Czas pandemii i kłopoty przedsiębiorców w związku z wprowadzanymi ograniczeniami powodują, że wielokrotnie stają oni przed trudnymi decyzjami, które mogą pozwolić im przetrwać. Jedną z opcji są zmiany w posiadanych umowach leasingu, np. w harmonogramie spłat bądź sprzedaż przedmiotów leasingowanych. Minister finansów postanowił w interpretacji ogólnej uporządkować kwestie związane z rozliczeniem podatkowym takich decyzji.
CZYTAJ TEŻ: Próbki i prezenty w świetle przepisów ustawy o podatku VAT
Leasing – umowę można zmienić
Jedną z możliwości, jakie mają leasingobiorcy są zmiany w podpisanych umowach. Jeśli na taki ruch przedsiębiorcy się zdecydują muszą przede wszystkim sprawdzić czy modyfikacje nie wpłyną na klasyfikację posiadanych kontraktów – czy nadal spełnione są warunki traktowania umowy jako leasingu finansowego bądź operacyjnego. Od tego bowiem zależy sposób rozliczenia z fiskusem.
Modyfikacje umowy leasingu mogą dotyczyć m.in. zmiany harmonogramu płatności poprzez:
- obniżenie wartości wymagalnych rat leasingowych wskutek wydłużenia okresu trwania umowy,
- zwiększenie wartości wymagalnych rat leasingowych wskutek skrócenia okresu trwania umowy (jednak na okres nie krótszy niż 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji danego przedmiotu leasingu),
- zawieszenie przez określony okres płatności rat,
- obniżenie przez określony okres płatności rat,
- wydłużenie okresu trwania i obniżenie wartości wymagalnych rat leasingowych, przy jednoczesnym zawieszeniu przez określony okres płatności rat oraz zwiększenie/zmniejszenie wysokości rat leasingowych po upływie danego okresu (o wartość niespłacanej przez dany okres części kapitałowej rat leasingowych).