Wystawianie faktur zbiorczych nie jest niczym nadzwyczajnym. To powszechnie stosowana praktyka, zwłaszcza przy znacznej liczbie transakcji przeprowadzanych między kontrahentami. Pojawiają się tu jednak pewne wątpliwości, a mianowicie czy nabywca powinien zażądać wystawienia faktury zbiorczej od sprzedawcy, aby ją otrzymać.
Okazuje się, że nic bardziej mylnego. Oczywiście nabywca z żądaniem wystąpić może, ale to nie ono będzie zobowiązywało sprzedawcę do wystawienia zbiorczej faktury. Taki obowiązek wynika wprost z przepisów. Zacznijmy jednak od przypomnienia kilku zasad.
Fakturę trzeba wystawić w terminie
Sprzedaż towaru lub usługi musi zostać udokumentowana. W transakcjach między przedsiębiorcami zawsze będzie to faktura VAT. Dokument ten trzeba wystawić w ściśle określonym terminie. Nie ma tu żadnej dowolności.
Zgodnie z ogólną zasadą, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę (z pewnymi wyjątkami). Reguła ta dotyczy również faktur, na których uwzględniona została więcej niż jedna transakcja, przeprowadzona w danym miesiącu z kontrahentem, a więc dotyczy to także faktur zbiorczych.
Sprzedaż B2B zawsze z fakturą
Kto dostanie fakturę? Przedsiębiorcy muszą wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika VAT, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.