Praca zdalna aktualnie jest uregulowana w art. 3 tzw. ustawy antycovidowej (ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem tego rodzaju sposób wykonywania pracy jest tymczasowy i wiąże się z obowiązywaniem w Polsce stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu.
Praca zdalna – ogromna potrzeba regulacji
Z raportu „Voice of the European workforce” dotyczącego badania pracy zdalnej w Europie, w tym również w Polsce, przygotowanego przez firmę Deloitte wynika, że w przypadku Polski 57 proc. pracowników oczekuje, że po pandemii nadal częściej będzie pracować zdalnie. Uzyskana przez nich dzięki epidemii autonomia – wbrew oczekiwaniom pracodawców – nie doprowadziła do zapaści, ale wręcz poprawy ich efektywności i wydajności. Polscy pracownicy szybko dostosowali się do nowego systemu. Zmiana godzin pracy i bardziej elastyczny jej harmonogram szybko przyjął się u polskich pracowników. Polacy (47 proc.) w badaniu podkreślili, że w dostosowaniu się do nowych warunków pomogło zaufanie ze strony współpracowników. Oczekiwania pracowników są więc wielkie. Również dla pracodawców ten sposób pracy, który przed pandemią SARS-Cov-2 nie był do przyjęcia, obecnie jest oczekiwany, bo widzą w nim wymierne ekonomiczne korzyści dla swoich firm.
Praca zdalna na bazie telepracy
Obecna regulacja pracy zdalnej jest tymczasowa. W związku z oczekiwaniami i okresowością obowiązywania aktualnych przepisów Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii (MRPiT) przygotowało zmiany w Kodeksie pracy, które pozwolą stronom stosunku pracy uregulować go według własnych potrzeb w taki sposób, aby zabezpieczyć interesy obu stron. Przedstawiona regulacja nie obejmie swoim zakresem tylko tego, co wprowadzono ustawą antycovidową, ale idzie dalej, bo praca zdalna zastąpi również obecną telepracę. Z tą różnicą, że dobre rozwiązania telepracy nie tylko zostaną zachowane, ale posłużyły jako legislacyjna baza dla jednolitej regulacji pracy zdalnej.
Wizja zdalnej pracy
Projektodawca, czyli MRPiT oraz partnerzy społeczni podkreślali, że regulacja pracy zdalnej musi zachować jej maksymalną elastyczność.
Projekt definiuje pracę zdalną, którą będzie praca polegająca na wykonywaniu pracy całkowicie lub częściowo w miejscu zamieszkania pracownika lub w innym miejscu ustalonym przez pracownika i pracodawcę, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.