Eksport rowerów rośnie szybciej niż polski eksport towarów ogółem. Coraz większa rolę odgrywają w nim rowery elektryczne. Ich wysyłka to już prawie 1/3 polskiego eksportu rowerów.
Jak wskazują eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) Polska jest 4. producentem rowerów w Unii Europejskiej. W latach 2015-2019 jako kraj produkowaliśmy średnio 1,12 mln rowerów rocznie. W roku 2020, w którym rozszalała się pandemia koronawirusa, nastąpił jednak spadek produkcji do 750 tys. sztuk. Pierwsze miesiące br. wskazują na podobny wynik. Łącznie w styczniu i w lutym br. wyprodukowano 154 tys. rowerów, a w zeszłym roku w tym samym okresie 155 tys. Jak wskazują eksperci PIE spadek produkcji jest związany z utrudnionym dostępem do komponentów sprowadzanych z Chin, szczególnie dotyczy to najczęściej stosowanych w polskich rowerach przerzutek firmy Shimano.
Pandemia wzmaga zapotrzebowanie na rowery
Z jednej więc strony pandemia koronawirusa utrudnia produkcję, ale z drugiej wpływa na wzrost popytu na rowery na całym świecie. Podczas pandemii są one postrzegane jako bezpieczny, pozwalający na zachowanie dystansu, środek transportu. W efekcie eksport rowerów „Made in Poland” rośnie szybciej niż polski eksport towarów ogółem, choć obecnie nie odgrywa w nim istotnej roli. W 2020 r. eksport rowerów przekroczył 1 mld zł, o 20 proc. więcej niż w 2019 r., lecz stanowił zaledwie 0,1 proc. łącznego polskiego wywozu towarów.
CZYTAJ TEŻ: Sprzedaż żywności do Chin podczas epidemii
Eksperci PIE podkreślają jednak, że rośnie znaczenie nowej kategorii – rowerów z silnikiem elektrycznym. Ich eksport wzrósł od 2018 r. (kiedy nałożono antydumpingowe cła na produkty z Chin) 15-krotnie, a w porównaniu z 2019 r. – 2,5-krotnie i osiągnął wartość 321 mln zł. Jest to więc już prawie jedna trzecia eksportu wszystkich rowerów.
Gdzie sprzedajemy rowery elektryczne?
Polska jest 6. najważniejszym dostawcą rowerów do innych państw członkowskich UE i 9. w kategorii rowerów elektrycznych. Najważniejszym odbiorcą polskich rowerów są Niemcy, które odpowiadają za 45 proc. wywozu oraz Czechy z 13-proc. udziałem. Sprzedajemy więc przede wszystkim na nasze dwa najważniejsze rynki eksportowe.
CZYTAJ TEŻ: Co eksportować do Niemiec podczas pandemii
Zainteresowanie rowerami i pojazdami elektrycznymi będzie prawdopodobnie dalej rosło. Jak wskazują eksperci PIE wynika to także z ogólnoeuropejskich działań na rzecz ochrony klimatu. Część europejskich Krajowych Planów Odbudowy i Zwiększania Odporności zawiera programy dotyczące tematyki rowerowej. Propozycje to: rozbudowa infrastruktury rowerowej (np. belgijski KPO przewiduje budowę nowych velostrad), rozwój turystyki rowerowej (Włochy) oraz zachęcanie do zakupu rowerów elektrycznych (Portugalia).
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.