Jak polskie firmy mogą sprzedać nadwyżki żywności

Ministerstwo Rolnictwa proponuje małym, średnim, ale i dużym przedsiębiorstwom dwa proste narzędzia wsparcia handlu na poziomie krajowym i zagranicznym.

Publikacja: 09.04.2020 00:19

Jak polskie firmy mogą sprzedać nadwyżki żywności

Foto: Polska jest eksporterem żywności, ale w czasach pandemii koronawirusa coraz trudniej sprzedaż nadwyżkę. Źródło: Adobe Stock

Epidemia koronawirusa uderzyła w polskich producentów żywności oraz produktów rolnych. Łańcuchy dostaw zostały mocno nadszarpnięte, a w niektórych przypadkach nawet zerwane. Pomimo to rodzime przedsiębiorstwa wciąż produkują i rośnie nadwyżka, którą coraz trudniej sprzedać na rynku krajowym i zagranicznym. Ministerstwo rolnictwa opracowało dwa proste rozwiązania mające to umożliwić.

Proeksportowe narzędzie

Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa i rozwoju wsi rozesłał do wszystkich polskich ambasad informację, aby te w krajach rezydowania zbierały informacje o zapotrzebowaniu na żywność. Następnie informacje te mają błyskawicznie przekazywać do resortu rolnictwa. W ten sposób powstało narzędzie „Możliwości eksportowe”. To zakładka na stronie internetowej ministerstwa z informacjami o dodatkowych i pilnych możliwościach eksportowych żywności na tzw. rynki trzecie (pozaunijne). Z narzędzia mogą skorzystać wszystkie polskie MŚP produkujące żywność. Nawet jeśli nie posiadają zezwoleń eksportowych (bo dla danej kategorii produktu potrzeba np. audytu zakładu produkcyjnego).

Kto czeka na polską żywność?

Pierwsza z ofert dotyczy rynku singapurskiego. Singapur, który doznał braków w produktach importowanych z Australii, pilnie poszukuje dodatkowych źródeł dostaw produktów rolno-spożywczych. W tym przede wszystkim produktów świeżych (z nabiału, warzyw), produktów mrożonych (np. warzywa mrożone, gotowe dania mrożone) i produktów suchych (np. makarony, warzywa w konserwach).

CZYTAJ TAKŻE: Handel z Singapurem będzie łatwiejszy

Każda oferta powinna spełniać proste wymagania. Firma musi mieć katalog produktów (i o ile to możliwe cennik) najlepiej w postaci linku do pobrania. Strona internetowa oferenta musi być dostępna w języku angielskim. Ponadto, muszą być podane dane kontaktowe do osoby, która będzie realizować zamówienie.

Poza tymi warunkami są jeszcze inne, głównie natury organizacyjnej. Co ważne, wyjaśniony jest szczegółowo sposób realizacji potencjalnego zamówienia oraz kto może być pomocny przy jego wykonaniu.

Gdzie znaleźć informacje?

Na stronie internetowej ministerstwa rolnictwa jest więcej ofert oraz są szczegółowe informacje. Link do zakładki to:

https://www.gov.pl/web/rolnictwo/mozliwosci-eksportowe2

Można tam też znaleźć informację, że Zjednoczone Emiraty Arabskie chcą zakupić do 100 ton mięsa z certyfikatem halal (kurczak, wołowina, baranina) z dowozem lotniczym zorganizowanym przez stronę emiracką. Polscy producenci mogą zgłaszać chęć podjęcia współpracy bezpośrednio do zagranicznego biura handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Dubaju (e-mail: michal.bakula@paih.gov.pl).

CZYTAJ TAKŻE: Co eksportować z Polski do Iranu podczas pandemii

Kooperacja w mocach produkcyjnych

Epidemia koronawirusa w Polsce i w Unii Europejskiej zaburzyła dotychczasowy, uporządkowany model działania przedsiębiorstw. W efekcie bardzo szybko powstały lokalne nadprodukcje, jak i ograniczenia w produkcji, które nie wynikają ze spadku popytu, ale są li tylko skutkiem wpływu koronawirusa.

W celu zachowania stabilizacji rynku ministerstwo rolnictwa i rozwoju wsi przygotowało platformę  wymiany informacji o wolnych mocach przerobowych, składowych, logistycznych czy też potrzebach podjęcia współpracy w zakresie przetwórstwa rolno-spożywczego. Oferta nie ma ograniczeń podmiotowych. Każdy jest ważny i atrakcyjny. Nawet firma, która dotychczas działała lokalnie i tam też jest znana, ale z uwagi na swoje zdolności biznesowe posiada potencjał, który może z pożytkiem wykorzystać we współpracy z podmiotem z innej części kraju.

CZYTAJ TAKŻE: Ochrona dla eksporterów przed skutkami pandemii koronawirusa

Liczy się szybkość reakcji

Potrzeby do zaspokojenia na polskim rynku żywności i rolnym są rozmaite i liczy się szybkość reagowania. – W obecnych warunkach pilną i ważną sprawą jest szybki przepływ informacji, zarówno  o możliwościach eksportu, zbytu, jak i współpracy. Dlatego wychodzimy naprzeciw takim potrzebom – tłumaczy Jan Krzysztof Ardanowski.

Jak więc firmy z sektora MŚP mogą wejść w ten system? Jak wyjaśnia resort rolnictwa informacje dotyczące chęci nawiązania współpracy w tym zakresie należy przesyłać na adres mailowy: wspolpracaprzetworcow@minrol.gov.pl.

Ministerstwo podkreśla, że każda informację należy opatrzyć następującymi danymi: nazwa firmy/adres firmowy/telefon/adres mailowy. W przypadku zaś oferty (produktu lub usługi) opis musi być syntetyczny i nie może przekraczać 400 znaków.

Informacje o możliwości współpracy są pod linkiem:

Epidemia koronawirusa uderzyła w polskich producentów żywności oraz produktów rolnych. Łańcuchy dostaw zostały mocno nadszarpnięte, a w niektórych przypadkach nawet zerwane. Pomimo to rodzime przedsiębiorstwa wciąż produkują i rośnie nadwyżka, którą coraz trudniej sprzedać na rynku krajowym i zagranicznym. Ministerstwo rolnictwa opracowało dwa proste rozwiązania mające to umożliwić.

Proeksportowe narzędzie

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Czas na dobry sezon trójmiejsko-brytyjski w biznesie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Eksport
Wielka Brytania to wicelider odbiorców polskiej żywności
Eksport
Polska wołowina i wieprzowina trafią na ponad stumilionowy rynek
Eksport
Nastroje eksportowe w Niemczech nieco lepsze
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Eksport
Dwucyfrowe wzrosty i duża korzyść dla Polski w handlu z Wielką Brytanią