Jak robić biznes w Niemczech – wyzwania i szanse w trakcie i po pandemii

Niemcy od dwudziestu lat pozostają pierwszym partnerem handlowym Polski. Żródło: Adobe Stock

Polsko-niemieckie relacje gospodarcze w nowej, pandemicznej rzeczywistości będą tematem pierwszych spotkań piątej już edycji Programu Handlu Zagranicznego.

Pandemia koronawirusa zakłóciła lub przerwała wiele relacji biznesowych i handlowych. Zarówno krajowych, jak i przede wszystkim zagranicznych. Wpłynęła destabilizująco na globalny handel, w tym na wymianę handlową Polski z Europą i światem. Nowa, niespodziewana sytuacja zdrowotna ma też negatywny wpływ na relacje gospodarcze i stan wymiany handlowej z naszym najważniejszym partnerem gospodarczym – Niemcami.

Sytuacja za Odrą ważna dla Polski

Nasi zachodni sąsiedzi od dwudziestu lat pozostają pierwszym partnerem handlowym Polski. Udział Niemiec w polskim eksporcie ogółem, według wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego za 2019 r., wynosił 27,5 proc. a w imporcie 28,2 proc. Oznacza to, że dla Polski Niemcy są numerem 1. zarówno w eksporcie, jak i imporcie.

CZYTAJ TAKŻE: Co eksportować do Niemiec podczas pandemii

Jednak, co nie mniej ważne, Polska stała się właśnie piątym partnerem handlowym Niemiec – jak poinformowało polskie Ministerstwo Rozwoju nasz kraj według danych za styczeń i luty br. wyprzedził Włochy. Pierwsze dwa miesiące br. przyniosły wzrost we wzajemnych obrotach handlowych rzędu 6,6 proc. W efekcie nasz bilans handlowy z Niemcami osiągnął pułap 21 mld euro.

Start piątej edycji Programu Handlu Zagranicznego

O dalszych perspektywach wzajemnych stosunków gospodarczych w szczególności w kontekście pandemii będą rozmawiać eksperci Programu Handlu Zagranicznego (PHZ). To wspólna proeksportowa inicjatywa Banku BNP Paribas, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), wywiadowni gospodarczej Bisnode oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH dołączyła w br.) organizowana od wiosny 2018 r. Przedsięwzięcie, którego od początku patronem medialnym jest dziennik „Rzeczpospolita” ma na celu zachęcenie kolejnych polskich przedsiębiorców, szczególnie tych z sektora MŚP, do eksportu i inwestycyjnej ekspansji zagranicznej. Rocznie odbywają się dwie edycje programu, wiosenna i jesienna. 8 czerwca br. ruszy piąta już edycja PHZ (tegoroczna edycja wiosenna).

Wpływ pandemii już widoczny

Niestety w całym pierwszym kwartale 2020 r., w rezultacie kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19 nastąpiło pogorszenie wyników wymiany handlowej na linii Polska-Niemcy. Największy wpływ na spadek dynamiki polskiego eksportu do Niemiec miała redukcja w branżach mających kluczowy udział w eksporcie: motoryzacyjnej (spadek o 8,6 proc.), meblarskiej (spadek o 7,2 proc.) i metalurgicznej (spadek o 9,9 proc.) oraz tworzyw sztucznych (spadek o 4,5 proc.). Z kolei na spadek importu z Niemiec największy wpływ miała redukcja importu kluczowych produktów: pojazdów i części do nich (spadek o 13 proc.) oraz maszyn i urządzeń mechanicznych (spadek o 6,7 proc.) i elektrycznych (spadek o 17,3 proc.).

Podczas dwóch pierwszych webinarów pt. „Jak robić biznes w Niemczech – wyzwania i szanse w trakcie i po pandemii” poświęconych bilateralnym relacjom gospodarczym na linii Polska-Niemcy eksperci ds. rynku niemieckiego przeanalizują bieżącą sytuację ekonomiczną nad Renem.

CZYTAJ TAKŻE: Ruszyła czwarta edycja Programu Handlu Zagranicznego

W programie spotkania, które skierowane jest do przedsiębiorców z sektora małych i średnich firm oraz przedsiębiorstw większych tzw. mid-caps zaplanowano m.in. wystąpienie Michała Dybuły, głównego ekonomisty Banku BNP Paribas, który nakreśli aktualną perspektywę makroekonomiczną gospodarki Niemiec w kontekście wpływu pandemii koronawirusa.

– Pandemia koronawirusa mocno uderzyła w niemiecką gospodarkę. PKB obniżył się o 1,9 proc. r/r i 2,2 proc. w stosunku do ubiegłego kwartału, co było najostrzejszym spadkiem od czasu globalnego kryzysu finansowego z 2008 r. – mówi Michał Dybuła.

CZYTAJ TAKŻE: Zatoka Perska (Arabska) to region szukający żywności

– Szczegółowe dane o składowych PKB pojawią się nieco później, jednak według tych już dostępnych można przypuszczać, że jedynym motorem wzrostu był sektor budowlany i konsumpcja rządowa. Natomiast konsumpcja prywatna, inwestycje oraz eksport wpływały negatywnie na wzrost gospodarczy Niemiec – dodaje ekspert Banku BNP Paribas.

Głosy przedsiębiorców

Z kolei o dywersyfikacji łańcucha dostaw będącej pokłosiem pandemii koronawirusa jako szansie dla polskiego biznesu na rynku niemieckim opowie Piotr Lesiak z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, która jest partnerem merytorycznym.

CZYTAJ TAKŻE: Władyczak: Mamy ubezpieczenia eksportowe na czas pandemii

Tradycyjnie już uczestnicy kolejnej odsłony PHZ będą też mogli zapoznać się z opiniami swych kolegów przedsiębiorców, w tym przypadku działających na rynku niemieckim. W panelu dyskusyjnym wraz z przedsiębiorcami i prezesami Banku BNP Paribas, KUKE i Bisnode weźmie też udział Łukasz Chrabański, kierownik zagranicznego biura handlowego PAIH we Frankfurcie nad Menem.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż żywności do Chin podczas epidemii

Najbliższe spotkania w ramach Programu Handlu Zagranicznego poświęcone rynkowi niemieckiemu (dwa), a następnie chińskiemu (również dwa) inaczej niż zazwyczaj, ze względu na zagrożenie epidemiologiczne, odbędą się online.

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym Programu Handlu Zagranicznego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Czy spółki komandytowe powinny płacić podatek dochodowy?

Ministerstwo Finansów chce objąć spółki komandytowe podatkiem dochodowym. Miałoby to nastąpić od 2021 roku. ...

Superbonus czyli włoska szansa dla polskich firm

Remont domu lub mieszkania we Włoszech jest do końca grudnia 2021 r. gratisowy za ...

Koronawirus. Ruszają unijne dotacje obrotowe dla polskich firm z sektora MŚP

Przedsiębiorcy poszkodowani przez epidemię otrzymają kolejny rodzaj pomocy. Na dotacje obrotowe trafi co najmniej ...

Jak zdobyć kenijski rynek materiałów budowlanych i instalacyjnych

Po pierwsze, mówmy tylko o Nairobi. Po drugie, nie myślmy o pojedynczej sprzedaży. Po ...

Przedsiębiorcy chętnie sięgają po kryzysowe ubezpieczenia KUKE

Firmy eksportujące na rynek brytyjski, niemiecki, włoski, czeski i francuski korzystają najczęściej ze specjalnego ...

Konkurencja w sferze handlu w nowej rzeczywistości

Realizacja podstawowych funkcji handlu, względy bezpieczeństwa zdrowotnego i walka o przetrwanie firm i miejsc ...