Jak robić biznes z Włochami i we Włoszech – przewodnik

Przewodnik pt. „Z ziemi polskiej do włoskiej. Jak robić biznes z Włochami i we Włoszech” to publikacja przygotowana w ramach PHZ.
Przewodnik pt. „Z ziemi polskiej do włoskiej. Jak robić biznes z Włochami i we Włoszech” to publikacja stworzona przez praktyków, aby pomóc polskim eksporterom i inwestorom.

Można się już zapoznać z przewodnikiem pt. „Z ziemi polskiej do włoskiej. Jak robić biznes z Włochami i we Włoszech”. To publikacja stworzona przez praktyków, aby pomóc polskim eksporterom i inwestorom.

Polscy przedsiębiorcy od lat robią interesy z Włochami, zarówno w Polsce, jak i na Półwyspie Apenińskim. Włochy od lat plasują się w czołówce naszych najważniejszych partnerów gospodarczych. Dość przypomnieć, że w roku wejścia Polski do Unii Europejskiej (2004 r.) Italia była drugim najważniejszym rynkiem eksportowym dla naszego kraju z udziałem na poziomie 7,6 proc. Teraz Włochy są piątym odbiorcą naszych towarów, za: Niemcami, Czechami, Wielką Brytanią i Francją. Jeśli jednak spojrzymy na łączne obroty (eksport i import), to wynik 22,6 mld euro (dane zbiorcze za 2019 r.) stawia Italię już na trzecim miejscu naszych najważniejszych partnerów, zaraz za Niemcami i Chinami.

CZYTAJ TEŻ: Sztuczna inteligencja pomaga włoskiej gospodarce i fiskusowi

Co ciekawe, mimo stale rosnącego eksportu z Polski do Włoch te ostatnie są jednym z trzech zaledwie państw UE, z którymi w 2019 r. zanotowaliśmy ujemne saldo w obustronnym handlu. Pozostałe dwa kraje to Irlandia i Malta. Przy czym deficyt z Włochami jest oczywiście największy. W 2019 r. wyniósł on 1,1 mld euro. Jak wskazuje Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, z Włoch importujemy głównie: części i akcesoria samochodów (5,2 proc. udziału w 2019 r.), samochody ciężarowe (3,2 proc.), leki złożone przygotowane do sprzedaży detalicznej (2,6 proc.), rury, przewody rurowe i profile z otwartym szwem lub nitowane (2,0 proc.) oraz silniki spalinowe z zapłonem iskrowym (1,9 proc.).

Ujemne saldo w handlu z Włochami może dopingować polskie firmy do zwiększenia eksportu do Włoch. Coraz więcej firm tam eksportuje i to pomimo słabszej często (w porównaniu z kontrahentami z innych krajów) tzw. moralności płatniczej. Na rynek włoski eksportujemy głównie: samochody osobowe (ok. 8 proc. udziału w 2019 r.), części i akcesoria samochodów (5,1 proc.), cygara, cygaretki i papierosy (3,4 proc.), aparaturę odbiorczą dla telewizji, monitory, projektory wideo (3,2 proc.), mięso wołowe świeże lub schłodzone (2,9 proc.) oraz silniki spalinowe z zapłonem iskrowym (2,8 proc.).

CZYTAJ TEŻ: Superbonus czyli włoska szansa dla polskich firm

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw inwestuje też na Półwyspie Apenińskim, aby przywołać tylko przykłady firm takich jak: Bioton, Boryszew, Comarch, Oknoplast czy Wielton.

Zainteresowanie polskich przedsiębiorców robieniem interesów z Włochami jest niezmiennie duże. Potwierdziła to także wysoka frekwencja uczestników spotkań poświęconych włoskiemu rynkowi, które odbyły się w 2019 r. w ramach Programu Handlu Zagranicznego (PHZ) w ośmiu miastach wojewódzkich. Teraz Bank BNP Paribas, który jest głównym organizatorem PHZ, przedstawia kolejną formę pomocy dla przedsiębiorców zainteresowanych robieniem biznesu na Półwyspie Apenińskim. Jest nią przewodnik o rynku włoskim „Z ziemi polskiej do włoskiej. Jak robić biznes z Włochami i we Włoszech”.

Autorzy przewodnika to praktycy

Przewodnik przygotowali praktycy. Jego główna autorka Anna Czerwińska jest ekonomistą, doradcą podatkowym i księgowym. Prowadzi kancelarię doradztwa podatkowego w Maceracie (region Marche) – Studio Tributarista Anna Czerwińska, partner Studio Farina & Torresi. To ekspertka z dziedziny zarządzania przedsiębiorstwem. Specjalizuje się w doradztwie podatkowym, wycenie i umiędzynarodowieniu przedsiębiorstw oraz analizie inwestycji. Doradza polskim firmom działającym w Italii.

To także autorka poradnikowych tekstów na portalu www.firma.rp.pl, gdzie w dziale „Nowe rynki” (zakładka Włochy) pisze o aspektach prowadzenia biznesu we Włoszech, objaśniając polskim przedsiębiorcom m.in. zawiłości włoskiego systemu podatkowego, ale też kwestie pracownicze czy ostatnio szczegóły włoskiej tarczy pomocowej dla firm.

CZYTAJ TEŻ: Czas trwania budowy a powstanie zakładu zagranicznego we Włoszech

Z kolei autor rozdziału o formach prowadzenia działalności gospodarczej we Włoszech to Alfio Mancani – włoski adwokat należący do Izby Adwokackiej w Katanii, jak również do Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie. Od lat mieszka i pracuje w Polsce. Jest koordynatorem tzw. Italian Desk w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka (DZP).

CZYTAJ TEŻ: Ochrona pracowników delegowanych do Włoch

– O Włoszech napisano wiele przewodników, ale niemal wszystkie traktują o walorach turystycznych Italii. Nasz przewodnik jest jedną z pierwszych, jeśli nie pierwszą publikacją tak obszernie omawiającą kwestie ekonomiczno-gospodarcze i wskazującą od strony praktycznej, jak prowadzić interesy we Włoszech. Chodzi tu zarówno o eksport na tamtejszy rynek, jak i inwestycje – mówi Anna Czerwińska.

Wiele porad i informacji

W przewodniku znajdziemy informacje o tamtejszym rynku (specyfika, potencjał, zachęty inwestycyjne), aspektach prawnych i podatkowych prowadzenia firmy, o szansach rynkowych, a także wspomniane już przykłady polskich firm inwestujących we Włoszech. Jednak przede wszystkim to duża dawka informacji praktycznych. Znajdziemy tam m.in. porady, jak wejść na rynek włoski i na nim pozostać, oraz skrócony spis kontaktów przydatnych we współpracy z Włochami. Autorka wskazała też główne problemy, z którymi może się spotkać polski przedsiębiorca/inwestor we Włoszech i ich potencjalne rozwiązania.

CZYTAJ TEŻ: Budowa elektrowni wiatrowych we Włoszech przez polskich podwykonawców a przepisy VAT

Opisano też włoską kulturę biznesu. – Mówiąc o naszej kulturze biznesu, często żartuję, że jestem punktualny jak włoski zegarek – mówi Emiliano Castagna, wiceprezes i członek zarządu Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce. A już zupełnie poważnie dodaje, że włoska i polska kultura robienia interesów są bardzo zbliżone. – Oba nasze narody są otwarte, gościnne i pracowite, także dlatego od lat mieszkam i pracuję w Polsce – dodaje Castagna.

CZYTAJ TEŻ: Pracownik delegowany do Włoch, a koronawirus

– Robienie biznesów przez Włochów często wygląda na nieuporządkowane, ale efekt finalny jest jednak zwykle satysfakcjonujący, a tym, co cechuje Włochów, jest kreatywność. Podobnie jak my zawsze znajdą wyjście z trudnej sytuacji. Są też, jak Polacy, bardzo elastyczni w działaniu – podkreśla Anna Czerwińska.

Oby do targów

W przewodniku znajdziemy też listę najważniejszych targów i imprez wystawienniczych we Włoszech. Teraz, z powodu pandemii koronawirusa, polscy przedsiębiorcy nie mogą udać się na targi np. do Mediolanu czy Bolonii, ale oczekując na przyszłe wydarzenia targowe mogą zagłębić się w lekturę przewodnika „Z ziemi polskiej do włoskiej. Jak robić biznes z Włochami i we Włoszech”.

Przewodnik jest bezpłatny i dostępny dla przedsiębiorców z sektora MŚP i korporacji po kontakcie z centrami biznesowymi banku.

 

Program Handlu Zagranicznego

Trwa szósta już edycja Programu Handlu Zagranicznego (PHZ). Realizowany od wiosny 2018 r. PHZ to wspólna proeksportowa inicjatywa Banku BNP Paribas (główny organizator), KUKE, wywiadowni gospodarczej Bisnode oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Program organizowany jest w cyklu wiosenno-jesiennym (po dwie edycje rocznie). Jego celem jest wsparcie polskich firm, szczególnie tych z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, ale też średnich korporacji, tzw. mid caps, w eksporcie i ekspansji zagranicznej. Podczas pięciu dotychczasowych edycji PHZ analizowano perspektywy polskiego eksportu, przede wszystkim pod kątem najbardziej perspektywicznych rynków eksportowych w ujęciu geograficznym. W szóstej edycji omawiane są szanse polskiego eksportu w kontekście sektorowo-branżowym, a także globalnych wyzwań, np. brexitu. Dwa najbliższe spotkania będą poświęcone właśnie dwustronnej wymianie handlowej na linii Polska–Wielka Brytania w świetle wyjścia tej ostatniej z UE.

 

POWIEDZIELI „RZECZPOSPOLITEJ”

 

Jerzy Śledziewski, wiceprezes zarządu Banku BNP Paribas

Jerzy Śledziewski, wiceprezes Banku BNP Paribas
Jerzy Śledziewski, wiceprezes zarządu Banku BNP Paribas. Foto: Dariusz Iwanski

Bank BNP Paribas jest częścią Grupy BNP Paribas, która jest jedną z trzech największych światowych instytucji finansowych wspierających globalny handel. To zarówno zobowiązuje, jak i dopinguje nas do tego, aby najpierw inspirować, a następnie wspierać polskich przedsiębiorców wszelkimi dostępnymi instrumentami finansowymi, ale też wiedzą, informacjami i kontaktami, w ich działaniach eksportowych oraz tych związanych z międzynarodową ekspansją kapitałowo-inwestycyjną. W przypadku naszego kraju eksport jest szczególnie ważny. To jeden z motorów naszej gospodarki. Chcąc czynnie wspierać rodzimych eksporterów, w 2018 r. Bank BNP Paribas powołał do życia proeksportową inicjatywę pn. Program Handlu Zagranicznego (PHZ). Zaprosiliśmy do niej też inne instytucje wspierające sprzedaż polskich towarów i usług za granicą. Są to: KUKE, Bisnode i Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Wspólnie służymy polskim eksporterom. W 2019 r. część spotkań w ramach PHZ poświęciliśmy rynkowi włoskiemu. Teraz kontynuujemy wątek współpracy z Włochami, przedstawiając przedsiębiorcom przewodnik pt. „Z ziemi polskiej do włoskiej. Jak robić biznes z Włochami i we Włoszech”.

 

Piotr Jabłoński, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu w Banku BNP Paribas

Piotr Jabłoński, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu w Banku BNP Paribas
Piotr Jabłoński, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu w Banku BNP Paribas. Źródło: BNP Paribas

Włochy najczęściej postrzegamy w kontekście turystycznym. Podziwiamy włoskie atrakcje, zabytki i kuchnię, ale warto też docenić dwustronne relacje gospodarcze. Tym bardziej że są one od wielu lat znaczące, a wzajemna wymiana handlowa wciąż rośnie. W 2019 r. łącznie polsko-włoskie obroty handlowe osiągnęły rekordowy poziom 22,6 mld euro. Stawia to Włochy na trzecim miejscu naszych najważniejszych partnerów, zaraz za Niemcami i Chinami. Jako organizatorzy Programu Handlu Zagranicznego ten wciąż rosnący potencjał wzajemnych relacji gospodarczych analizowaliśmy podczas ośmiu spotkań w wybranych miastach wojewódzkich w 2019 r. W naszą inicjatywę zaangażowały się m.in.: Ambasada Włoch w Polsce, Italian Trade Agency oraz Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce. Teraz zainteresowanym handlem z Włochami przedstawiamy przewodnik pt. „Z ziemi polskiej do włoskiej. Jak robić biznes z Włochami i we Włoszech”. To publikacja przygotowana przez praktyków na co dzień obsługujących transakcje polsko-włoskie. Przewodnik to duża dawka przydatnych dla firm informacji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zrównoważony rozwój – warsztaty dla MŚP

Przedsiębiorcy z sektora MŚP mogą skorzystać z bezpłatnych warsztatów dotyczących zrównoważonego rozwoju. Cykl organizuje ...

Najpierw subwencja, potem podatek.

Subwencja – czy umorzona pomoc z tarczy jest opodatkowana?

Przedsiębiorca walczący ze skutkami COVID-19 otrzymał wsparcie z tarczy finansowej. Spełnił też warunki do ...

Konkurencja w sferze handlu w nowej rzeczywistości

Realizacja podstawowych funkcji handlu, względy bezpieczeństwa zdrowotnego i walka o przetrwanie firm i miejsc ...

Co potrafią innowatorzy z Mazowsza

Smart Berries, Solhotair i SensoriumLab to firmy – laureaci tegorocznej edycji konkursu „Startuj z ...

Jak pokonać problemy kadrowe w małej firmie

Już dwie trzecie mikro, małych i średnich firm obawia się pogorszenia swojej sytuacji z ...

Firmy nie zapłacą mniejszego VAT – stawki pozostaną bez zmian

1 stycznia 2021 r. nie będzie, tak jak zapowiadano, momentem, w którym powrócimy do ...