Polscy przedsiębiorcy przebili się w Mjanmie

Mjanma. Źródło: Pixabay

Dwie polskie firmy zadebiutowały na rynku w Mjanmie (Birmie). Pomogła im w tym Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Chodzi o spółkę Foodcom ze stolicy działającą w branży spożywczej oraz o firmę Asco Rail z Pyskowic operującą w sektorze kolejowym. Foodcom to polska rodzinna firma z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Specjalizuje się w dystrybucji i produkcji produktów mlecznych dla przemysłu, hurtowników i detalistów. Sprzedaje je w Unii Europejskiej i szerzej na całym świecie. Teraz Foodcom sprzedał do Azji 120 ton odłuszczonego mleka w proszku tzw. SMP. Odbiorcą jest jedna z największych firm spożywczych w Mjanmie.

– Naszym celem jest promocja polskich wyrobów mleczarskich na całym świecie. Uważamy, że jako Polska nie mamy się czego wstydzić. Wręcz przeciwnie, nasze produkty są najwyższej jakości. Sprzedaż mleka w proszku do Mjanmy wpisuje się w naszą strategię – mówi Marcin Stradowski, senior commodity trader w spółce Foodcom. Przy realizacji tej transakcji warszawska firma skorzystała z pomocy ekspertów zagranicznego biura handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Kuala Lumpur. PAIH nie posiada biura w Mjanmie, ale na tym rynku pomaga placówka zlokalizowana w stolicy Malezji.

PAIH pomaga w Azji

– Jesteśmy bardzo zadowoleni ze wsparcia, jakiego udzieliło nam biuro PAIH w Kuala Lumpur. Począwszy od kontaktu z kontrahentem, poprzez przygotowanie oferty, aż do realizacji transakcji. Z pewnością będziemy korzystać z jego wsparcia w przyszłości. Nawiązaliśmy również relacje z innymi biurami Agencji, m.in. w Grecji, Chile oraz Wietnamie. Korzystamy z ich pomocy w zakresie poszukiwania potencjalnych klientów – tłumaczy przedstawiciel Foodcom.

Zagraniczne biuro handlowe PAIH w Kuala Lumpur wspierało firmę od początku w realizacji kontraktu. – Najpierw znaleźliśmy mjanmańskiego klienta. Następnie skontaktowaliśmy go z Foodcom i pośredniczyliśmy w przekazywaniu informacji w początkowym etapie współpracy. Potencjalny kontrahent z Mjanmy otrzymał dane kontaktowe do polskich partnerów, koszt transportu morskiego wraz z dokładną informacją na temat składu – mówi Przemysław Zaręba, kierownik biura PAIH w Malezji. Jak przyznaje, nie było łatwo o nawiązanie współpracy. – Nasza rola polegała również na motywowaniu obu stron do kontynuowania rozmów – zdradza ekspert PAIH.

I podkreśla, że Mjanma, w której mieszka ponad 54 mln osób zgłasza ogromny popyt na produkty mleczne, zwłaszcza dla dzieci. Trudne warunki do schładzania mleka i raczkująca lokalna produkcja, powodują, że podaż opiera się na imporcie mleka UHT, skondensowanego i w proszku (SMP).

– Polscy producenci mleka w proszku muszą zmierzyć się w Mjanmie z silną międzynarodową konkurencją, m.in. z Nowej Zelandii. Jednak odpowiednia, skrojona na miarę klienta, oferta da duże szanse na sukces – zachęca Zaręba.

Kierunek Azja Południowo-Wschodnia

Malezyjskie biuro PAIH pomogło też kolejowej spółce Asco Rail, dla której głównym rynkiem zbytu jest UE. Dzięki pomocy firma z Pyskowic podpisała umowę przedstawicielską z birmańską Trade Trans. Zgodnie z jej zapisami, tamtejszy przedstawiciel Asco Rail będzie zajmował się promocją jej produktów oraz brał udział w przetargach w jej imieniu. Polska spółka zajmuje się m.in. produkcją, dostawą, serwisem przyrządów i stanowisk kontrolno-pomiarowych dla kolei oraz naprawą i serwisem pojazdów szynowych.

– Mjanma to dla Asco Rail bardzo atrakcyjny rynek ze względu na długą sieć kolejową wynoszącą ponad 11 tys. km i 1225 stacji. To druga największa sieć kolejowa w Azji Południowo-Wschodniej obecnie zarządzana przez Myanma Railways należącą w całości do Ministerstwa Transportu Kolejowego. Sieć jest bardzo zaniedbana, wymaga remontów i wymiany całych elementów. W tym właśnie polska firma upatruje szans na działanie – zaznacza Przemysław Zaręba.

– Jako eksporter podejmujący wyzwanie wchodzenia na nowe, nieznane nam rynki, jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z PAIH. Trwa krócej niż rok, ale efekty już są bardzo pozytywne. Do tej pory skorzystaliśmy ze wsparcia biur handlowych Agencji w: Malezji, Singapurze i Wietnamie. Zamierzamy kontynuować współpracę w Azji Południowo-Wschodniej. Chcemy się tam rozwijać, zwiększać sprzedaż i budować rozpoznawalną markę – wskazuje Jan Busko, chief strategy officer Asia and Australia Markets w spółce Asco Rail.

CZYTAJ TAKŻE: Wietnam zachęci do ekspansji w Azji

Eksport do Azji potrzebny

Sukcesy obu firm w Mjanmie cieszą. A to dlatego, że na ogólne ujemne saldo naszego handlu z zagranicą, które w 2018 r. wyniosło -4,5 mld euro mocno rzutuje ciągły deficyt w handlu z Azją. Ujemne saldo w handlu z państwami tego kontynentu notujemy niezmiennie od 2004 r. I z każdym rokiem począwszy od 2012 ono się powiększa. W 2012 r. było to „ledwie” 19 mld euro. W 2016 r. już ponad 30 mld euro, a w 2018 r. już aż 42,4 mld euro. Na minusie jesteśmy ze wszystkimi najważniejszymi krajami azjatyckimi. A więc z Chinami, Indiami, Japonią, Koreą Płd. i państwami stowarzyszonymi w ASEAN (m.in. Wietnam, Indonezja, Tajlandia, Malezja, Filipiny). Każdy kontrakt związany z eksportem czy też ekspansją inwestycyjną do Azji może ten niekorzystny bilans poprawić.

CZYTAJ TAKŻE: Jak znaleźć partnera biznesowego w Chinach?

PAIH wspierająca polskich przedsiębiorców w Azji ma na tym kontynencie kilkanaście zagranicznych biur handlowych. Placówki są m.in. zlokalizowane w: Chinach, Indiach, Indonezji, Japonii, Wietnamie, Tajlandii, Singapurze i na Filipinach.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nie każdy zestaw będzie opodatkowany jedną stawką VAT

Zestaw przekąsek nie będzie pod względem ekonomicznym jedną, kompleksową całością. Sprzedaż takiego zestawu trzeba ...

Innowacyjna szczepionka na COVID-19 wchodzi w fazę testów

Testy szczepionki na COVID-19, którą przygotowuje biotechnologiczna firma CureVac, rozpoczną się na początku lata. ...

Małe firmy chętnie korzystają z pożyczek TISE

Towarzystwo Inwestycji Społeczno-Ekonomicznych ogółem udzieliło już pożyczek wartych 1 mld zł, z czego prawie ...

ZUS zwróci składki, ale konieczna może być korekta kosztów

Przedsiębiorcy, którzy zapłacili składki ZUS i ujęli je w kosztach uzyskania przychodów, a następnie ...

Przedsiębiorcy zyskali czas na wybór sposobu rozliczeń z fiskusem

Od 1 stycznia 2019 r. podatnicy prowadzący działalność gospodarczą mają więcej czasu na wybór ...

Do elektronicznego rejestru CEIDG wpłynęło minionym roku 109,5 tys. wniosków dotyczących założenia działalności.

Nowych firm mniej, ale za to bardziej cyfrowe 

Prawie o 15 proc. spadła w 2020 r. liczba wniosków dotyczących założenia działalności gospodarczej. ...