Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: czy praca zdalna to obowiązek

Koronawirus niesie poważne konsekwencje dla firm
AdobeStock

Czy decyzja szefa o pracy zdalnej jest obowiązkowa? Jakie obowiązki ma w tym względzie pracodawca? – wyjaśniają eksperci.

Pytanie:

Czy pracodawca ma obowiązek zlecić pracę zdalną pracownikom w sytuacji zagrożenia epidemicznego w związku z koronawirusem?

Odpowiedź:

Nie. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Jest także zobowiązany chronić życie i zdrowie pracowników, ale tylko przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w szczególności poprzez organizowanie pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagowanie na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: praca zdalna

Oznacza to, że o ile pracodawca ma jakieś konkretne informacje o zagrożeniu stanu zdrowia i życia pracowników powinien podejmować wszelkie dostępne środki ochrony. Na przykład zlecenie pracy zdalnej czy nawet czasowe zamknięcie przedsiębiorstwa, jeżeli jego pracownicy są zakażeni wirusem SARS-CoV-2 w celu umożliwienia podjęcia działań przez Państwową Inspekcję Sanitarną lub lekarzy (kwarantanna, badanie epidemiologiczne) czy też własnych (dezynfekcja pomieszczeń, w których przebywali zakażeni pracownicy).

Jednak o ile pracodawca ma możliwość zlecenia pracy zdalnej powinien, nie chcąc narażać pracowników na zakażenie, skorzystać z takiej możliwości.

CZYTAJ TAKŻE: Innowacyjna szczepionka na COVID-19 wchodzi w fazę testów

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca zgodnie z art. 2071 k.p. ma także obowiązek przekazywać pracownikom informacje o:

– zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników.

– działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń, o których mowa w pkt 1.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus. Prawa i obowiązki pracodawców i pracowników

Oznacza to na przykład obowiązek poinformowania pracowników o przypadku stwierdzonego zakażenia koronawirusem jednego z pracowników w celu podjęcia określonych działań przez tych pracowników, którzy mieli z osobą zakażoną kontakt. Takie działanie pracodawcy nie stanowi naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Podstawa prawna: art. 207 § 1 kodeksu pracy.

Autorzy pracują w Rycak Kancelaria Prawa Pracy i HR. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP wydawcy dziennika „Rzeczpospolita”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Koronawirus. Dziś mija termin na sprawozdania do NBP

20 kwietnia mija przedłużony termin złożenia do NBP sprawozdań miesięcznych za luty 2020 r. ...

Ochrona dla eksporterów przed skutkami pandemii koronawirusa

Epidemia koronowirusa w Polsce bardzo utrudnia, a wręcz uniemożliwia terminową realizację dostaw eksporterom. W ...

Można już składać WIS-W

Od początku listopada można składać wnioski o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS). Ale uwaga. ...

CloudFerro z kontraktem dla niemieckiej agencji kosmicznej

CloudFerro będzie rozwijać platformę udostępniającą dane z obserwacji Ziemi. Polska firma dołącza bowiem do ...

Zmienią się druki PIT, CIT i VAT

Liczne zmiany w przepisach podatkowych zobligowały ministra finansów do zaktualizowania formularzy podatkowych. Zmiany dotyczą ...

Usługi w Polsce mocno drożeją. Które najbardziej?

Rosną nasze dochody, stać nas na więcej, więc firmy mogą śmielej przerzucać koszty w ...