Ruszyła kolejna, siódma już edycja Programu Handlu Zagranicznego. Podczas pierwszego z trzech bieżących spotkań poświęconych e-commerce w kontekście eksportu eksperci z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), firmy doradczej PwC i Izby Gospodarki Elektronicznej analizowali sprzedaż polskich produktów za granicę w formule e-commerce w Europie, szczególnie w Niemczech i Wielkiej Brytanii.
CZYTAJ TEŻ: Kryzys nie oddzieli nas od Niemiec
– Sprzedając w sieci za granicą, musimy sobie zdawać sprawę, że na świecie nie ma jednego internetu, jednej sieci. Są internety regionalne i one się bardzo różnią: regulacjami, technologiami, systemami reklamowymi, platformami, które są na tych rynkach, kulturą narodów – mówił Michał Kreczmar, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w firmie doradczej PwC.
Wielka Brytania potęgą e-commerce
Część spotkania poświęcono brytyjskiemu rynkowi e-commerce. – To trzeci największy rynek e-commerce na świecie, zaraz po Chinach i Stanach Zjednoczonych – podkreślał Wojciech Stando, kierownik zagranicznego biura handlowego PAIH w Londynie.
CZYTAJ TEŻ: Brytyjski rynek nie zniknie
– To rynek stary, z tradycjami, ale według najnowszych statystyk za 2020 r. największą popularnością w tamtejszym e-commerce cieszą się produkty z branży modowej (ang. fashion), a także artykuły dla domu, w tym meble. Rośnie też zapotrzebowanie na zdrowe artykuły spożywcze i suplementy diety – wyliczał Stando. Wskazał też przykłady sukcesu polskich firm sprzedających na Wyspach. Polską odzież sprzedaje tam firma E&A FASHION, a opony światowych producentów OPONEO. – Jest też sporo e-sklepów skierowanych do polskiej diaspory na Wyspach – zauważył przedstawiciel PAIH.
Co Niemcy kupują w sieci?
– W Niemczech znaczenie kanału e-commerce rośnie. Mogą na tym skorzystać polskie firmy. Tym bardziej że co do zasady nie ma konieczności rejestracji działalności w Niemczech. Można słać towary z Polski – mówił Łukasz Chrabański, kierownik zagranicznego biura handlowego PAIH we Frankfurcie. – Niemcy w sieci kupują m.in.: żywność, meble, kosmetyki, ale i artykuły budowlane – wyliczał Chrabański, wskazując, że czołowe platformy sprzedaży online to: Amazon, eBay, real.de, ale także Zalando, OTTO czy Lidl.