Polscy przedsiębiorcy przebili się w Mjanmie

Mjanma. Źródło: Pixabay

Dwie polskie firmy zadebiutowały na rynku w Mjanmie (Birmie). Pomogła im w tym Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Chodzi o spółkę Foodcom ze stolicy działającą w branży spożywczej oraz o firmę Asco Rail z Pyskowic operującą w sektorze kolejowym. Foodcom to polska rodzinna firma z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Specjalizuje się w dystrybucji i produkcji produktów mlecznych dla przemysłu, hurtowników i detalistów. Sprzedaje je w Unii Europejskiej i szerzej na całym świecie. Teraz Foodcom sprzedał do Azji 120 ton odłuszczonego mleka w proszku tzw. SMP. Odbiorcą jest jedna z największych firm spożywczych w Mjanmie.

– Naszym celem jest promocja polskich wyrobów mleczarskich na całym świecie. Uważamy, że jako Polska nie mamy się czego wstydzić. Wręcz przeciwnie, nasze produkty są najwyższej jakości. Sprzedaż mleka w proszku do Mjanmy wpisuje się w naszą strategię – mówi Marcin Stradowski, senior commodity trader w spółce Foodcom. Przy realizacji tej transakcji warszawska firma skorzystała z pomocy ekspertów zagranicznego biura handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Kuala Lumpur. PAIH nie posiada biura w Mjanmie, ale na tym rynku pomaga placówka zlokalizowana w stolicy Malezji.

PAIH pomaga w Azji

– Jesteśmy bardzo zadowoleni ze wsparcia, jakiego udzieliło nam biuro PAIH w Kuala Lumpur. Począwszy od kontaktu z kontrahentem, poprzez przygotowanie oferty, aż do realizacji transakcji. Z pewnością będziemy korzystać z jego wsparcia w przyszłości. Nawiązaliśmy również relacje z innymi biurami Agencji, m.in. w Grecji, Chile oraz Wietnamie. Korzystamy z ich pomocy w zakresie poszukiwania potencjalnych klientów – tłumaczy przedstawiciel Foodcom.

Zagraniczne biuro handlowe PAIH w Kuala Lumpur wspierało firmę od początku w realizacji kontraktu. – Najpierw znaleźliśmy mjanmańskiego klienta. Następnie skontaktowaliśmy go z Foodcom i pośredniczyliśmy w przekazywaniu informacji w początkowym etapie współpracy. Potencjalny kontrahent z Mjanmy otrzymał dane kontaktowe do polskich partnerów, koszt transportu morskiego wraz z dokładną informacją na temat składu – mówi Przemysław Zaręba, kierownik biura PAIH w Malezji. Jak przyznaje, nie było łatwo o nawiązanie współpracy. – Nasza rola polegała również na motywowaniu obu stron do kontynuowania rozmów – zdradza ekspert PAIH.

I podkreśla, że Mjanma, w której mieszka ponad 54 mln osób zgłasza ogromny popyt na produkty mleczne, zwłaszcza dla dzieci. Trudne warunki do schładzania mleka i raczkująca lokalna produkcja, powodują, że podaż opiera się na imporcie mleka UHT, skondensowanego i w proszku (SMP).

– Polscy producenci mleka w proszku muszą zmierzyć się w Mjanmie z silną międzynarodową konkurencją, m.in. z Nowej Zelandii. Jednak odpowiednia, skrojona na miarę klienta, oferta da duże szanse na sukces – zachęca Zaręba.

Kierunek Azja Południowo-Wschodnia

Malezyjskie biuro PAIH pomogło też kolejowej spółce Asco Rail, dla której głównym rynkiem zbytu jest UE. Dzięki pomocy firma z Pyskowic podpisała umowę przedstawicielską z birmańską Trade Trans. Zgodnie z jej zapisami, tamtejszy przedstawiciel Asco Rail będzie zajmował się promocją jej produktów oraz brał udział w przetargach w jej imieniu. Polska spółka zajmuje się m.in. produkcją, dostawą, serwisem przyrządów i stanowisk kontrolno-pomiarowych dla kolei oraz naprawą i serwisem pojazdów szynowych.

– Mjanma to dla Asco Rail bardzo atrakcyjny rynek ze względu na długą sieć kolejową wynoszącą ponad 11 tys. km i 1225 stacji. To druga największa sieć kolejowa w Azji Południowo-Wschodniej obecnie zarządzana przez Myanma Railways należącą w całości do Ministerstwa Transportu Kolejowego. Sieć jest bardzo zaniedbana, wymaga remontów i wymiany całych elementów. W tym właśnie polska firma upatruje szans na działanie – zaznacza Przemysław Zaręba.

– Jako eksporter podejmujący wyzwanie wchodzenia na nowe, nieznane nam rynki, jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z PAIH. Trwa krócej niż rok, ale efekty już są bardzo pozytywne. Do tej pory skorzystaliśmy ze wsparcia biur handlowych Agencji w: Malezji, Singapurze i Wietnamie. Zamierzamy kontynuować współpracę w Azji Południowo-Wschodniej. Chcemy się tam rozwijać, zwiększać sprzedaż i budować rozpoznawalną markę – wskazuje Jan Busko, chief strategy officer Asia and Australia Markets w spółce Asco Rail.

CZYTAJ TAKŻE: Wietnam zachęci do ekspansji w Azji

Eksport do Azji potrzebny

Sukcesy obu firm w Mjanmie cieszą. A to dlatego, że na ogólne ujemne saldo naszego handlu z zagranicą, które w 2018 r. wyniosło -4,5 mld euro mocno rzutuje ciągły deficyt w handlu z Azją. Ujemne saldo w handlu z państwami tego kontynentu notujemy niezmiennie od 2004 r. I z każdym rokiem począwszy od 2012 ono się powiększa. W 2012 r. było to „ledwie” 19 mld euro. W 2016 r. już ponad 30 mld euro, a w 2018 r. już aż 42,4 mld euro. Na minusie jesteśmy ze wszystkimi najważniejszymi krajami azjatyckimi. A więc z Chinami, Indiami, Japonią, Koreą Płd. i państwami stowarzyszonymi w ASEAN (m.in. Wietnam, Indonezja, Tajlandia, Malezja, Filipiny). Każdy kontrakt związany z eksportem czy też ekspansją inwestycyjną do Azji może ten niekorzystny bilans poprawić.

CZYTAJ TAKŻE: Jak znaleźć partnera biznesowego w Chinach?

PAIH wspierająca polskich przedsiębiorców w Azji ma na tym kontynencie kilkanaście zagranicznych biur handlowych. Placówki są m.in. zlokalizowane w: Chinach, Indiach, Indonezji, Japonii, Wietnamie, Tajlandii, Singapurze i na Filipinach.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

FindAir tworzy technologię do walki z astmą

Fundusz BLDG Venture finansuje innowacyjny projekt rodzimego startupu FindAir. Chodzi o stworzenie algorytmów sztucznej ...

Polski satelita ScanSAT coraz bliżej orbity

Firma Scanway rozpoczyna budowę inżynierskiego modelu satelity ScanSAT. Będzie to pierwszy polski satelita, który ...

Już wiadomo, jak ustalać dochód zwolniony z podatku

Według Ministra Finansów, zwolnieniu z CIT i PIT dotyczącym nowej inwestycji podlega cały dochód ...

Przedsiębiorcy mogą stracić 6 na 10 klientów

Aż 62 proc. Polaków płaci zbliżeniowo – wynika z badań Santander Bank Polska. Z ...

Italia to rynek wymagający także pod względem logistyki

Sprzedając produkty na Półwyspie Apenińskim, warto pamiętać o tym, że to kraj rozproszony geograficznie. ...

Firmy muszą uważać na RODO

Większość polskich przedsiębiorstw nadal nie spełnia wymogów stawianych przez RODO. Przykład Morele.net pokazuje, że ...