Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: czy praca zdalna to obowiązek

Koronawirus niesie poważne konsekwencje dla firm
AdobeStock

Czy decyzja szefa o pracy zdalnej jest obowiązkowa? Jakie obowiązki ma w tym względzie pracodawca? – wyjaśniają eksperci.

Pytanie:

Czy pracodawca ma obowiązek zlecić pracę zdalną pracownikom w sytuacji zagrożenia epidemicznego w związku z koronawirusem?

Odpowiedź:

Nie. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Jest także zobowiązany chronić życie i zdrowie pracowników, ale tylko przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w szczególności poprzez organizowanie pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagowanie na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: praca zdalna

Oznacza to, że o ile pracodawca ma jakieś konkretne informacje o zagrożeniu stanu zdrowia i życia pracowników powinien podejmować wszelkie dostępne środki ochrony. Na przykład zlecenie pracy zdalnej czy nawet czasowe zamknięcie przedsiębiorstwa, jeżeli jego pracownicy są zakażeni wirusem SARS-CoV-2 w celu umożliwienia podjęcia działań przez Państwową Inspekcję Sanitarną lub lekarzy (kwarantanna, badanie epidemiologiczne) czy też własnych (dezynfekcja pomieszczeń, w których przebywali zakażeni pracownicy).

Jednak o ile pracodawca ma możliwość zlecenia pracy zdalnej powinien, nie chcąc narażać pracowników na zakażenie, skorzystać z takiej możliwości.

CZYTAJ TAKŻE: Innowacyjna szczepionka na COVID-19 wchodzi w fazę testów

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca zgodnie z art. 2071 k.p. ma także obowiązek przekazywać pracownikom informacje o:

– zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników.

– działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń, o których mowa w pkt 1.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus. Prawa i obowiązki pracodawców i pracowników

Oznacza to na przykład obowiązek poinformowania pracowników o przypadku stwierdzonego zakażenia koronawirusem jednego z pracowników w celu podjęcia określonych działań przez tych pracowników, którzy mieli z osobą zakażoną kontakt. Takie działanie pracodawcy nie stanowi naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Podstawa prawna: art. 207 § 1 kodeksu pracy.

Autorzy pracują w Rycak Kancelaria Prawa Pracy i HR. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP wydawcy dziennika „Rzeczpospolita”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gigant z branży płatniczej inwestuje w polski start-up

Rodzimy fintech Verestro pozyskał potężnego partnera, który pomoże mu w międzynarodowej ekspansji. W spółkę, ...

Mikroprzedsiębiorcy toną w długach

Aż trzy czwarte firm figurujących w Krajowym Rejestrze Długów to przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność ...

Nowy rok przyniesie kolejną pulę dotacji z UE dla firm

Na co najmniej 3 mld zł z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój mogą w przyszłym ...

Kolejne, duże pieniądze na innowacje technologiczne firm

BGK oferuje firmom z sektora MŚP kolejne 350 mln zł na wsparcie projektów polegających ...

Odpis na ZFŚS trzeba skorygować do końca roku.

Korekta odpisu na ZFŚS do końca roku

Na początku roku ustala się wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, nie znając ...

Małe i średnie firmy wybierają leasing. W Europie górą linia kredytowa

Leasing napędza małe i średnie firmy w Polsce. W całej Unii Europejskiej jest inaczej. ...