W interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z maja 2019 r. (0111-KDIB3-1.4012.186.2019.2.KO) określono, że: ,,Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca co do zasady nie powinien wystawić faktury końcowej w przypadku otrzymania i udokumentowania zaliczki obejmującej całą zapłatę za dostawę. Jednocześnie należy zaznaczyć, że obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie zabraniają wystawiania faktur końcowych, które będą dodatkowym dowodem potwierdzającym dokonanie sprzedaży i z których wynikać będzie, że należność w całości została uregulowana. Jeżeli zatem w przypadku, gdy Wnioskodawca wystawi fakturę końcową w momencie wydania towaru, gdy uprzednio do tej samej transakcji wystawił fakturę zaliczkową (100 proc.), w takiej fakturze końcowej powinien zostać „wyzerowany podatek”. Ponadto, faktura ta powinna zawierać numer faktury (faktur) wystawionej przed dokonaniem dostawy. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż nie jest zabronione wystawianie faktur końcowych „zerowych”, jest prawidłowe.”
Zaliczka i dostawa w tym samym miesiącu
Podatnicy mogą mieć również wątpliwości, co zrobić w sytuacji, gdy w tym samym miesiącu ma miejsce wpłata zaliczki i dostawa towaru lub wykonie usługi. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, nie określają jak postąpić w takim przypadku. Ukazało się kilka interpretacji indywidualnych, rozwiewających wątpliwości w tym temacie.
W interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 maja 2014 r. (IPPP3/443-186/14-2/SM) określono, że: ,,W przypadku, gdy w tym samym okresie rozliczeniowym (miesiącu) Spółka otrzyma zaliczkę na poczet dostawy, jak również dokona samej dostawy towaru, nie ma obowiązku wystawienia odrębnej faktury na udokumentowanie zaliczki (termin na wystawienie faktury zaliczkowej i końcowej jest taki sam). Spółka może wystawić jedną fakturę, zawierającą elementy, o których mowa w art. 106e-106f ustawy, w której opodatkuje całość dokonanej dostawy (łącznie z kwotą otrzymanej zaliczki).”
Interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 marca 2018 r. (0114-KDIP1-3.4012.111.2018.1.ISZ) jest potwierdzeniem wcześniej cytowanej opinii: ,,Jednocześnie, stosownie do art. 19a ust. 1 i ust. 8 ustawy, w przypadku, gdy otrzymana zaliczka na poczet dostawy towarów oraz realizacja dostawy mają miejsce w tym samym miesiącu (okresie rozliczeniowym), wówczas obowiązek podatkowy (i obowiązek udokumentowania zdarzenia, o którym mowa w art. 106i i art. 106f ustawy), zarówno dla zaliczki, jak i dostawy towarów, powstają w tym samym miesiącu (okresie rozliczeniowym).
Wobec powyższego Spółka może zrezygnować z wystawienia faktury zaliczkowej i ograniczyć się do wystawiania faktury zawierającej elementy, o których mowa w art. 106e-106f ustawy, w której uwzględni całość dokonanej dostawy (łącznie z kwotą otrzymanej zaliczki lub zaliczek).
W takim przypadku właściwe jest dokumentowanie dokonania transakcji poprzez wystawienie jednego dokumentu – faktury rozliczeniowej, której treść będzie poszerzona o dane wskazane w art. 106f ustawy o VAT, tj.: kwotę zapłaty, kwotę podatku, datę i kwotę brutto otrzymanej zaliczki. Zaznaczyć przy tym należy, że wystawienie dwóch faktur tj. faktury na zaliczkę i faktury na ostateczne rozliczenie – również nie jest błędem.”