Promocja żywności – te dziedziny i te rynki mają dać zyski w 2021 r.

Komisja Europejska oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa przedstawiły plany działań promocyjnych dla unijnych i polskich producentów żywności na rynku UE oraz na rynkach trzecich.

Publikacja: 28.07.2020 10:39

Promocja żywności – te dziedziny i te rynki mają dać zyski w 2021 r.

Foto: Źywność organiczna sprzedaje się dobrze w bogatych krajach. Źródło: Adobe Stock

Komisja Europejska przedstawiła projekt założeń rocznego programu prac (RPP), w którym zaproponowała priorytety, a także orientacyjny podział budżetu na rok 2021 w odniesieniu do programów informacyjnych i promocyjnych skierowanych na rynek wewnętrzny Unii Europejskiej i rynek krajów trzecich.

Jakie są cele?

W 2021 r. Komisja Europejska zakłada współfinansowanie programów promocyjnych i informacyjnych na poziomie 173,4 mln euro.

Celem działań informacyjnych i promocyjnych jest zwiększenie konkurencyjności rolnictwa unijnego. A tym samym poprawa równowagi konkurencyjnej zarówno na rynku wewnętrznym, jak i w państwach trzecich. W szczególności działania informacyjne i promocyjne powinny mieć na celu podniesienie wiedzy konsumentów o zaletach unijnych produktów rolnych i metod produkcji oraz podniesienie wiedzy o unijnych systemach jakości oraz ich lepszą rozpoznawalność.

CZYTAJ TEŻ: Zatoka Perska (Arabska) to region szukający żywności

Ponadto, działania te powinny zwiększyć konkurencyjność, spożycie i widoczność unijnych produktów rolnych zarówno w Unii, jak i poza nią, a także udział tych produktów w rynku, przy zwróceniu szczególnej uwagi na rynki w państwach trzecich o najwyższym potencjale wzrostu.

CZYTAJ TEŻ: Czeska „ustawa żywieniowa” poczeka. To dobra wiadomość dla polskiej spożywki

W przypadku poważnych zakłóceń na rynku, utraty zaufania konsumentów lub innych szczególnych problemów działania te powinny pomóc przywrócić normalne warunki rynkowe. Takie działania informacyjne i promocyjne powinny z pożytkiem uzupełniać i wzmacniać działania realizowane przez państwa członkowskie. Aby osiągnąć cele, działania informacyjne i promocyjne powinny być nadal wdrażane zarówno w Unii, jak i poza nią.

Gdzie i ile?

Roczny program prac przewiduje na programy proste 86 mln euro. W ramach tego wsparcia unijne, w tym polskie przedsiębiorstwa, szczególnie MŚP, będą mogły zadbać o swoje produkty zaliczane do kategorii systemów jakości UE (oznaczenia geograficzne, znak graficzny produktów rolnych wysokiej jakości, specyficznych dla regionów najbardziej oddalonych).

CZYTAJ TEŻ: Kontrola żywności. Nieuczciwe firmy można już wskazywać z nazwy

Ponadto, w tej grupie o środki finansowe będą mogły skorzystać firmy wytwarzające produkty ekologiczne. Trzecim obszarem są środki na programy podkreślające specyfikę metod unijnej produkcji rolnej (bezpieczeństwo żywności, identyfikowalność, autentyczność, etykietowanie, aspekty żywieniowe i zdrowotne, dobrostan zwierząt, zrównoważony rozwój itd.) oraz cechy produktów UE pod względem jakości, walorów smakowych, różnorodności lub tradycji.

Jeśli zaś chodzi o kierunki geograficzne promocji, to KE na programy informacyjne i promocyjne skierowane na rynek krajów trzecich chce w przyszłym roku wydać łącznie 61 mln euro.

CZYTAJ TEŻ: Na Bliskim Wschodzie pojawiają się nowe szanse dla producentów żywności

Na promocję w Azji (priorytetowe rynki to: Chiny, Japonia, Korea Południowa) Komisja chce przeznaczyć 21 mln euro, a w obszarze NAFTA (USA, Kanada, Meksyk) 13 mln euro. Z kolei na programy informacyjne i promocyjne na innych obszarach geograficznych KE zamierza przeznaczyć 17 mln euro.

Co będzie promowane?

Na rynku unijnym oraz rynkach trzecich Komisja Europejska chce promować systemy jakości UE (oznaczenia geograficzne, znak graficzny produktów rolnych wysokiej jakości, specyficznych dla regionów najbardziej oddalonych) lub specyfikę metod unijnej produkcji rolnej (bezpieczeństwo żywności, identyfikowalność, autentyczność, etykietowanie, aspekty żywieniowe i zdrowotne, dobrostan zwierząt) oraz cechy produktów UE pod względem jakości, walorów smakowych, różnorodności lub tradycji.

CZYTAJ TEŻ: Nowe idee w sprzedaży żywności do Chin

Obecnie trwają konsultacje publiczne nad celami i kierunkami promocji. Gdy roczny program prac zostanie ostatecznie zatwierdzony w każdym kraju członkowskim ministerstwo rolnictwa oraz rządowe agendy, odpowiedzialne za wspieranie i promocję żywności, opublikują zasady korzystania z tych narzędzi.

40 wydarzeń na całym świecie

W Polsce Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) przygotował na 2021 rok własną ofertę promocji polskiego rolnictwa i polskiej żywności za granicą. Oferta obejmuje 40 wydarzeń w trzydziestu krajach (12 w Azji, 10 w Europie, 3 na Bliskim Wschodzie, 2 w Afryce, 1 w Ameryce Północnej, 1 w Ameryce Środkowej, 1 w Ameryce Południowej.

CZYTAJ TEŻ: Branża rolno-spożywcza oczekuje tarczy proeksportowej

Według KOWR główne rynki, na których powinno być plasowana polska żywność to: Niemcy (5 wydarzeń), Stany Zjednoczone (2 wydarzenia), w Japonii  (2 wydarzenia), Singapur (2 wydarzenia), Czechy (2 wydarzenia), RPA (2 wydarzenia), Holandia (2 wydarzenia), Chiny (2 wydarzenia). Dla pozostałych krajów planowany jest udział tylko w jednych targach.

Należy podkreślić, że oferta targowa dotyczy wydarzeń mających markę i pozycję, nie tylko w skali danego kraju, ale również regionu czy świata.

CZYTAJ TEŻ: Przyjaźniejsze ubezpieczenia eksportowe na czas pandemii

Polscy producenci żywności powinni zwrócić uwagę na Wietnam. 1 sierpnia 2020 r. wejdzie życie umowa o wolnym handlu między Unią Europejską a Wietnamem, która już w pierwszym roku jej obowiązywania przewiduje znaczną liberalizację rynku wietnamskiego dla unijnej – w tym rzecz jasna polskiej – żywności.

Plan zagranicznych działań promocyjnych KOWR na 2021 r.

1 15-24.01.2021 Niemcy Berlin International Green Week Berlin “Grüne Woche”
2 17-19.01.2021 USA San Francisco Winter Fancy Food Show
3 26-29.01.2021 Niemcy Essen IPM- ESSEM
4 31.01.-03.02.2021 Niemcy Kolonia ISM Cologne
5 17-19.02.2021 Japonia Tokio SMTS
6 17-20.02.2020 Niemcy Norymberga BIOFACH
7 21–25.02.2021 ZEA Dubaj GULFOOD
8 02.-05.03.2021 Singapur Singapur Food & Hotel Asia
9 09-12.03.2021 Japonia Tokio FOODEX JAPAN
10 22-24.03.2021 Wlk. Brytania Londyn International Food & Drink Event (IFE)
11 marzec 2021 Meksyk Guadalajara Alimentaria Mexico
12 11-14.04.2021 Czechy Brno SALIMA
13 21-23.04.2021 Chiny Shenzhen Anufood China
14 17-20.05.2021 Hiszpania Barcelona Alimentaria
15  maj 2021 Brazylia Sao Paulo APAS
16  maj 2021 Chiny Szanghaj SIAL China
17  maj 2021 Serbia Nowy Sad Novi Sad International Agricultural Fair
18  maj 2021 Korea Płd. Seul Seoul Food & Hotel
19  maj/czerwiec 2021 Bangkok Tajlandia THAIFEX
20 20-22.06.2021 RPA Johannesburg Africa’s Big7
21 czerwiec 2021 Malezja Kuala Lumpur MIFB (Malaysian International Food & Beverage Trade Fair)
22 czerwiec 2021 Holandia Amsterdam GREENTECH
23 27-29.06. 2021 Nowy Jork USA Summer Fancy Food
24 czerwiec 2021 Tajwan Taipei FOOD TAIPEI
25 sierpień 2021 Czechy Czeskie Budziejowice Ziemia Żywicielka
26 sierpień 2021 Filipiny Manila WOFEX
27 sierpień 2021 Wietnam Ho Chi Minh City Vietfood & Beverages
28 sierpień 2021 Hongkong Hongkong HKTDC Food Expo
29 sierpień 2021 Słowacja Nitra Agrokomplex
30 28-30.09.2021 Singapur Singapur Speciality & Fine Food Asia
31 wrzesień 2021 Indie Mumbaj Annapoorna Anufood India
32 09-13.10.2021 Niemcy Kolonia ANUGA
33 październik/listopad 2021 Rumunia Bukareszt INDAGRA
34 listopad 2021 Arabia Saudyjska Rijad/Jeddah Foodex Saudi
35 listopad 2021 Białoruś Mińsk Prodexpo
36 listopad 2021 Izrael Tel Awiw Israfood
37 listopad 2021 Szwecja Malmo Nordic Organic Food Fair
38 listopad 2021 Indonezja Jakarta Sial Interfood
39 listopad 2021 Holandia Amsterdam Free From Functional Food EXPO
40 grudzień 2021 Egipt Kair FOOD AFRICA CAIRO

Źródło: KOWR.

Niewątpliwie warto już dziś śledzić przedstawione propozycje, aby skorzystać z jednego lub kilku programów promocji czy to wprost ze środków Komisji Europejskiej czy też narodowego programu przygotowanego przez KOWR.

Eksport
Czas na dobry sezon trójmiejsko-brytyjski w biznesie
Eksport
Wielka Brytania to wicelider odbiorców polskiej żywności
Eksport
Polska wołowina i wieprzowina trafią na ponad stumilionowy rynek
Eksport
Nastroje eksportowe w Niemczech nieco lepsze
Eksport
Dwucyfrowe wzrosty i duża korzyść dla Polski w handlu z Wielką Brytanią