Ze wsparcia będą mogli skorzystać przedsiębiorcy którzy z powodu zatrucia Odry znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej. tj. uzyskali przychód z działalności w miesiącu wskazanym w rozporządzeniu niższy o co najmniej 50 proc. w stosunku do uzyskanego w jednym z dwóch miesięcy poprzedzających albo w tym samym miesiącu roku poprzedniego. Ma ono przysługiwać w wysokości 3010 zł za każdego ubezpieczonego zgłoszonego do 31 lipca 2022 r. do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych (z datą powstania ubezpieczeń nie późniejszą niż 1 lipca 2022 r.). Świadczenie będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wniosek o jego przyznanie trzeba będzie złożyć wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie udostępnionym przez ZUS. Wśród danych osobowych, numeru NIP, PESEL, adresu prowadzenia działalności, rachunku bankowego, wniosek powinien zawierać oświadczenie wnioskodawcy (płatnika składek) potwierdzające rodzaj przeważającej na 1 lipca 2022 r. działalności oznaczonej kodem PKD (ich wykaz będzie wskazany w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy) oraz uzyskany przychód i jego spadek. A także oświadczenia wnioskodawcy o spełnieniu warunków, uzyskania świadczeniach pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Czytaj więcej
Przedsiębiorcy znad Odry, którzy wskutek katastrofy ekologicznej ponieśli szkody, mogą część z nich rozliczyć w kosztach. Jeśli jednak dostaną od państwa klasyczne świadczenia odszkodowawcze, będą jeszcze musieli rozliczyć się ze skarbówką.
ZUS ma wypłacać jednorazowe świadczenie niezwłocznie po wyjaśnieniu ostatniej okoliczności mającej wpływ na prawo do świadczenia i jego wysokość, na rachunek bankowy zewidencjonowany na koncie płatnika składek. Odmowa przyznania świadczenia następować będzie w drodze decyzji, od której przysługiwać będzie odwołanie do sądu według zasad Kodeks postępowania cywilnego dla postępowań w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych.
Przepisy mają wejść w życie z mocą od 1 sierpnia 2022 r.