konkursie „Internacjonalizacja MŚP” skorzystała m.in. firma INFIRE, specjalizująca się w projektowaniu i produkcji tzw. biokominków.

Celem projektu konkursowego było zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez rozpoczęcie działalności eksportowej. W aktywności na rynkach międzynarodowych właściciel firmy widział szansę na przyśpieszenie postępu technicznego i organizacyjnego (zwiększenie innowacyjności, przyjmowanie nowinek technicznych, marketingowych) oraz uniezależnienie się firmy od niedostatecznego popytu wewnętrznego.

Z pomocą firmy doradczej przeprowadzono badania i analizy, które potwierdziły wysoki potencjał eksportowy produktów INFIRE na rynek niemiecki. Na ich podstawie opracowano model biznesowy i zaplanowano działania firmy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Italia czeka na najlepsze polskie produkty

Rynek włoski jest wymagający, ale polskie firmy, które osiągnęły już doskonałość w swych branżach, ...

Wraca temat zmian stawek VAT

Branża sadownicza i producenci soków mogą raczej odetchnąć. Choć prace nad nową matrycą VAT ...

Coraz więcej polskich firm chce sprzedawać we Francji

Nad Sekwanę eksportujemy coraz więcej. To w dużej mierze zasługa małych i średnich firm, ...

Są szczegółowe wytyczne jak korzystać z ulgi IP Box

Z preferencji IP Box mogą korzystać podatnicy PIT oraz CIT prowadzący działalność, która kwalifikuje ...

Zawirowania w światowym handlu niepokoją eksporterów

Wojna handlowa na linii USA–Chiny, rosnący protekcjonizm na wielu rynkach, przedłużający się brexit oraz ...

Nabywca nie może żądać faktury zbiorczej

Przepisy pozwalają na wystawianie faktur zbiorczych. Ale tylko sprzedawcy. Dlatego nabywca nie może domagać ...