Access2Markets – nowy unijny portal dla przedsiębiorców

Access2Markets to nowy portal unijny, który pomoże europejskim firmom zainteresowanym handlem zagranicznym.
Access2Markets - nowy portal Komisji Europejskiej ma pomóc m.in. polskim firmom w eksporcie na rynki pozaunijne. Źródło: Adobe Stock

Ruszył portal Access2Markets. To przydatne narzędzie dla firm, również polskich, które są zainteresowane handlem zagranicznym.

Spośród 700 tys. unijnych firm, które sprzedają produkty i usługi poza UE, ok. 615 tys. stanowią przedsiębiorstwa małe i średnie. To przede wszystkim z myślą o nich Komisja Europejska uruchomiła platformę Access2Markets.

To wielowymiarowe, przyjazne dla użytkownika i wielojęzyczne narzędzie zawiera olbrzymią bazę informacji dotyczących handlu zagranicznego. Ma ono ośmielić firmy do wejścia i swobodniejszego poruszania się na rynkach pozaunijnych.

Portal umożliwia zmianę wersji językowej z podstawowej angielskiej na polską, co znacznie ułatwia polskim przedsiębiorcom korzystanie z niego.

Małe i średnie firmy napędzają gospodarkę europejską

Nowy portal zaprezentowano podczas prestiżowego, wirtualnego wydarzenia zatytułowanego „Droga do ożywienia – wzmocnienie pozycji małych przedsiębiorstw w handlu międzynarodowym”. Gospodarzem spotkania był wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. gospodarki Valdis Dombrovskis. Udział w nim wzięło ponad sześciuset przedstawicieli przedsiębiorstw z całej Unii Europejskiej.

– Musimy wspierać unijne firmy, zwłaszcza małe i średnie, aby mogły czerpać maksymalne korzyści z naszych umów handlowych. Właśnie dlatego stworzyliśmy ten nowy portal, który ma im pomóc w poruszaniu się po świecie handlu międzynarodowego – powiedział Valdis Dombrovskis podczas inauguracji projektu.

CZYTAJ TEŻ: Ubezpieczenia dla eksporterów na czas pandemii wydłużone

Jak wynika z analizy ekonomicznej opublikowanej w czerwcu br. przez Komisję Europejską, zdecydowana większość eksporterów w UE to małe i średnie przedsiębiorstwa (88 proc.). Ich eksport stanowi prawie 1/3 całego eksportu UE i zapewnia 13 mln miejsc pracy. W wielu sektorach unijnej gospodarki MŚP to ponad 50 proc. całkowitej wartości eksportu UE (tekstylia, meble, druk i media, produkty rolne, produkty z drewna).

– Małe i średnie firmy mają kluczowe znaczenie dla naszej gospodarki, która rozwija się dzięki oferowanym przez nie towarom i usługom – powiedziała Véronique Willems, sekretarz generalna SMEunited – Europejskiego Stowarzyszenia Małych i Średnich Przedsiębiorstw, i dodała: SMEunited jest zadowolone z uruchomienia portalu Access2Markets. Platforma ta pomoże małym i średnim przedsiębiorstwom pokonać przeszkody w dostępie do globalnego rynku. Zapewnienie im lepszego dostępu do informacji dostosowanych do ich potrzeb przyniesie korzyści wszystkim Europejczykom.

Eksport/import rynki 120 państw

Unia Europejska dysponuje szeroką siecią umów handlowych z ponad 70 krajami i regionami, a dalsze nowe umowy są w trakcie negocjacji. Aby w pełni wykorzystać te możliwości, portal Access2Markets dzieli kompleksowy zestaw reguł na praktyczne bloki. Dzięki temu mniejszym firmom łatwiej jest uzyskać dostęp do potrzebnych informacji. Dokładnie rzecz ujmując – opisuje warunki, jakie trzeba spełnić, aby importować towary do UE lub eksportować je na ponad 120 rynków zagranicznych.

CZYTAJ TEŻ: Eksport do Stanów Zjednoczonych rośnie mimo pandemii

Platforma umożliwia firmom zapoznanie się m.in. z wysokością stawek podatkowych, taryf, wymaganiami dotyczącymi produktów, informacjami o procedurach celnych i barierach handlowych, a nawet statystykami wymiany handlowej według poszczególnych towarów i krajów.

Acces2Markets – jak to działa?

Portal jest podzielony na pięć głównych zakładek: „Towary”, „Usługi”, „Inwestowanie”, „Rynki” oraz „Narzędzia”.

Pierwsze dwie zakładki („Towary” i „Usługi”) to okazja do zadania fundamentalnego pytania – czy firma planuje prowadzić wymianę handlową z krajami spoza UE? Jeśli odpowiedź jest pozytywna, to na  przedsiębiorców czekają przewodniki pozwalające zrozumieć podstawowe zasady przywozu i wywozu towarów oraz eksportu usług. Pojawia się w nich cały zestaw praktycznych odpowiedzi na pytania o to, jak wybrać rynki docelowe, jak znaleźć potencjalnych nabywców, jak eksportować czy też jak zarejestrować się jako eksporter. W dwóch podgrupach można również przejrzeć statystyki dotyczące wybranych rynków docelowych.

CZYTAJ TEŻ: Ryzyko walutowe w eksporcie – jak się zabezpieczyć?

Kolejną zakładkę („Inwestowanie”) opracowano z myślą o przedsiębiorcach planujących inwestycje zagraniczne. Przedstawiono w niej trzy filary, na których opiera się międzynarodowa polityka inwestycyjna UE: ułatwienia inwestycyjne, liberalizacja i ochrona inwestycji. Sekcja „Inwestycje – główne pojęcia” obejmuje takie tematy, jak rodzaje inwestycji czy ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych.

W zakładce „Rynek” przedsiębiorca ma możliwość zapoznania się z preferencyjnymi umowami handlowymi UE i znalezienia tych, które najlepiej odpowiadają jego celom handlowym. Po wyborze rynku docelowego pojawią się informacje na temat handlu towarami, reguł pochodzenia, ochrony oznaczeń geograficznych UE, handlu usługami, inwestycji, zamówień publicznych, praw własności intelektualnej itp.

CZYTAJ TEŻ: Ubezpieczenia eksportowe nie są drogą fanaberią

Ostatnia z podstawowych zakładek nosi nazwę „Narzędzia” i zawiera m,in. materiały instruktażowe, filmy wideo, linki do użytecznych stron, słownik z wykazem terminów, opisy doświadczeń firm wykorzystujących wiedzę zawartą na portalu czy zestaw najczęściej zadawanych pytań.

Access2Markets to m.in. przydatna ROSA

Szczególnie przydatnym narzędziem powinna być również ROSA (skrót od „ Rules of Origin Self-Assessment”), oferująca prosty przewodnik do określenia reguł pochodzenia produktów danej firmy. Eksporter, dokonując samooceny, dysponuje niezbędną informacją, czy może starać się o zwolnienie z cła lub skorzystać z niższych stawek.

CZYTAJ TEŻ: Eksport polskiej żywności wzrósł o 6 proc. pomimo pandemii

Praca z portalem jest bardzo prosta. Wystarczy w formularzu na stronie głównej wpisać nazwę produktu lub kod HS oraz państwo pochodzenia i państwo przeznaczenia. Po potwierdzeniu wyboru i wybraniu konkretnego produktu portal wygeneruje informacje o cłach, podatkach, procedurach i formalnościach obowiązujących na danym terytorium.

CZYTAJ TEŻ: Vademecum Eksportera

Portal jest zoptymalizowany pod kątem smartfonów i tabletów. Posiada również szereg innych przyjaznych dla użytkownika funkcji, które pozwalają przedsiębiorcom czerpać maksymalne korzyści z umów handlowych UE. Wszystko jest całkowicie bezpłatne. Strona główna korzysta z adresu: https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/pl/content.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Sprzedaż pelletu drzewnego bez obowiązkowej kasy on-line

Przedsiębiorcy, którzy zajmują się sprzedażą pelletu drzewnego, który służy m.in. do celów opałowych, np. ...

Luka płatnicza to coraz większy problem dla biznesu

Pandemia zauważalnie powiększyła lukę płatniczą. Ta w sektorze publicznym wynosi już 20 dni, a ...

Na indywidualną interpretację podatkową poczekamy dużo dłużej

Przedsiębiorcy, którzy mają problem podatkowy i o właściwe rozwiązanie chcą zapytać skarbówkę muszą uzbroić ...

Tarcza 4.0. Kluczowe zmiany w prawie pracy – dofinansowanie do wynagrodzeń

Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników nieobjętych przestojem lub obniżką etatu to kolejne antykryzysowe rozwiązanie wprowadzone ...

Abramowicz: Trzeba odmrażać kolejne branże

Po pandemii trzeba wrócić do propozycji zmian mających ułatwić i odbiurokratyzować działalność gospodarczą w ...

Prezenty biznesowe w dobie pandemii

Pandemia odbiła się na budżetach, które firmy przeznaczały na świadczenia pozapłacowe i benefity. Przedsiębiorcy ...