Od 1 lipca 2021 r. KRS dla firm już tylko w wersji elektronicznej

Od 1 lipca br. wpisy do Krajowego Rejestru Sądowego będą przyjmowane niemal tylko w formie online. Postępowanie powinno znacznie przyśpieszyć, a i możliwość błędu we wniosku będzie zminimalizowana.

Publikacja: 30.06.2021 12:35

Od 1 lipca 2021 r. KRS dla firm już tylko w wersji elektronicznej

Foto: KRS staje się coraz bardziej elektroniczny, choć papier nie do końca został wyeliminowany. Źródło: Adobe Stock

Nowelizację przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym KRS przekładano kilka razy. Ostatecznym terminem miał być 1 marca 2021 roku, ale urzędnicy wytłumaczyli się problemami związanymi z epidemią COVID-19 i zmiany wejdą w życie dopiero teraz tj. od 1 lipca 2021 r. Opóźnienie wejścia w życie tej nowelizacji sprawiło, że przedsiębiorcy musieli również dłużej czekać na możliwość zakładania Prostej Spółki Akcyjnej, bo to przepisy powiązane.

KRS, czyli obligatoryjne elektroniczne postępowanie rejestrowe

– Najważniejszą zmianą w przepisach, która dotyczyć będzie wszystkich przedsiębiorców, jest wprowadzenie obligatoryjnego elektronicznego postępowanie rejestrowego (KRS) – tłumaczy Maciej Oniszczuk z kancelarii Oniszczuk & Associates, która zajmuje się m.in. obsługą spółek handlowych czy doradztwem podatkowym. Natomiast dobrowolnie z tego rozwiązania będą mogły skorzystać stowarzyszenia, organizacje społeczne, fundacje czy publiczne zakłady opieki zdrowotnej. Ministerstwo Sprawiedliwości szacuje, że od lipca ok. 85 proc. wpisów do KRS będzie dokonywanych przez internet.

Co ma przynieść cyfryzacja KRS?

Resort przekonuje, że elektroniczny KRS usprawni postępowanie. Przedsiębiorca nie będzie musiał wypełniać dziesiątek pól w formularzach, które teraz uzupełnią się automatycznie, niepotrzebne będzie też drukowanie dokumentów. Sądy też nie będą już musiały przepisywać danych z jednego pisma do drugiego, wydawać papierowych orzeczeń i wysyłać ich w tradycyjny sposób. Zamiast tego decyzje dotyczące rejestru przedsiębiorców będą wydawane przez sądy w postaci dokumentów elektronicznych, które będą podpisane w sposób kwalifikowany oraz doręczane na konta użytkownika w Portalu Rejestrów Sądowych. Przedsiębiorca w każdej chwili będzie mógł sprawdzić, czy decyzja już zapadła. Co więcej – będzie mógł zapisać się do newslettera, który powiadomi go, że na portalu czeka na niego nowa wiadomość.

CZYTAJ TEŻ: Kody PKD – ZUS odmawia pomocy, ale sądy ją przyznają

Cyfryzacja KRS ma też pomóc w wypełnieniu dokumentów. Gdy przedsiębiorca wybierze przedmiot wniosku, oprogramowanie określi, które dane będą niezbędne i system poinformuje o tym wnioskodawcę. Będzie też pomagał przedsiębiorcy wypełnić poszczególne pola. Nie wiadomo natomiast czy system będzie podpowiadał np. właściwość sądu lub konieczność dodania określonego dokumentu do załączników. Obecny tego nie weryfikuje.

Postępowanie przyspieszy też jeszcze z jednego powodu. Sądy nie będą odsyłać wniosków ze względu na brak należnej opłaty.  – Płatność trzeba będzie bowiem przeprowadzić od razu poprzez bankowość internetową. Bez tego wnioskodawca nie będzie mógł skutecznie złożyć wniosku do odpowiedniego sądu rejestrowego – podkreśla Maciej Oniszczuk.

CZYTAJ TEŻ: Polski Ład – ile stracą przedsiębiorcy? Policzyliśmy

Papier nie zniknie jednak całkowicie. Nowelizacja zakłada wydawanie dokumentów, odpisów czy kopii również w tradycyjny sposób. Przedsiębiorca będzie mógł wybrać, jak będzie chciał otrzymać pismo. Jeśli w sposób elektroniczny, będzie ono dostępne za pomocą systemu. Natomiast jeśli zdecyduje się na papierową wersję, to najpierw będzie trzeba sporządzić elektroniczny wniosek, opłacić go i dopiero udać się do sądu po dokument. Co ważne – w siedzibie sądu nie będzie można otrzymać odpisu czy kopii w wersji elektronicznej na nośniku (np. pendrive), a tylko i wyłącznie w formie papierowej.

Nowelizację przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym KRS przekładano kilka razy. Ostatecznym terminem miał być 1 marca 2021 roku, ale urzędnicy wytłumaczyli się problemami związanymi z epidemią COVID-19 i zmiany wejdą w życie dopiero teraz tj. od 1 lipca 2021 r. Opóźnienie wejścia w życie tej nowelizacji sprawiło, że przedsiębiorcy musieli również dłużej czekać na możliwość zakładania Prostej Spółki Akcyjnej, bo to przepisy powiązane.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo i Podatki
Certyfikat ma ułatwić firmom udział w przetargach publicznych
Prawo i Podatki
Samochody osobowe do testów mają być zwolnione z akcyzy
Prawo i Podatki
Deregulacja ma ułatwić życie firmom. Resort rozwoju ogłosił swoje pomysły
Prawo i Podatki
Rząd szykuje ułatwienia dla przedsiębiorców. Wiemy, co znajdzie się w ustawie
Prawo i Podatki
Nowy pomysł rządu: zatrudnisz seniora, dostaniesz dofinansowanie