Rowery elektryczne nowym hitem polskiego eksportu?

Rowery elektryczne sprzedają się coraz lepiej, także za granicą.
Rowery elektryczne to może być nowy polski hit eksportowy. Źródło: Adobe Stock

Eksport rowerów rośnie szybciej niż polski eksport towarów ogółem. Coraz większa rolę odgrywają w nim rowery elektryczne. Ich wysyłka to już prawie 1/3 polskiego eksportu rowerów.

Jak wskazują eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) Polska jest 4. producentem rowerów w Unii Europejskiej. W latach 2015-2019 jako kraj produkowaliśmy średnio 1,12 mln rowerów rocznie. W roku 2020, w którym rozszalała się pandemia koronawirusa, nastąpił jednak spadek produkcji do 750 tys. sztuk. Pierwsze miesiące br. wskazują na podobny wynik. Łącznie w styczniu i w lutym br. wyprodukowano 154 tys. rowerów, a w zeszłym roku w tym samym okresie 155 tys. Jak wskazują eksperci PIE spadek produkcji jest związany z utrudnionym dostępem do komponentów sprowadzanych z Chin, szczególnie dotyczy to najczęściej stosowanych w polskich rowerach przerzutek firmy Shimano.

Pandemia wzmaga zapotrzebowanie na rowery

Z jednej więc strony pandemia koronawirusa utrudnia produkcję, ale z drugiej wpływa na wzrost popytu na rowery na całym świecie. Podczas pandemii są one postrzegane jako bezpieczny, pozwalający na zachowanie dystansu, środek transportu. W efekcie eksport rowerów „Made in Poland” rośnie szybciej niż polski eksport towarów ogółem, choć obecnie nie odgrywa w nim istotnej roli. W 2020 r. eksport rowerów przekroczył 1 mld zł, o 20 proc. więcej niż w 2019 r., lecz stanowił zaledwie 0,1 proc. łącznego polskiego wywozu towarów.

CZYTAJ TEŻ: Sprzedaż żywności do Chin podczas epidemii

Eksperci PIE podkreślają jednak, że rośnie znaczenie nowej kategorii – rowerów z silnikiem elektrycznym. Ich eksport wzrósł od 2018 r. (kiedy nałożono antydumpingowe cła na produkty z Chin) 15-krotnie, a w porównaniu z 2019 r. – 2,5-krotnie i osiągnął wartość 321 mln zł. Jest to więc już prawie jedna trzecia eksportu wszystkich rowerów.

Gdzie sprzedajemy rowery elektryczne?

Polska jest 6. najważniejszym dostawcą rowerów do innych państw członkowskich UE i 9. w kategorii rowerów elektrycznych. Najważniejszym odbiorcą polskich rowerów są Niemcy, które odpowiadają za 45 proc. wywozu oraz Czechy z 13-proc. udziałem. Sprzedajemy więc przede wszystkim na nasze dwa najważniejsze rynki eksportowe.

CZYTAJ TEŻ: Co eksportować do Niemiec podczas pandemii

Zainteresowanie rowerami i pojazdami elektrycznymi będzie prawdopodobnie dalej rosło. Jak wskazują eksperci PIE wynika to także z ogólnoeuropejskich działań na rzecz ochrony klimatu. Część europejskich Krajowych Planów Odbudowy i Zwiększania Odporności zawiera programy dotyczące tematyki rowerowej. Propozycje to: rozbudowa infrastruktury rowerowej (np. belgijski KPO przewiduje budowę nowych velostrad), rozwój turystyki rowerowej (Włochy) oraz zachęcanie do zakupu rowerów elektrycznych (Portugalia).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Witamina C dla pracowników podczas epidemii to też kosztu uzyskania przychodów.

Leki na odporność dla pracowników w kosztach pracodawcy

Przedsiębiorstwo, które kupiło dla pracowników preparaty wzmacniające ich odporność, np. witaminę C, mogą taki ...

Zapłata za towar gotówką pozbawi prawa do ujęcia wydatków w kosztach

Przedsiębiorca, który płaci za faktury gotówką zamiast obowiązkowym przelewem bankowym, straci prawo do ujęcia ...

Ubezpieczenia dla eksporterów na czas pandemii wydłużone

KUKE przedłużyła do 30 czerwca 2021 r. możliwość korzystania z ubezpieczenia należności handlowych KUKE ...

Gotowość do pracy - jak ją rozumieć. I co z wynagrodzeniem?

Gotowość do pracy – czym jest? Jakie wynagrodzenie?

W kodeksie pracy są postanowienia odnoszące się do stanu gotowości do pracy. Regulacje te ...

Koronawirus. Nowe wydatki znajdą się w kosztach

Przedsiębiorcy, którzy ze względu na pandemię koronawirusa musieli zapłacić kary umowne bądź odszkodowania będą ...

Eksport rośnie, deficyt spada

Belgia to jeden z czterech ledwie krajów Unii Europejskiej, z którymi notujemy ujemne saldo ...