Udane wejście w Chiński Nowy Rok

Chiński rok 2020 będzie przebiegał pod znakiem szczura. AdobeStock

Chiński Nowy Rok to dobry okres na wzmocnienie relacji w biznesie. Również na ich odświeżenie z naszymi chińskimi kontrahentami.

Na tzw. Dalekim Wschodzie, a więc i w Państwie Środka od wieków styczeń i luty są okresem, w którym obchodzi się Nowy Rok zwany Świętem Wiosny (Chūnjié – 春节). W 2020 r. święto to przypada dokładnie dziś tj. 25 stycznia.

Wiosna to czas przebudzenia natury po zimowym letargu. Potraktujmy zatem okres Chińskiego Nowego Roku jako dobry moment do odświeżenia kontaktów z naszymi chińskimi partnerami biznesowymi. Mamy na to spokojnie ponad dwa tygodnie. Tyle bowiem Chińczycy celebrują to najważniejsze święto w ich kulturze.

Złóż życzenia, ale zapomnij o e-mailach

Z okazji Chińskiego Nowego Roku warto wysłać życzenia do wszystkich, z którymi do tej pory mieliśmy służbowy kontakt. Warto jednak mieć na uwadze, że okres od 24 do 30 stycznia br. to dni wolne od pracy. Większość chińskich biur będzie pusta. Jeśli masz w zwyczaju rozsyłać życzenia świąteczne w formie wiadomości e-mail to prowadząc inicjatywy biznesowe z Chińczykami spokojnie możesz sobie darować tę formę komunikacji. Nie dlatego, że służbowych skrzynek nikt nie będzie wówczas sprawdzał, ale przede wszystkim dlatego, że Twój azjatycki kontrahent wychował się w społeczeństwie kolektywnym, w którym relacje międzyludzkie stanowią trzon wszelkich działań.

CZYTAJ TAKŻE: W Chinach treść reklamy musi odpowiadać cechom produktu

A gdzie relacje tam i komunikacja. I to ta dynamiczna, „na żywo”. Przełam się więc i przekonaj do mediów społecznościowych. Jeśli nie masz jeszcze zainstalowanej na smartfonie aplikacji WeChat, to nie masz szans na efektywną komunikację ze współczesnym Chińczykiem. WeChat to idealne narzędzie do wymiany zdań w sposób zdalny, a jednocześnie w czasie rzeczywistym. Często służy także do zawierania formalnych kontraktów przekazywanych w załącznikach podczas czatowania. Przesyłając tą drogą życzenia noworoczne koniecznie dołącz spersonalizowane zdjęcie i/lub emotikony. Same słowa będą wyglądały sztucznie, nieszczerze i sztywno.

Savoir-vivre w okresie noworocznym

Każdy kto prowadzi międzynarodowe działania doświadczył zapewne jak ważna jest wiedza o dobrze dobranych tematach do tzw. small talk. Zaczynanie rozmów od sedna sprawy to gwarantowany dystans w relacjach biznesowych, a chińska kultura biznesowa określana jest jako pro-partnerska. A więc taka, w której najpierw należy zbudować relację z partnerem biznesowym, aby do danego biznesu mogło w ogóle dojść.

W jednych kulturach wystarczą dwa zdania na dobry początek spotkania, w innych warto poświęcić na tę przyjemność więcej czasu. Z kontrahentem z Państwa Środka można spokojnie w okresie Nowego Roku, w ramach wstępu do negocjacji, poruszyć tematy związane z licznymi tradycjami – kulinarne czy artystyczne. Do ważnych elementów należy wręczanie czerwonych kopert kryjących w sobie banknoty pieniężne. Jest to forma prezentu, więc jeśli przyjaźnimy się z Chińczykami pracującymi w naszym kraju, otrzymanie od jednego z nich takiej koperty nie powinniśmy mylić z formą korupcji (to zresztą temat na osobny artykuł).

CZYTAJ TAKŻE: Jak negocjować z Chińczykami?

Jeśli zostaniemy zaproszeni na kolację do chińskiej restauracji, aby wspólnie świętować ten ważny okres roku, dobrze jest przyjść z prezentami dla wszystkich współbiesiadników.

Ozdobna zawieszka z medalionem przedstawiającym chiński horoskop. Fot. Malwina Bakalarska.

Dekoracje i ozdoby z bursztynu, ceramika z Bolesławca czy alkohol spotkają się z uznaniem. Koniecznie należy je zapakować w lśniący czerwony albo czerwono-złoty papier. Czerwony kolor w Chinach jest interpretowany jako kolor szczęścia i dobrobytu. Chińczycy przywiązują ogromną wagę nie tylko do symboliki kolorów. Symbolika zwierząt na wręczanych prezentach będzie analizowana z równie skrupulatną uwagą, jak sam przedmiot. Dobrze więc szukać tego, co zawiera wizerunek żaby symbolizującej bogactwo i powodzenie finansowe w biznesie. Warto docenić też żurawia uosabianego z długowiecznością i szczęściem. Szukając odpowiedniego prezentu można też wybrać przedmiot z wizerunkiem ryby oznaczającej obfitość.

Szczur i hierarchia

Skoro mowa o zwierzętach, to nie sposób zapomnieć, że rok 2020 będzie przebiegał pod znakiem szczura. Jest on pierwszym znakiem zodiaku w tradycyjnym chińskim kalendarzu. Pozycja pierwszeństwa, starszeństwa to ogromnie ważny czynnik podczas wszelkich kontaktów z chińskim kontrahentem. Większość azjatyckich kultur jest niezwykle hierarchiczna. O ile w Polsce w delegacje zagraniczne firmy rodzinne wolą wysyłać młodsze pokolenie, to trzeba mieć na uwadze, że wiek i stanowisko musi być analogicznie odzwierciedlone u zagranicznego partnera, szczególnie podczas negocjacji. Spożywając biznesową kolację, trzeba uważać, aby w pierwszej kolejności zwracać się do szefa/właściciela firmy. Jemu pierwszemu wręczać prezenty czy podsuwać potrawy. Pisząc z kolei życzenia noworoczne powinno się je wysłać najpierw do osoby zajmującą najwyższą pozycję w strukturze firmy, a dopiero potem do osób na niższych stanowiskach. Nawet jeśli to z nimi mamy częstszy kontakt.

CZYTAJ TAKŻE: W Chinach własności intelektualnej trzeba strzec jak własnej źrenicy

I pamiętajmy, że nic tak nie otwiera serca zagranicznego kontrahenta jak mówienie do niego w jego ojczystym języku. Zatem zamiast „Happy New Year” pokuśmy się o przetrenowanie wymowy „Xin nian kuai le”  [si nien kłaj le] czyli Szczęśliwego Nowego Roku!

Parada z okazji chińskiego nowego roku odbywa się w wielu krajach świata. Na zdjęciu chińska diaspora świętująca na Północnym Borneo. Fot. Malwina Bakalarska.

Autor tekstu – dr Malwina Bakalarska, certyfikowana trenerka i konsultantka biznesowa specjalizująca się w szkoleniach z komunikacji i negocjacji międzykulturowych, obsługi klienta zagranicznego oraz zarządzania wielokulturowego. Prowadziła badania terenowe w kilkunastu regionach Chin i Hong Kongu w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Przebywała też w Pekinie na zaproszenie Chińskiej Akademii Nauk Społecznych. Indeksowana w polskiej bazie ZnaneEkspertki.pl.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Sukcesja to temat nie tylko dla firm

Polski biznes dopiero zaczyna stawiać czoła wyzwaniom związanymi ze zmianą pokoleniową. Dotyczy to nie ...

Polski handel z Wyspami po brexicie

Już w najbliższą sobotę (1 lutego 2020 r.) Wielka Brytania opuści Unię Europejską. Ma ...

Startują granty norweskie – zielone, niebieskie i dla kobiet

Małe i średnie firmy mogą ubiegać się w czterech konkursach m.in. o pieniądze na ...

Będą dotacje dla producentów urządzeń grzewczych

Małe i średnie, ale też duże firmy będą mogły skorzystać z pieniędzy z nowego ...

Krótsze terminy na składanie PIT za 2019 r.

Dopiero od 15 lutego podatnicy mogą składać zeznania PIT za 2019 rok. Ostatni dzień ...

O tytuł „Pracodawca Jutra” ubiega się niemal 60 przedsiębiorstw

Finał V edycji konkursu „Pracodawca Jutra” odbędzie się już 2 października br. w toruńskim ...