Handlowi z państwami arabskimi, w szczególności tymi skupionymi w Radzie Współpracy Krajów Zatoki (Arabia Saudyjska, Bahrajn, Katar, Kuwejt, Oman i Zjednoczone Emiraty Arabskie) poświęcono trzy kolejne spotkania (odbyły się w Warszawie, Katowicach i Krakowie) w ramach czwartej edycji Programu Handlu Zagranicznego. Perspektywy rozwoju handlu Polski z tymi krajami są obiecujące również z powodu zapowiadanej, mocnej pod względem gospodarczym obecności naszego kraju na światowej wystawie EXPO 2020 w Dubaju. Jak podkreślają eksperci Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) to wydarzenie porównywane wielkością i popularnością do piłkarskich mundiali czy też igrzysk olimpijskich. EXPO w Dubaju będące pierwszą wystawą światową organizowaną w kraju arabskim i pierwszą w sezonie zimowym rozpocznie się 20 października 2020 r.
CZYTAJ TAKŻE: Szansa na promocję podczas EXPO w Zjednoczonych Emiratach Arabskich
Handlujemy z Emiratami
Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) będące organizatorem EXPO 2020 to druga największa gospodarka na Bliskim Wschodzie i główny partner handlowy Polski w regionie. W handlu z Emiratami notujemy dodatnie saldo handlowe. W 2018 r. wyniosło ono niemal 900 mln zł. Polskie hity eksportowe w ZEA to: artykuły spożywcze, meble, a także środki czystości. Z Emiratów sprowadzamy z kolei przede wszystkim aluminium i sprzęt telekomunikacyjny (głównie smartfony).
Wiele polskich firm, najczęściej liderów branż, otworzyło w ZEA i innych krajach na Bliskim Wschodzie biura i sklepy lub dokonało akwizycji. To m.in. Comarch, CCC, Inglot, Freezco, Grupa Nowy Styl, Multidekor, Mokate, Techglass czy Sunreef Yachts.
– Polskim przedsiębiorcom oferujemy obecność w polskim pawilonie, ale także szeroki program gospodarczy obejmujący wsparcie promocyjne, organizacyjne i finansowe. Do współpracy zapraszamy szczególnie firmy reprezentujące branże strategiczne z punktu widzenia potencjału eksportowego na rynki Bliskiego Wschodu. A więc branże: sprzętu medycznego, kosmetyczną, tzw. „Mody Polskiej” (obejmującą sektor odzieżowy, obuwniczy, galanteryjny oraz jubilerski), IT/ICT, meblarską, biotechnologii i farmaceutyków, usług prozdrowotnych, polskich specjalności żywnościowych, budowy i wykańczania budowli oraz jachtów i łodzi rekreacyjnych – mówił w Katowicach i Krakowie Moneer Faour, dyrektor polskiego pawilonu na EXPO 2020. Planowano są tam wydarzenia promujące poszczególne firmy i branże, np. pokazy mody, prezentacje kosmetyków czy produktów spożywczych.