Polski sprzęt AGD zalewał Europę. Teraz jednak eksport spada

W Polsce produkuje się coraz więcej lodówek. Źródło: Adobe Stock

Do wybuchu pandemii polski sprzęt AGD i jego eksport miały się bardzo dobrze. Teraz trwa mozolne odrabianie strat po przestojach produkcyjnych.

Polski sprzęt AGD to potęga. Polska jest już od kilku lat największym producentem sprzętu AGD w Europie i dzięki kolejnym inwestycjom firm z czołówki branży wciąż umacnia się na tej pozycji. Zarówno przez nowe fabryki, jak i linie produkcyjne, po unowocześnianie produkcji, dzięki czemu z taśm istniejących zakładów zjeżdża coraz więcej sztuk pralek, lodówek czy kuchni.

CZYTAJ TEŻ: Ciurzyńska: Łapiemy szanse spowodowane przerwanymi łańcuchami dostaw

85 proc. produkcji dużego AGD trafia na eksport – wartościowo to 18,5 mld zł. W ostatnich latach wartość wysyłanego za granicę sprzętu rosła w ślad za rosnącą produkcją. Jak podaje organizacja APPLiA Polska, krajowa produkcja dużego sprzętu AGD w 2019 r. wzrosła o 4 proc., do 23,5 mln sztuk. Oznacza to, iż z taśm zjechało równo 1 mln sztuk więcej.

Widać oznaki poprawy

W branży AGD pośrednio i bezpośrednio pracuje już ponad 100 tys. osób, a wartość produkcji to ponad 21 mld zł. Koniunktura w kraju także firmom sprzyja, wartość wydatków na AGD w Polsce to 10 mld zł, a 80 proc. to duży sprzęt.

CZYTAJ TEŻ: Eksport do Stanów Zjednoczonych rośnie mimo pandemii

Ten rok oczywiście przyniesie inne trendy. W okresie styczeń–kwiecień 2020 r. wartość eksportu wyniosła 1,2 mld euro, co oznacza w ujęciu rocznym spadek o 14 proc. Sytuacja mocno się różni w zależności od poszczególnych rynków. Niemcy, czyli zdecydowanie największy odbiorca AGD z Polski, z 24-proc. udziałem w eksporcie w 2019 r., teraz trzymają się najmocniej. Spadek eksportu na ten rynek wyniósł tylko 3 proc., podobnie jak w przypadku Szwecji. Jednak już eksport do Francji spadł o 17 proc., a do Wielkiej Brytanii czy Włoch ponad 30 proc. Z kolei na rynek hiszpański trafiło aż ponad 80 proc. sprzętu mniej.

Firmy AGD zwiększają produkcję

– Jesteśmy obecni w różnych kanałach dystrybucji z racji wielu różnych klientów, więc widzimy, iż w pewnych krajach handel online rozwijał się jeszcze mocniej niż w Polsce, gdzie odpowiada za ok. 20 proc. sprzedaży, przynajmniej w naszym sektorze. Mamy też wielu dystrybutorów np. w galeriach handlowych, które mocno odczuły zamrożenie gospodarki. Kwiecień to w zasadzie tylko sprzedaż online, choć w Polsce są też sklepy z elektroniką, które nie przekraczały 2 tys. mkw. powierzchni, i one działały cały czas, choć raczej nie w dużych miastach. W efekcie mieliśmy w Polsce spadki o ponad 25 proc., a wcześniejsze estymacje mówiły o ponad 50 proc. – mówi Michał Rakowski, członek zarządu Amiki.

CZYTAJ TEŻ: Kryzys nie oddzieli nas od Niemiec

– Były też kraje, gdzie spadki były głębsze niż w Polsce, jak Francja, Hiszpania, rynki wschodnie. Kwiecień w Europie oznaczał niemal zupełne zamrożenie gospodarki, przy czym warto podkreślić, że w miarę normalnie funkcjonowała duża niemiecka gospodarka. Zdecydowanie pomogło nam pozycjonowanie marki, gdzie dobra relacja jakości do ceny w obecnej sytuacji jest ogromnym kapitałem – dodaje Rakowski.

CZYTAJ TEŻ: Eksporterzy zdają trudny test

Rozwijają się też nowe kategorie, w niecały rok od rozpoczęcia produkcji w nowej fabryce zmywarek BSH w Łodzi wyprodukowano milionowe urządzenie.

CZYTAJ TEŻ: Vademecum Eksportera

– Pobicie rekordu w tak krótkim czasie szczególnie cieszy, biorąc pod uwagę trudności wynikające z rozwoju pandemii na świecie – mówi Gerald Wegner, dyrektor fabryki zmywarek.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Firmy nie są gotowe na nagłą automatyzację

Epidemia koronawirusa postawiła przedsiębiorców przed koniecznością szybszej robotyzacji i automatyzacji. Tymczasem ponad dwie trzecie ...

Koronawirus. Nowe wydatki znajdą się w kosztach

Przedsiębiorcy, którzy ze względu na pandemię koronawirusa musieli zapłacić kary umowne bądź odszkodowania będą ...

Rubel nie jest już przeszkodą w handlu z Rosją

Bank Gospodarstwa Krajowego potwierdza już akredytywy wystawione w rublu, a KUKE może takim transakcjom ...

5 najczęstszych błędów w promocji polskiej żywności w Chinach

Tylko w ostatnich dziesięciu latach setki polskich firm wzięły udział w dziesiątkach wystaw handlowych ...

Jak prawidłowo stosować zmienioną skalę PIT i wyższe koszty

Prawidłowe obliczenie zaliczki na PIT według nowej, obowiązującej od początku października skali PIT, sprawia ...

Prezenty biznesowe w dobie pandemii

Pandemia odbiła się na budżetach, które firmy przeznaczały na świadczenia pozapłacowe i benefity. Przedsiębiorcy ...